vertikala

Zamislite da ovakav Vjesnik gledate svaki dan, i tako 20 godina

Damir Petranović
Damir Petranović
Više o autoru

Bionic
Reading

Neboder nekadašnjeg Vjesnika u rekordnom roku prošao je put od tužnog simbola nebrige za javnu imovinu, za neke i propasti cijele jedne epohe, sve do neupotrebljive ruševine, zapravo gnjavaže za koju svi jedva čekaju da napokon bude minirana

Cijela zemlja ustreptalo prati kako se Zagrepčani nose s posljedicama jednog požara: kasne li na posao, skreću li automobilima u zabranjenom smjeru, je li se povećala frekvencija prometovanja tramvaja i može li se nekakav cestovni prečac na Slavonskoj aveniji izgraditi u roku od tjedan dana. S tom temom počinju dnevnici nacionalnih televizija, a internetski portali Vjesnikom otvaraju i zatvaraju radni dan, pa od osakaćenog i neupotrebljivog nebodera nijedan stanovnik ove države zapravo ne može pobjeći.

Nitko, pa tako ni Vlada, u kojoj su se također silno angažirali na najbržem mogućem pronalasku rješenja zagrebačkog problema: moguće zato što ga je sama država proizvela desetljetnom aljkavošću u obavljanju svojih osnovnih funkcija, ali moguće zato što je i njenim članovima ova ruina počela predstavljati osobnu gnjavažu.

Valjda i oni zapinju i pate se u gužvi na Slavonskoj, pa se sada čudom čude kako je moguće da toliko treba čekati da bi se stvorili preduvjeti za na koncu ipak običan građevinsko-komunalni zahvat, dakle rušenje stare zgrade usred glavnog grada.

Koordinaciju ovog posla na sebe je preuzeo potpredsjednik Vlade i ministar Branko Bačić, očito dosta operativan tip koji suvereno vlada procedurama, administrativnom praksom i graditeljskim uzusima, pa premda su mu radni dani ispunjeni i poslovima i zahvatima na puno većoj skali – spomenut ćemo zakone o prostoru i o gradnji, koje upravo donosi i koji su izazvali revolt prestravljene ili bijesne struke, javnosti i oporbe diljem zemlje – ima vremena osobno i intenzivno baviti se baš, eto, Vjesnikom.

Nova regulacija prometa na križanju Savske i Slavonske ulice
  • Nova regulacija prometa na križanju Savske i Slavonske ulice
  • Nova regulacija prometa na križanju Savske i Slavonske ulice
  • Nova regulacija prometa na križanju Savske i Slavonske ulice
  • Nova regulacija prometa na križanju Savske i Slavonske ulice
  • Nova regulacija prometa na križanju Savske i Slavonske ulice
    +9
Pušteno privremeno rješenje za promet kod Vjesnika Izvor: Pixsell / Autor: Sanjin Strukic

Na dnevnoj bazi: evo baš ovog tjedna u više nas je navrata izvijestio o postignutom napretku te o načinu na koji planira ubrzati, skratiti i bajpasirati proceduru.

'Nastojimo, vjerujte, učiniti sve da čim prije uklonimo Vjesnik. Ali zbog želje za brzinom ne smijemo ići nauštrb sigurnosti i građana i izvođača. To je vrlo zahtjevan posao. Je li to siječanj, početak veljače? Ne mogu vam to sada sa sigurnošću reći', rekao je Bačić i objasnio da se država u ovom slučaju odlučila za model javne nabave 'projektiraj i gradi', jer: 'To će značajno ubrzati proces. Da idemo prvo u nabavu za projekt, pa tek onda u nabavu za izvođača, izgubili bismo puno vremena. Ovako će jedna tvrtka, koja mora imati reference za oba posla, istovremeno projektirati i izvoditi uklanjanje.'

Divno: izgleda da je država napokon spoznala vlastitu inertnost i nefunkcionalnost. Valjda je trebalo samo da joj Vjesnik padne na glavu.

Zašto Vertikala

Novinar tportala iz Splita Damir Petranović gotovo redovito svojim temama zahvati probleme, trendove, ljude... čiji je odjek nacionalan. Ubuduće svake subote čitajte Vertikalu, u kojoj donosimo pojam, osobu ili trend koji će skenirati iz splitske vizure u nacionalnoj optici: lokalnu temu koja se reflektira na nacionalno ili nacionalno u lokalnoj praksi.

Deponij crne troske sramota države

U isto vrijeme, samo četiristotinjak kilometara južnije, dok s prvom kavicom slušaju vijesti o prometnom kolapsu u glavnom gradu i nagorjeloj sramoti zbog koje ministri teško dolaze do svojih radnih mjesta, također hrvatski građani imaju neku svoju rutinu: otvaraju prozore s kojih najprije prebrišu crne naslage nalik čađi, a onda im se pred očima ukaže uvijek isti prizor zabilježen na sjajnoj fotografiji Ante Čizmića, koju donosimo uz ovaj tekst.

U Dugom Ratu, naime, svakog jutra bulje u golemo crno brdo.

Tamo gdje se nekoć nalazila tvornica ferolegura Fabrika, kako su je kolokvijalno nazivali, jedan od tipičnih industrijskih giganata koji su u socijalizmu i podigli i othranili cijelo mjesto, ali i dugoročno zagadili dotad djevičanski čist pejzaž i prirodu – danas su tek njeni ostaci, desetke metara visok deponij crne troske kao mrtav i inertan svjedok sramote države. Dugoraćani se s njime bude i liježu, a radijske vijesti iz Zagreba eventualno mogu slušati u automobilu vozeći se prema Omišu ili Splitu. Ima vremena: žive na trasi prometno najopterećenije državne ceste i na koju god stranu krenu, ne gine im prosječna brzina od pet do deset kilometara na sat.

Crno brdo, gužva, crno brdo, gužva. I tako već dvadeset godina – jedino se spomenuto brdo smanjilo za onoliku količinu koliko su oni sami pokupili na svojim prozorima i šoferšajbama.

I u plućima.

Dugi Rat: Ostaci bivše tvornice ferolegura
  • Dugi Rat: Ostaci bivše tvornice ferolegura
  • Dugi Rat: Ostaci bivše tvornice ferolegura
  • Dugi Rat: Ostaci bivše tvornice ferolegura
  • Dugi Rat: Ostaci bivše tvornice ferolegura
  • Dugi Rat: Ostaci bivše tvornice ferolegura
    +4
Dugi Rat: Ostaci bivše tvornice ferolegura Izvor: Cropix / Autor: Mario Todoric / CROPIX

Dalmacija iz Dugog Rata zapravo je ogledni primjer toga kako izgleda briga o javnoj imovini i javnom zdravlju kada u jednadžbi nije glavni grad i neki ministar koji kasni na posao pa 'nastoji, vjerujte' riješiti problem u roku od mjesec ili dva. Makar i tako što koristi najkreativniji mogući pristup proceduri i pravilima, izvlačeći iz dubine svog dužnosničkog iskustva sve načine korištenja prečaca.

Ovdje, na jugu, ni Bačiću ni bačićima nikada se nije žurilo.

Propalu tvornicu u Dugom Ratu još su davno prodali nekim Englezima, koji su je trebali ukloniti i sanirati, no umjesto toga bez dozvole su krenuli u eksploataciju desetljećima taloženih ostataka i iz njih izvlačili vrijedne sirovine, makar su postojale ozbiljne indicije da upravo time inertni, bezopasni otpad oslobađa potencijalno opasne elemente i spojeve.

Nekoliko godina trebalo je proći da bi državni aparat spoznao što se uopće događa, potom je došlo do promjene vlasničke strukture 'investitora', tvrtke su se gasile, a državi nije palo na pamet ozbiljno intervenirati čak ni kad je otkriveno da su se sirovine izvlačile na dijelu zemljišta u vlasništvu iste te države.

Da, izdala je zabranu radova, a potom je umjesto raskida ugovora krenulo međusobno tužakanje s investitorom, a onda je sklopljen dogovor po kojemu će oni Hrvatskoj platiti nešto više od tri milijuna eura za ilegalno rudarenje, a Hrvatska njima prepustiti 34 tisuće kvadrata zemljišta uz samo more po bagatelnoj cijeni od 115 eura po kvadratu.

Sanacija samo što nije

Država bi trebala organizirati i provesti sanaciju terena, a sve to bi trebali platiti Englezi – objavljeno je prije četiri godine. Pa prije tri, pa prije dvije godine. Pa opet još i lani, za svaki slučaj, a onda, evo, i prije mjesec dana. Sanacija samo što nije počela.

'Izrađen je Program geotehničkih istražnih radova za projekt sanacije tvorničkog kruga bivše tvornice ferolegura Dugi Rat. U postupku javne nabave odabran je izvođač za geodetske radove i geotehničke istražne radove i za izradu studije vjetrovalne klime te je u pripremi sklapanje ugovora', obavijestili su nas iz Vlade 31. listopada.

U ovom slučaju nema ni principa 'projektiraj i gradi', ni svakodnevnih sastanaka radnih skupina i kriznih timova, a bogme ni ekstenzivnog medijskog izvještavanja – kao što ga nema ni oko još crnjih ekoloških točaka u Obrovcu ili Kaštel Sućurcu, oko ruševnog Dječjeg sela u Baškom Polju ili cijelog grozda devastiranih odmarališta u obližnjem Gradcu, oko propalog otočića Smokvica Vela i stotina drugih 'vjesnika' rasutih daleko od Slavonske avenije u Zagrebu i daleko od oltara.

Vjesnik, gužva, Vjesnik, gužva. Nekima par mjeseci torture, nekima već stil života.

Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.