sustav pred pucanjem

Štrajkovi kontrolora, kašnjenja letova: Čeka li nas ljeto kaosa na europskom nebu?

03.07.2025 u 22:41

Bionic
Reading

Ljetnu sezonu zračnih putovanja u Europi mogao bi obilježiti još veći kaos nego prethodnih godina. Najavljeni štrajk francuskih kontrolora leta za četvrtak i petak samo je vrh sante leda - sustav kontrole zračnog prometa već godinama je prenapregnut, a posljedice se osjećaju sve više

'Svako ljeto od pandemije bilo je gore dosad', rekao je Paul Reuter, potpredsjednik Europske udruge pilota.

Europa ima ograničen zračni prostor, ograničen broj pista i aerodrome koji rade na rubu svojih mogućnosti. Svaka manja smetnja – poput štrajka – izaziva domino-efekt kašnjenja diljem kontinenta.

Prema podacima Eurocontrola, broj letova doseže pretpandemijske razine. Ovog ljeta očekuje se do 38.000 letova dnevno, što je za 3000 više nego prošle godine, kada su zabilježena najgora kašnjenja u 25 godina, piše Politico.

Zračni promet otežava i geopolitički kontekst. Rat u Ukrajini i kriza na Bliskom istoku dodatno su zakomplicirali rute, osobito u regijama poput jugoistočne i srednje Europe.

Ryanairova 'Liga kašnjenja'

Ryanair, poznat po otvorenom pristupu, optužuje vlade Francuske, Njemačke, Španjolske, Portugala i Ujedinjenog Kraljevstva za nesposobnost u vođenju kontrole leta. Aviokompanija je uvela vlastitu 'Ligu kašnjenja' kojom rangira zemlje koje uzrokuju najviše problema u mreži.

Francuski kontrolori, prema njihovim podacima, odgovorni su za kašnjenja više od 26.000 Ryanairovih letova u prvoj polovici 2025., što je pogodilo gotovo pet milijuna putnika.

Michael O’Leary, šef Ryanaira, nazvao je pružatelje kontrole leta 'zaštićenim državnim monopolima' koji 'ne mare za putnike ni za kašnjenja'.

Francuski odgovor: Niste vi ništa bolji

Francusko Ministarstvo prometa odbacilo je optužbe, tvrdeći da su problemi s kontrolom leta tek treći najčešći uzrok kašnjenja. Ističu i da sam Ryanair ima ispodprosječnu točnost – samo 69 posto letova na vrijeme, u usporedbi s 86 posto kod najtočnijih aviokompanija.

Također naglašavaju da Francuska i Njemačka operiraju u jednom od najgušće prometnih zračnih prostora svijeta, dodatno opterećenih vojno-sigurnosnim ograničenjima.

Nema brzog rješenja: Obuka traje godinama

Ključni problem je nedostatak kvalificiranih kontrolora. Obuka traje najmanje tri godine, a certifikati vrijede samo za točno definirana područja u fragmentiranom europskom zračnom prostoru, kojim upravlja čak 40 različitih organizacija.

Prema predviđanjima kanadske tvrtke CAE, Europa će do 2035. trebati čak 27.000 novih kontrolora leta – najviše od svih regija svijeta.

Umor i prenapregnutost postali su ozbiljan sigurnosni problem. 'Kada su kontrolori već iscrpljeni u travnju, svibnju i lipnju, a znaju da ih čeka vrhunac sezone, to stvara ozbiljnu zabrinutost', upozorava Frédéric Deleau, dugogodišnji kontrolor i predstavnik Međunarodne federacije udruga kontrolora leta.