cold spray

Nissan predstavlja tehnologiju hladnog prskanja u novom e-POWER motoru

01.09.2025 u 14:07

Bionic
Reading

Japanski proizvođač ovu tehnologiju primjenjuje u novom 1,5-litrenom motoru s turbopunjačem, koji je isključivo dizajniran za proizvodnju energije unutar hibridnog pogonskog sklopa e-POWER treće generacije. Prvo vozilo u svijetu koje ima ovaj novi e-POWER sustav je novi Qashqai

Nissan je usvojio sjedišta ventila proizvedena korištenjem tehnologije hladnog prskanja (eng. cold spray technology) – što označava prvu svjetsku primjenu u automobilskim motorima.

Nissan sada primjenjuje tehnologiju hladnog prskanja na svoj novi 1,5-litreni motor s turbopunjačem, koji je isključivo dizajniran za proizvodnju energije unutar hibridnog pogonskog sklopa e-POWER treće generacije.

Prvo vozilo u svijetu koje ima ovaj novi e-POWER sustav je kompaktni crossover Qashqai, čija je proizvodnja započela u Nissanovoj najsuvremenijoj tvornici u Sunderlandu u Velikoj Britaniji u srpnju.

Inovativni dizajn sjedišta ventila za revolucionarni novi motor

Novi 1,5-litreni motor s turbopunjačem (kodni naziv ZR15DDTe) koristi Nissanov vlasnički koncept STARC, koji podiže toplinsku učinkovitost na 42 posto stabiliziranjem izgaranja goriva u cilindru.

Ključni element koncepta STARC je minimiziranje turbulencije protoka zraka iz usisnog otvora u komoru za izgaranje, čime se stvara snažan vrtložni protok.

U konvencionalnim motorima, dizajn usisnog otvora ograničen je potrebom za sinteriranim sjedištima ventila 3 ugrađenim u prešu, što ograničava mogućnost optimizacije oblika otvora za idealan protok zraka. Nissanovi inženjeri riješili su ovaj izazov razvojem novog sjedišta ventila korištenjem tehnologije hladnog prskanja. Ovaj proces omogućuje izravno nanošenje premaza na površinu glave cilindra, eliminirajući potrebu za zasebnom komponentom sjedišta ventila i omogućujući stvaranje optimizirane geometrije usisnog otvora. Nadalje, u usporedbi sa sličnim metodama, njegova veća toplinska vodljivost omogućuje poboljšane performanse hlađenja oko ventila.

Novo sjedište ventila proizvodi se prskanjem prahova različitih metala nadzvučnom brzinom na površinu glave cilindra od aluminijske legure, stvarajući robustan i izdržljiv premaz koji čvrsto prianja bez taljenja osnovnog materijala.

Objašnjenje tehnologije hladnog prskanja

Tehnologija hladnog prskanja djeluje ispod točaka taljenja uključenih materijala, omogućujući lijepljenje različitih metala bez taljenja. Ovaj proces sprječava stvaranje prekomjernih intermetalnih spojeva i mikrošupljina (poroznosti) koje su uobičajene u tradicionalnim metodama zavarivanja taljenjem. Kao rezultat toga, premazi hladnim prskanjem pokazuju vrhunsku adheziju, izdržljivost i pouzdanost - ključne kvalitete za sjedišta ventila motora.

Ova primjena predstavlja svjetsku premijeru u automobilskim motorima i koristi Nissanovo opsežno stručno znanje u dizajnu pogonskih sklopova, inženjerstvu materijala i proizvodnji. Proces uključuje posebno razvijenu leguru bez kobalta na bazi bakra s izvrsnom toplinskom vodljivošću, interne mlaznice inspirirane tehnikama poliranja koje se koriste u proizvodnji kovanih kalupa i sustave osiguranja kvalitete vođene umjetnom inteligencijom.

Ove inovacije odražavaju godine akumuliranog znanja, omogućujući uspješnu implementaciju tehnologije hladnog prskanja u sjedištima ventila motora.

Napredak u hibridnoj tehnologiji e-POWER

e-POWER je Nissanov jedinstveni pogonski sklop s električnim pogonom koji kombinira kompaktni benzinski motor, bateriju i elektromotor(e). Motor funkcionira isključivo kao generator, osiguravajući električnu energiju za napajanje motora - pružajući potpuno električno iskustvo vožnje bez potrebe za vanjskim punjenjem. Nudi glatkoću i profinjenost električnog vozila uz praktičnost tradicionalnih motora s unutarnjim izgaranjem.

Od svog uvođenja 2016. godine, Nissan je postupno poboljšavao e-POWER, istovremeno proširujući njegovu dostupnost na različite modele i tržišta.

Uz napredni novi 1,5-litreni turbomotor namijenjen proizvodnji energije, novi e-POWER usvaja 5-u-1 modularnu električnu pogonsku jedinicu koja integrira elektromotor, generator, pretvarač, reduktor i pojačivač u kompaktnom i lakšem paketu. Ova jedinica pruža značajna poboljšanja u učinkovitosti goriva i tišini u kabini.

Nakon Qashqaija, Nissan planira predstaviti novi e-POWER u SAD-u i Kanadi u sljedećoj generaciji Roguea, kao i u Japanu s potpuno novim velikim monovolumenom Elgrand u fiskalnoj godini 2026.