POSLOVNI REZULTATI

Hrvatske kompanije natječu se u padu prihoda i dobiti

02.05.2013 u 15:05

Bionic
Reading

Poslovni rezultati kompanija u prvom tromjesečju slika su i prilika recesijskih uvjeta u Hrvatskoj i okruženju. Od 10 hrvatskih tvrtki iz sastava indeksa Crobex 10, čije dionice čine okosnicu trgovanja na Zagrebačkoj burzi čak osam ih je zabilježilo pad dobiti ili povećanje gubitka u odnosu na isto razdoblje prošle godine

Od deset odabranih najveće smanjenje prihoda, čak 17,6 posto, pretrpjela je Petrokemija. Glavni razlog značajnom podbačaju kutinske tvornice umjetnih gnojiva krije se u manjem ostvarenju prodaje na domaćem i regionalnom tržištu zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta za proljetnu sjetvu. Zbog manje prodaje došlo je do povećanja fiksnih troškova po jedinici proizvoda što je uzrokovalo znatno veći gubitak nego lani. Dodatni negativan učinak na poslovanje imali su i izdaci za godišnji remont postrojenja za proizvodnju mineralnih gnojiva, koji je izveden tijekom siječnja.

Značajan pad realizacije pogodio je AD Plastik, čiji prihod je smanjen 16,8 posto. Na slabije poslovanje vodećeg hrvatskog proizvođača auto dijelova utjecao je sve izraženiji pad prodaje automobila u Europi. Kriza automobilskog tržišta odrazila se i na profitabilnost Grupe AD Plastik, tako da je dobit više nego prepolovljena u odnosu na isto lanjsko razdoblje. Unatoč podbačaju u prvom kvartalu, u AD Plastiku ne odstupaju od planiranog rasta prihoda od pet posto u ovoj godini.

Nastavak recesije ozbiljno je uzdrmao profitabilnost Hrvatskog telekoma. Uz pad prihoda od 6,1 posto, neto dobit je potonula čak 34,7 posto. Vodeći hrvatski telekom operater pretrpio je i osjetni pad operativne profitabilnosti o čemu svjedoči pad EBITDA marže sa 43,2 na 35,9 posto.

U društvu istaknutih gubitnika našla se i Adris grupa čiji prihod je smanjen za 2,24 posto (na 494,2 milijuna kuna), a dobit joj je potonula čak 82,4 posto (na 5,17 milijuna kuna). Glavni razlog drastičnom podbačaju profitabilnosti leži u sve većem padu prodaje duhanskih proizvoda. TDR je ostvario 8,7 posto manju prodaju, a dodatni pritisak na profit čini 'seljenje' pušača prema nižim cjenovnim kategorijama duhanskih proizvoda. S druge strane, izrazito pozitivan doprinos poslovanju Adrisa ostvarila je tvrtka za uzgoj i preradu ribe Cromaris, koja je zabilježila 49 posto veću prodaju.

Osjetno slabije prvo tromjesečje imala je i Ina. Pad prihoda od dva posto (na 7,26 milijardi kuna) i dobiti od 9 posto (na 376 milijuna kuna), najvećim je dijelom rezultat pada domaće potražnje. Kako bi nadoknadila prodaju u Hrvatskoj, Ina se snažnije okrenula izvoznim tržištima (BiH, Slovenija). Operativna marža potonula je čak 22 posto što iz Ine objašnjavaju nižom proizvodnjom uslijed prirodnog pada proizvodnje ugljikovodika i pritiska iz segmenta rafinerija i marketinga, uključujući trgovinu na malo, zbog pada potražnje i neznatnog smanjenja prosječne rafinerijske marže.

Dvostruki minus bilježi i Podravka grupa. Prihod joj bilježi pad od 1,31 posto (na 820,2 milijuna kuna), a poslovanje je zaključila s gubitkom od 9,3 milijuna kuna za razliku od prošlogodišnje dobiti koja je iznosila 18 milijuna kuna. Do gubitka je u najvećoj mjeri došlo zbog jednokratnih troškova otpremnina, a ukoliko se one izuzmu kompanija bilježi blago pozitivne trendove u profitabilnosti.

Rast prihoda uz niže profite bilježe Končar i Valamar Adria holding. Unatoč rastu prihoda od 3,5 posto (na 583,7 milijuna kuna), Grupa Končar je 36,6 posto nižu dobit nego lani što svjedoči o snižavanju marži. Od 21 društva grupe Končar, 17 ih je poslovalo pozitivno, dok su četiri iskazala gubitak u ukupnom iznosu od 10,3 milijuna kuna. Ohrabrujuća je vijest da je Končar u prvom kvartalu ugovorio 26 posto više novih poslova nego lani u istom razdoblju.

Najveća turistička grupacija Valamar Adria holding ostvarila je osjetan rast prihoda od 38,9 posto (na 24,45 milijuna kuna), ali je u isto vrijeme zabilježila 24 posto veći gubitak (138,11 milijuna kuna) nego lani. Ali, kako se radi o razdoblju izvan turističke sezone, tek će nadolazeći mjeseci pokazati prave trendove u poslovanju.


Depresijsko okruženje donekle su uspjeli nadvladati Atlantic Grupa i Ericsson Nikola Tesla. Atlantic je povećao prihode za 3,2 posto (na 1,1 milijardu kuna), a zahvaljujući nižim financijskim troškovima ostvario je višestruko veću dobit. Međutim, zabrinjava osjetan pad operativne profitabilnosti što u kompaniji objašnjavaju privremenom obustavom distribucije pojedinim lancima na hrvatskom tržištu u tijeku pregovora o novim komercijalnim uvjetima.

Od top 10 burzovnih uzdanica najuvjerljivije kvartalne rezultate ostvarila je kompanija Ericsson Nikola Tesla. Rast prihoda od 35 posto (na 330,2 milijuna kuna) i dobiti od 37 posto (na 48,9 milijuna kuna) rezultat su većeg obujma poslovanja te povećane efikasnosti. Ali, čak ni najuspješnija kompanija iz Crobexa 10 nije uspjela održati bruto maržu, koja je zabilježila pad sa 21,3 na 19,8 posto što je posljedica slabijeg asortimana prodanih proizvoda i sve snažnije konkurencije.