Unatoč rastućoj globalnoj potražnji za brodskim motorima i obećavajućim poslovnim rezultatima, Volkswagen planira prodati svoju tehnološku perjanicu Everllence, nekadašnji MAN Energy Solutions. Odluka je izazvala iznenađenje u industriji, ali i zabrinutost među zaposlenicima, a tvrtka se nalazi u ključnom trenutku tranzicije prema zelenim tehnologijama
Direktor tvrtke koja se donedavno zvala MAN Energy Solutions, Uwe Lauber, već je godinama suočen s problemom koji se čini banalnim. Kamo god dođe, miješaju ga s čelnim ljudima tvrtke MAN Trucks. Iako oba brenda imaju zajedničku povijest i istog vlasnika - Volkswagen - riječ je o potpuno različitim poduzećima. MAN Energy Solutions proizvodi strojeve i postrojenja, a njegovi brodski motori pogone oko polovice svjetske trgovine na moru.
Kako bi se napokon prekinule višegodišnje zabune i otvorilo novo poglavlje, tvrtka je u lipnju promijenila ime u Everllence. No upravo u trenutku u kojem joj je transformiran identitet stigla je vijest da je Volkswagen namjerava prodati, piše WiWo.
Nova misija pod novim imenom
Novo ime - Everllence (ever + exellence, vječnost i izvrsnost) - reflektira i buduću ambiciju tvrtke jer se motori više ne bi punili teškim loživim uljima, već zelenim gorivima. Stoga razvija preradu starih postrojenja i brodskih pogona, elektrolizere za zeleni vodik, sustave za hvatanje ugljika te ogromne industrijske dizalice topline.
No oko 80 posto prihoda Everllencea i dalje dolazi iz konvencionalnih energetskih postrojenja i brodskih motora, a tržište zelenih goriva u pomorskom sektoru još je u začetku.
Impresivni rezultati
Usprkos izazovima, tvrtka bilježi impresivne rezultate. U 2024. godini ostvarila je 4,3 milijarde eura prihoda, od čega 340 milijuna eura operativne dobiti, osam puta više nego u kriznoj 2020. godini.
Broj zaposlenih ponovno raste - 15.000 ljudi radi u 50 zemalja.
Posebno obećava poslovanje s velikim dizalicama topline. U pogonu u Oberhausenu gradi se tako najveća riječna industrijska dizalica topline u Europi za grad Köln, vrijedna 280 milijuna eura, a njezina tehnologija omogućit će grijanje za 50.000 kućanstava korištenjem topline iz rijeke Rajne. Ako dobije sve potrebne dozvole, s radom bi trebala početi 2028. godine.
U SAD-u pak posao brže napreduje. Everllenceova dizalica topline zagrijavat će i hladiti Volkswagenovo novo postrojenje za električne kamione u Južnoj Karolini, a isporuke su već u tijeku.
Drugi veliki fokus tvrtke je 'hvatanje ugljika' (CCS). U norveškom cementnom pogonu Heidelberg Materials radi Everllenceov sustav za kompresiju ugljičnog dioksida, a nove narudžbe očekuju se sada kada je i u Njemačkoj dopušteno komercijalno skladištenje ugljika.
Zelena budućnost i fosilna sadašnjost
Direktor Lauber svjestan je paradoksa: tvrtka gradi poslovanje za postfosilnu eru, ali još ovisi o zahtjevima industrije koja sporo prelazi na zelena rješenja. Kako kaže, Everllence će isporučiti tržištu ono što se naručuje. 'Žele motore za LNG brodove? Dobit će ih. Trebaju kompresore za industriju nafte i plina? Tu smo', rekao je Lauber.
Plan tvrtke je jasan: do 2030. godine više od polovice prihoda mora dolaziti iz zelenih tehnologija, a poslovanje s dizalicama topline žele povećati četiri do pet puta.
Zašto Volkswagen prodaje tvrtku u usponu?
Volkswagen se nalazi u ozbiljnoj financijskoj krizi i traži načine za smanjenje troškova, a odustajanje od 'neautomobilskog' poslovanja čini se logičnim potezom. Procjene govore da bi prodaja Everllencea mogla donijeti pet do šest milijardi eura.
Banke Goldman Sachs i JP Morgan već traže potencijalne kupce, a među njima se spominju Porsche SE, najveći dioničar Volkswagena, te financijski investitori zainteresirani za izlazak Everllencea na burzu.
Radnici pak traže garanciju očuvanja radnih mjesta i proizvodnih pogona, a na kraju će odluku donijeti Volkswagen.