ŠEF FRANCKA za tportal

Artuković: 'Nema govora o stečaju Francka, ali s Agrokorom smo naučili važnu lekciju'

16.05.2017 u 19:20

Bionic
Reading

Nakon glasina da je zbog krize u Agrokoru Franck na rubu stečaja, prvi čovjek te kompanije Dubravko Artuković za tportal govori o problemima u kojima se našla kompanija, o planovima za oporavak i stanju u prehrambenoj industriji

Prošlog tjedna u Saboru se moglo čuti kako je samo pitanje dana kada će Franck otići u stečaj ili predstečaj zbog neplaćanja Agrokora. Koliki je dug Agrokora prema Francku i koliki su dugovi na temelju izdanih mjenica?

Jedan smo od najvećih vjerovnika Agrokora jer su naša potraživanja značajna. Situaciju držimo pod kontrolom. Imamo savjetnike koji nam pomažu u pregovorima s bankama, financijskom restrukturiranju te unapređenju operativne efikasnosti. Nema govora o stečaju.

Povlači li se obitelj Artuković iz Francka?

Ne. Razgovaramo o više mogućnosti, ali prodaja dijelova biznisa Francka, o čemu se također spekuliralo, nije opcija.

Nazire li se konkretnije rješenje za problem mjenica od odgode njihove naplate. Ako da - koje, ako ne - zašto?

Nažalost, mi svoja potraživanja od Agrokora trenutačno ne možemo uredno naplatiti, dok se banke i faktoring društva po regresnom pravu od nas mogu neometano naplaćivati. To je svakako izazovna situacija, no od samoga početka krize aktivni smo u rješavanju pitanja mjenične izloženosti. Vlada i izvanredni povjerenik Ramljak pokazuju razumijevanje i rade u interesu zaštite dobavljača, odnosno prevencije sistemskog rizika koji oni predstavljaju. Ovo nije problem jedne tvrtke, već se radi o problemu šireg društvenog značaja i više od 100.000 zaposlenih. Ustrajemo na tome da je taj dug u biti dug Agrokora, a to su iz Vlade u više navrata rezolutno i rekli.

Vezano uz problem mjenica, dobavljačima je tu podrška Vlade svakako ključna. Kao dobavljač i jedan od najvećih vjerovnika Agrokora, očekujemo da se tijekom trajanja izvanredne uprave nađe održivo rješenje, odnosno model po kojem će Agrokor podmiriti taj svoj dug.

Nije tajna da su Franck i Agrokor imali vrlo bliske odnose. Koliko se to Francku obilo o glavu?

Istina je da je Konzum naš najveći kupac i ako smo se previše pouzdali u Agrokor/Konzum, za to preuzimamo punu odgovornost. No činjenica je da nitko od dobavljača u suštini nije mogao poslovati u Hrvatskoj ako nije radio s Konzumom, odnosno ako mu proizvodi nisu bili dostupni na njihovim policama. Vjerujem da su iz ove krize svi dobavljači izvukli vrijedne lekcije – mi svakako jesmo.

S krizom u Agrokoru došlo je do tektonskih poremećaja na tržištu. Svjesni smo da se moramo brzo prilagoditi novonastalim okolnostima, na čemu intenzivno i radimo. Ostatak tržišta dobro reagira i u tom smo smislu zadovoljni. Jedna smo od rijetkih kompanija koja za prva tri mjeseca ove godine pokazuje rast na svim tržištima.

Imate li, osim Agrokora, i drugih nenaplaćenih potraživanja i koliko ona iznose?

Nemamo nikakvih drugih nenaplaćenih potraživanja.

Kako cijela situacija utječe na vaše poslovanje?

Kako sam spomenuo, ova situacija za nas jest zahtjevna, no naše poslovanje je dobro. Važno je istaknuti da, unatoč krizi u Agrokoru, i dalje jačamo lidersku poziciju na hrvatskom maloprodajnom tržištu u kategorijama kave, čaja i snacka. Istraživanje agencije Nielsen pokazalo je da smo u prvom ovogodišnjem kvartalu ostvarili rast u svim kategorijama. U kategoriji mljevene kave čak smo šest puta jači od prvog konkurenta. Naime, prema podacima Nielsena, u kategoriji mljevene kave Franck je rastao u odnosu na isti prošlogodišnji kvartal 4,7 posto količinski i 2,5 posto vrijednosno. Povećali smo tržišni udio na preko 60 posto. Lideri smo i u kategoriji instant cappuccina s preko 52,5 posto tržišnog udjela. U kategoriji čaja također ostvarujemo rekordne udjele iznad 55 posto vrijednosno i 53,6 posto količinski, uz rast u odnosu na prošlu godinu od 2,2 posto odnosno 2,5 posto. Istovremeno rastemo u regiji i HoReCa kanalu, i to zahvaljujući snazi naših brendova, ulaganjima u proizvodnju i inovacije te izvrsnoj distribuciji.

Koliko dugo Franck može izdržati pod teretom neplaćenih računa? Što ćete poduzeti, sve ukazuje na to da je kompaniji potrebno restrukturiranje?

Imamo više opcija za prevladavanje ove situacije i neometanu daljnju proizvodnju i poslovanje. Poduzeli smo više koraka u tome smjeru. Naime, i prije krize s Agrokorom započeli smo pripreme za restrukturiranje kompanije. Uzeli smo i savjetnike koji nam u tome pomažu. Sada smo fokusirani na financijsko restrukturiranje i pregovore s bankama nakon čega ćemo krenuti u unapređenje operativne efikasnosti te je uskladiti s globalnim trendovima u našoj industriji. Želimo unaprijediti način na koji radimo, postati efikasniji i prilagoditi se novonastalim okolnostima na tržištu u što kraćem roku. Ne sjedimo prekriženih ruku nego smo u potpunosti fokusirani na promjene koje moramo učiniti.

Imaju li banke razumijevanja za situaciju u kojoj se našao Franck?

Banke imaju razumijevanja za situaciju, svjesni su vrijednosti naše kompanije. Franck ima proizvodnu tradiciju dugu 125 godina, jake brendove, jaku tržišnu poziciju i distribuciju, zapošljava 600 djelatnika i ima više od 2000 dobavljača, uključujući i HoReCa kanal. Tu su i naši kooperanti – poljoprivredni proizvođači. Snaga i vrijednost koju imamo neupitni su. Stoga vjerujemo da ćemo s bankama, savjetnicima i pravnicima koji nam pomažu doći do optimalnih rješenja.

Kako ocjenjujete dosadašnje poteze vlade u slučaju Agrokora i što još država može učiniti da olakša položaj domaćih proizvođača?

Vlada i Povjerenik rade izrazito težak posao, i Franck ih u tome u potpunosti podržava. Redovito isporučujemo robu Konzumu. I u daljnjem procesu očekujemo da će se pronaći rješenja kako bi se prije svega zaštitili dobavljači, a posebno domaća proizvodnja.

Možete li procijeniti koliko će tvrtki u ponor povući kriza u Agrokoru? U ozbiljnim je problemima i Zvečevo.

Teško je davati takve procjene, ali je sigurno da će se puno toga promijeniti na tržištu. Moramo se svi prilagoditi novonastalim okolnostima i fokusirati na rad u takvim promijenjenim uvjetima.