ANALIZA TPORTALA

Evo kako posluju najveće hotelske kuće: Porečki div lani krenuo s najvećom investicijom u hrvatski turizam

07.07.2025 u 06:00

Bionic
Reading

Iako hotelski smještaj u Hrvatskoj čini svega 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima, generira čak četvrtinu ukupnog turističkog prometa. Velike hotelske kuće prošle godine imale su vrlo dobre poslovne rezultate unatoč i dalje snažnim inflatornim pritiscima, što im je treću godinu zaredom smanjilo bruto operativnu dobit

Rast prihoda u hotelskom sektoru primarno je rezultat povećanja cijena usluga te rasta prihoda po smještajnoj jedinici, a popunjenost kapaciteta uglavnom se zadržala na prošlogodišnjoj razini. Istovremeno, značajniji porast materijalnih troškova i rashoda za osoblje negativno je utjecao na profitabilnost.

Najveći hotelijer Valamar Riviera lani je, prema podacima Fine, zabilježio rast prihoda od 10,5 posto, na 331 milijun eura. Cijela grupacija, koja uključuje i tvrtku Imperial Rivieru, imala je još snažniji rast od 12 posto, na 417 milijuna eura. Neto dobit grupe pala je za 2,5 posto, na 32,8 milijuna eura. Najbolje rezultate Valamar bilježi u segmentu premium proizvoda i kampinga.

Veliki investicijski planovi vodećih

Planovi uprave su da kompanija do 2026. nastavi s dvoznamenkastim godišnjim rastom poslovanja te realizacijom investicijskog ciklusa od 450 milijuna eura, što uključuje i najveću investiciju u hrvatskom turizmu – 200 milijuna eura u Pical Resort u Poreču.

Valamar posluje na prvorazrednim destinacijama – u Istri, na otocima Krku, Rabu i Hvaru, u Makarskoj i Dubrovniku te u Obertauernu u Austriji. Njegovih 36 hotela i ljetovališta te 15 kamping ljetovališta imaju kapacitet od oko 21 tisuću smještajnih jedinica u kojima može boraviti oko 58 tisuća gostiju dnevno.

Rovinjska Maistra, koja posluje u sastavu Adris grupe, drži drugu poziciju s prihodima od 244,6 milijuna eura, uz godišnji rast od 6,27 posto. Neto dobit porasla joj je za 18,04 posto, na 32,7 milijuna eura. Maistra trenutno raspolaže s deset hotela i osam turističkih naselja s ukupno 11,4 tisuće smještajnih jedinica u kojima može boraviti preko 34.000 gostiju dnevno.

Profitabilnost pod pritiskom

Kompanija Plava laguna zabilježila je lani rast ukupnih prihoda od pet posto, na 225,5 milijuna eura, prvenstveno zahvaljujući povećanju prosječne cijene smještaja. Istovremeno, operativna dobit skočila je za devet posto, na 92,8 milijuna eura. Porečka grupacija upravlja s 20 hotela, deset apartmanskih naselja i devet kampova te u njima može dnevno ugostiti više od 44 tisuće ljudi.

Na četvrtoj poziciji je Valamarova Imperial Riviera s 114 milijuna eura ukupnih prihoda, što je rast od čak 24,42 posto u odnosu na godinu prije. Od ostalih hotelijera s liste top 10 po solidnom rastu ističu se još Sunce hoteli, Jadranka turizam i Liburnia Riviera hoteli. S druge strane, negativne trendove bilježi HUP-Zagreb. Zagrebačka kompanija od 2018. dio je Maistra Hospitality Grupe, a uz stagnaciju prihoda, neto dobit pala joj je za 80 posto.

Nastavak rasta troškova i u prošloj godini ograničio je povratak profitabilnosti sektora na pretpandemijske razine. Turistički menadžeri ne očekuju njezin značajniji porast ni u narednih nekoliko godina.

Najvišu neto profitnu maržu (25,3 posto) lani je ostvarila Plava laguna, a od prosjeka znatno odskaču i Jadranski luksuzni hoteli s maržom od 23,1 posto. Najslabiju profitabilnost ima HUP-Zagreb s neto maržom od 2,6 posto, a tek nešto bolji su Liburnia Riviera hoteli (6,4 posto).

Rastu i plaće zaposlenika

Prosječne plaće osoblja u hotelima lani su osjetno porasle. Među top hotelijerima najbolje su plaćeni zaposleni u Liburnia Riviera hotelima s prosjekom od oko 1850 eura.

U vodećim turističkim grupacijama prosječna plaća je oko 1500 eura, a najslabije su bili plaćeni zaposleni u HUP-u Zagreb, gdje je prosječna plaća iznosila 1236 eura.