BOGATO TRŽIŠTE

'Hotelijere najviše brinu vize za Ruse'

21.11.2012 u 10:56

Bionic
Reading

Nakon malo više od godinu dana ponovo razgovaramo s Arnoudom Zaalbergom, generalnim direktorom hotela Le Meridien Lav u Splitu. On je na tu dužnost stupio u kolovozu 2011. godine i sada, nakon što je cijela turistička sezona i 16 mjeseci iza njega, razgovaramo o hrvatskom turizmu i planovima za nagrađivani hotel najviše kategorije

Za početak, zanima nas kakvi su rezultati hotela ove turističke sezone?

Sezona, ali i cijela godina, bila je odlična. U kolovozu smo čak imali popunjenost od 98 posto, a izuzetan je bio i rujan, prije svega zbog velikog skupa tvrtke Škoda. To je bio izuzetno važan događaj za hotel, ali i za Split kao destinaciju. U Le Meridienu su se odvijali lansiranje i premijera novog modela Škode Rapid. Takav događaj je izvanredna reklama i hotel koji može organizirati takav veliki poslovni događaj, kao što je lansiranje novog modela automobila, ulazi u sam vrh svjetskih hotela. Podsjetit ću vas da je u dva tjedna u hotelu boravilo više od pet tisuća ljudi iz autoindustrije iz cijelog svijeta. Posredno je bilo i jako puno posla za razne subjekte u Splitu i okolici. Primili smo izuzetno povoljne povratne informacije zadovoljnih klijenata pa je Škodin kongres bio velik događaj za Split, možda najveći u posljednja dva desetljeća.

Što predviđate za sljedeću godinu i kakve su najave?

Iduće godine već znamo da u sezonskim mjesecima neće biti problema s popunjenošću - lipanj, srpanj, kolovoz i rujan nisu u pitanju. Opet ističem da treba značajno poraditi na ponudi u izvansezonskim mjesecima, što je najveći izazov. No koristim priliku da upozorim javnost i institucije na trenutno najveću brigu hotelijera u Hrvatskoj, a to je vizni režim za goste iz Rusije i zemalja bivšeg sovjetskog bloka. Primjerice, ove godine imali smo odlične rezultate baš na skandinavskom i ruskom tržištu. To je vrlo ozbiljna stvar i to treba hitno riješiti. Već sada počinju pripreme za iduću sezonu i Hrvatska si ne može dopustiti gubitak tih tržišta.

Mada je turizam trenutno najuspješniji segment hrvatskog gospodarstva, kako na vaše poslovanje utječe rastuća kriza?

Ova kriza nas jako pogađa. Stvari nikako ne izgledaju dobro i već je za prva tri tromjesečja iduće godine najavljen nastavak negativnog trenda. To nas uznemirava i direktno utječe na poslovanje u osjetljivom izvansezonskom periodu, kada u hotelu organiziramo skupove i događanja na lokalnoj razini. Sada uglavnom od tvrtki s kojima smo surađivali dobivamo informacije da su pred restrukturiranjem, da imaju financijskih problema ili da planiraju smanjenje poslova i otpuštanja. S obzirom da izvan sezone zbog već dobro poznatog razloga - prometne izoliranosti Dalmacije u zimskim mjesecima - nije moguće održavanje velikih skupova i nema dolazaka gostiju, nekako smo se izvlačili organiziranjem skupova na državnoj i lokalnoj razini. Sada više nema ni toga i taj gubitak ne možemo nadoknaditi.

Već prošle godine, nekoliko mjeseci nakon preuzimanja hotela, precizno ste detektirali glavne probleme u Hrvatskoj: birokratiziranost, nefleksibilan Zakon o radu i nefunkcionalan ustroj gradova, općina i turističkih zajednica. Ima li na tom planu kakvih promjena ili poboljšanja?

Pa i nisam zapazio baš neka značajna poboljšanja. U susretima s lokalnim političarima više sam puta čuo da je ustroj gradova i lokalnih zajednica smetnja za planiranje i ulaganje, ali promjena nema. Isto tako smatram da bi Vlada, ako je već jasno da je turizam velika hrvatska gospodarska i razvojna šansa, trebala već iduće godine, nakon ulaska zemlje u EU, stvoriti pozitivan ambijent za zdrava ulaganja i investicije raznim poreznim i drugim olakšicama. S obzirom na sezonski karakter poslova u turizmu, u tom smislu svakako treba prilagoditi i Zakon o radu, koji nije fleksibilan. Koliko znam, na proljeće su i lokalni izbori i tada zapravo nije vrijeme kad se investira i ozbiljno planira - uglavnom čujemo pretjerana obećanja političara. Naravno, samo komentiram, ne sugeriram, uostalom ja sam isto tako gost u vašoj zemlji.

Od 1. siječnja iduće godine smanjuje se PDV u turizmu i ugostiteljstvu na deset posto. Što očekujete od te mjere?

Mislim da to neće značajno utjecati u pozitivnom ili negativnom smislu na naše poslovanje. U praksi, država se rijetko i nerado odriče poreznih prihoda, pa tako i u ovom slučaju. Mislim da je cilj te mjere reducirati 'sivu zonu' poslovanja, primjerice fiskalnim blagajnama i strožom kontrolom statusa zaposlenika, pa će biti znatno teže ostvariti promet u 'sivoj zoni' ili imati neprijavljene zaposlenike. Na jednoj strani će država izgubiti, a na drugoj dobiti, što odgovara nama koji poslujemo transparentno. Ono što je dobro u smanjenju stope poreza činjenica je da se na taj način približavamo sličnim stopama u Europi i postajemo konkurentniji.

Le Meridien Lav je prije malo više od mjesec dana postao vlasništvo Hypo banke. Već ste informirali javnost da Starwood Hotels nastavlja s poslovanjem s novim vlasnikom. Kakav razvoj događaja predviđate?

Starwood ide dalje s novim vlasnikom - to je sada Hypo banka - i za nas se ništa suštinski ne mijenja. Imali smo najuspješniju godinu od osnutka hotela i tako ćemo nastaviti. Ono što mi se čini logično jest to da će banka vjerojatno uskoro ponuditi Le Meridien Lav na tržištu. Sada vjerojatno traje dubinska analiza poslovanja i procjena vrijednosti hotela, a nakon toga očekujemo prodaju. Banke same po sebi nisu zainteresirane za zgrade, hotele i poslovanje u turizmu, one posluju s novcem, tako da je to jedino logično za pretpostaviti.