Koliko su servisi za streaming postali ključnim igračima u svijetu zabave govore i aktualni pokušaji kupnje američkog konglomerata Warner Bros. Discovery čije se divizije, među ostalim, bave proizvodnjom sadržaja za velike i male ekrane te masovnim medijima. Konglomerat s jedne strane pokušava kupiti Netflix, a s druge Paramount Skydance čiji osnivač David Ellison uživa naklonost predsjednika SAD-a Donalda Trumpa željnoga presudnog medijskog utjecaja…
There’s No Business Like Show Business izvorni je naslov glazbeno-plesne komedije iz 1954. u režiji Waltera Langa koja je kod nas naslovljena Zabava je najljepši posao na svijetu. Izvorni je pak naslov preuzet od istoimene pjesme Irvinga Berlina, odnosno iz njegova kazališnog mjuzikla Annie Get Your Gun iz 1946. Langov je film isprva naišao na slab prijam, ali je kasnije dobivao sve bolje ocjene te postao nezaboravnim i zbog još jedne uloge Marilyn Monroe, i zbog svoje poruke koja se potvrđuje već desetljećima: nema biznisa do šoubiznisa.
A da je šoubiznis ključan u borbi za srca i umove ne samo za publiku najrazličitijih sadržaja iz svijeta zabave, nego i za cijelo društvo te politiku, svjedoči aktualna drama, zapravo pravi triler oko preuzimanja američkog konglomerata Warner Bros. Discovery. Ukratko, potencijalni su kupci ovoga više od stotinu milijarda dolara vrijednog konglomerata Netflix, Inc. i Paramount Skydance Corporation. Prvi već godinama stječe reputaciju pokretača jednoga od najgledanijih servisa za streaming u Sjedinjenim Američkim Državama i svijetu, a drugi je od ovog ljeta spajanjem nekoliko tvrtki (Paramount Global, National Amusements, Inc. i Skydance Media, LLC) krenuo prema položaju također jednoga od ključnih aktera u ovoj branši.
Najutjecajniji studio u Hollywoodu
Warner Bros. Discovery (WBD) tako je od početka prosinca postao najpoželjnijom metom u svijetu američke i samim time svjetske zabave. Korijeni su mu vezani uz inicijalnu tvrtku Warner Bros. osnovanu 1923. na početku ekspanzije američke filmske industrije. Nakon više od stotinu godina uspješnog rada i širenja, WBD danas ima dvije divizije: Streaming & Studios (S&S) i Global Linear Networks (GLN). Prva koja je i predmet Netflixove ponude za kupnju uključuje, među ostalim, filmski studio Warner Bros., mrežu za streaming HBO Max te tvrtku DC Entertainment, dok je dio cijelog konglomerata i informativni program CNN.
Koliko je Warner Bros. utjecajan govori i podatak da je u američkim kinima do sredine prosinca i dalje najgledaniji film u 2025. njegov Minecraft, a među prvih deset nalaze se i ostale produkcije ovog studija Superman te Grešnici. Što se tiče servisa za streaming s klasičnim sadržajima (igrani filmovi, televizijske serije, šou-program, dokumentarci), na američkom je tržištu prošle godine HBO Max držao četvrto mjesto s udjelom od 13%, dok su ispred njega bili prvoplasirani Disney+ & Hulu s udjelom od 23%, zatim Amazon Prime Video s 22% i sam Netflix s 21%.
U slučaju Netflixova preuzimanja WBD-a, Netflix i HBO Max zajedno bi imali više od trećine udjela na nacionalnom tržištu što bi mogla biti glavna prepreka mogućoj akviziciji. Naime, ovakve kupnje u SAD-u moraju proći provjeru nadležnog tijela za tržišno natjecanje pri Ministarstvu pravosuđa kako bi se utvrdilo dolazi li ili ne do kršenja ravnopravnog položaja na tržištu, odnosno do zauzimanja njegova prevelikog dijela. To je i glavni argument za protuprijedlog drugog aspiranta u ovom slučaju konglomerata Paramount Skydance čiji je osnivač David Ellison. On je za cijeli WBD ponudio više od 108 milijarda dolara, dok je aktualna Netflixova ponuda za Warnerovu diviziju Streaming & Studios (S&S) 72 milijarde dolara.
Tko jači, taj tlači
Međutim, kako nema biznisa do šoubiznisa, tako nema ni šoubiznisa do – politike. A tko je trenutačno veća zvijezda i jednoga i drugoga u SAD-u od američkog predsjednika Donalda Trumpa koji je cijelu svoju karijeru – poslovnog čovjeka, medijske zvijezde i jednog od najutjecajnijih političara na svijetu – izgradio oko sinergije poduzetništva, sveprisutnosti u medijima te biranja dobitne političke kombinacije i poruka u datom trenutku. Trump podjednako pasionirano sudjeluje u domaćoj i međunarodnoj politici i – komentira te utječe na onaj dio američkog društva i poslovanja u čijem su središtu mediji i zabava.
Četrdesettrogodišnji David Ellison njegov je veliki podržavatelj te bi kupnju WBD-a lako mogla odrediti politika. Ili kao čin preuzimanja jednoga važnog dijela američkog medijskog prostora, ili kao čin otpora tomu. S obzirom da je u sastavu WBD-a i CNN koji američki šef države redovito negativno ocjenjuje, postavlja se pitanje bi se li su slučaju Ellisonova vlasništva ove kuće promijenila i njezina uređivačka politika, konkretno kritički pristup radu sadašnjega američkog predsjednika.
Predmeđuizborno preslagivanje
Mada je u smislu utjecaja te novca koji taj utjecaj generira, CNN financijski sporedni dio cijele priče, Trump je odlučan prekrojiti sve dijelove američke svakodnevice sukladno svojim zamislima. Trenutačno mu nijedno ispitivanje javnog mnijenja u SAD-u ne ide u korist jer njegov rad sredinom prosinca 2025. podržava između 40% i 44% ispitanika ovisno o anketi, a protivi mu se između 52% i 57% onih koji su sudjelovali u anketiranju. Kako zemlju sljedeće godine čekaju međuizbori na kojima se bira cijeli sastav Predstavničkog doma (435 kongresnika), zatim trećina Senata (35 senatora) te 36 guvernera saveznih država, Donald Trump i na unutarnjem, i na vanjskom planu čini sve kako bi što brže preokrenuo negativan trend u ocjeni svoga drugoga predsjedničkog mandata.
Pritom je medijska slika o njemu, ako ne presudna, onda itekako bitna u onim sredinama u kojima će se tijesno odlučivati o daljnjoj podršci Republikanskoj stranci ili o glasovanju za Demokratsku stranku. Neovisno što na njima nije kandidat, američki međuizbori (izbori kronološki između dvaju predsjedničkih kao najvažnijih izbora u SAD-u) u 2026. bit će zapravo novi nacionalni referendum o Donaldu Trumpu. To ponajbolje zna on sam te su i bitke poput ove za preuzimanje Warnerova carstva i – njegove.
Streaming je sve
Hoće li u konačnici uspjeti Netflixovo „prijateljsko“ preuzimanje ili Paramountovo „neprijateljsko“ preuzimanje jedne od perjanica američke zabave, znat će se i u sadržaju samih servisa za streaming. Paramountov servis koji u nazivu nosi '+' na domaćem tržištu drži udjel od 9% (prema podacima za 2024.) te bi se zajedno s HBO-om približio njegovim vodećim akterima. Ipak, treba uzeti u obzir da se danas u svijetu zabave, poglavito u SAD-u, svakodnevno mijenjaju navike potrošača te da tradicionalni izvori opuštanja pred malim i velikim ekranom ne ovise više samo o produkcijama s visokim proračunima, nego gledatelji ravnopravno uživaju u sadržajima koje je osmišljavanjem i realizacijom moguće plasirati na YouTubeu.
YouTube je gigant kada su posrijedi takvi sadržaji te je u ovom trenutku najgledanija platforma za streaming u SAD-u s 28% udjela na tržištu američkih konzumenata. To znači da publika preferira jednostavne sadržaje koje mogu plasirati i pojedinci u odnosu na one profesionalne produkcije sa znatnim proračunima. YouTube se ne gleda samo na zaslonima računala i mobitela, nego i na televizorima širokih ekrana, te se u borbi za naklonost publike danas mora razmišljati u svim pravcima, zapravo multimedijski. Onaj tko se u tom pristupu bude najbolje snašao u spajanju tradicionalnih i profesionalnih medija s društvenim mrežama i platformama imat će ne samo vodeći položaj na tržištu nego će moći optimalno utjecati i na društvo.
Da je i dan-danas politika tj. onaj tko u nekoj zemlji ima glavne poluge političke moći najutjecajniji, pokazao je i sukob do nedavno velikih saveznika u mijenjaju SAD-a Donalda Trumpa i Elona Muska. Najbogatiji čovjek na svijetu morao se povući pred najmoćnijim čovjekom zapadne hemisfere te i dalje smišlja načine kako ponovno steći Trumpovo povjerenje. Paramountov osnivač David Ellison to povjerenje itekako dobro koristi te će se veoma brzo doznati je li i dalje nepogrešivo točna krilatica o tome da nema biznisa do šoubiznisa. Osobito u Bijeloj kući koja već drugi predsjednički mandat djeluje kao iz reality šoua.