pruga m202

Projekt HŽ Infrastrukture doživio fijasko. Doznajemo zašto je poništena nabava od 255 milijuna eura

22.12.2025 u 16:02

Bionic
Reading

Rekonstrukciju postojećeg i izgradnju drugog kolosijeka te elektrifikaciju željezničke pruge M202 na dionici Hrvatski Leskovac-Karlovac procijenjene nabavne vrijednosti 255 milijuna eura bez PDV-a ipak neće raditi turska tvrtka Doguus Insaat ve Ticaret A.S. i zagrebačka BK montaža

Naime, Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) nakon žalbi indijske Afcons Infrastructure Limited iz Mumbaija i španjolske tvrtke Comsa S.A. iz Barcelone donijela je odluku o poništenju odluke o odabiru izvođača radova koju je u lipnju ove godine donijela HŽ Infrastruktura (HŽI).

Od pet ponuda prihvaćena najjeftinija

DKOM je osim poništenja naložio i HŽI-ju da indijskoj i španjolskoj tvrtki isplati po 65.516 eura troškova žalbenog postupka. Rješenje je DKOM objavio 19. prosinca, iako je dokument sastavljen još 10. studenoga, pa se postavlja pitanje zašto se tako dugo čekalo s objavom.

Podsjetimo, HŽI je nabavu raspisao u studenom 2024. godine, a na nju je u ožujku ove godine pristiglo pet ponuda; Doguus Insaat ve Ticaret A.S. i BK montaže koja je dala najjeftiniju ponudu 225,9 milijuna eura, Comsa S.A. koja je posao bila spremna obaviti za 279 milijuna eura, indijski ponuditelj Afcons Infrastructure Limited izvisio je cijenu od 298,4 milijuna eura, turski Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. s ponudom od 348,3 milijuna eura i Strabag s najvišom ponudom od 366 milijuna eura. Nakon tri mjeseca pregledavanja i ocjenjiva ponuda Turci koji su dali najjeftiniju ponudu su dobili posao rekonstrukcije i dogradnje 44 kilometra dugačke dionice.

No, Španjolci i Indijci žalili su po nekoliko osnova, neke od njihovih navoda uvaženi su, a drugi pak nisu, ali u konačnici je jasno da će šest mjeseci nakon izbora HŽI morati donijeti novu odluku. Koliko je kompleksna materija i točke po kojima su se izjavljuvale žalbe najbolje svjedoči podatak da je rješenje DKOM-a ispisano na čak 109 stranica, a osim što su se španjolska i indijska tvrtka žalile na izbor tursko-hrvatskog konzorcija, Afcons je podnio i žalbu na španjolsku Comsu te je tražio da je se izbaci iz natječaja.

Jedna od stavki koja je u žalbenom procesu usvojena je da je ponuda turko-hrvatske zajednice ponuditelja nije valjana zato što su u procesu nabave dostavljeni ažurirani iznosi izvršenih ugovora usklađeni sa stopom hiperinflacije, dok naručitelj dokumentacijom nije dozvolio usklađivanje inicijalnih iznosa vrijednosti izvedenih radova sa stopom inflacije prije njihove konverzije u euro.

Propust HŽ Infrastrukture

Na taj način, smatrali su žalitelji da je opisanim postupanjem povrijeđeno načelo jednakog tretmana, načelo transparentnosti i da je odabrana zajednica ponuditelja stavljena u povoljniji položaj u odnosu na druge ponuditelje koji nisu revidirali iznose izvršenih ugovora sukladno inflaciji u njihovoj državi.

DKOM im je dao za pravo smatrajući da 'budući da dokumentacija o nabavi nije osporavana, naručitelj je pregled i ocjenu trebao izvršiti sukladno takvoj dokumentaciji koja ne predviđa uzimanje u obzir inflatornih i hiperinflatiornih učinaka, a ne takvu mogućnost usklađivanja uvoditi u fazi pregleda i ocjene ponuda'.

'Opisano postupanje nije sukladno načelu transparentnosti te dovodi u nejednak položaj ponuditelje koji bi eventualno sudjelovali u postupku da su imali jasnu informaciju da je navedeno uzimanje u obzir inflatornih učinaka moguće, ali takva mogućnost ni na koji način nije navedena u dokumentaciji o nabavi', naveo je u obrazloženju DKOM.

Sporno je bilo i je li pobjednik nabave uspio dokazati da je u godini u kojoj je započeo kojoj je započeo postupak javne nabave i tijekom deset godina koje prethode toj godini, uredno izvršio radove na izgradnji jednog ili najviše tri mosta ili vijadukta ili nadvožnjaka ili podvožnjaka (željeznička ili cestovna), a koji su uključivali temeljenje, radove na izgradnji upornjaka, stupova i rasponske konstrukcije, ukupne vrijednosti najmanje četiri milijuna eura bez PDV-a.

36 mjeseci za izgradnju

No prema navodu DKOM-a HŽI je to propustio učiniti. 'Sukladno utvrđenom činjeničnom stanju, prema propisanim uvjetima dokumentacije o nabavi, naručitelj je trebao utvrditi da je član odabrane zajednice izvršio izgradnju najmanje jednog, a najviše tri vijadukta ukupne minimalne vrijednosti četiri milijuna eura, unutar predane reference za izgradnju 4 vijadukta (ukupne vrijednosti 7,6 milijuna eura), a što je propustio učiniti', naveo je DKOM i uvažio taj žalbeni navod.

Protiv rješenja DKOM ne može se izjaviti žalba, ali može pokrenuti postupak na Visokom upravnom sudu.

Na koncu dodajmo kako riječ je o projektu od ukupno 11 etapa od kojih je osam pri kraju i samo su dvije vezane isključivo za rekonstrukciju i dogradnju pruge. Sa Strabagom, koji je izvodio radove, raskinut je ugovor pa se lani tražio novi izvođač radova za prugu te uređenje pripadajućih stajališta, odnosno kolodvora na trasi, izgradnja novih mostova, odnosno vijadukata, ali i izgradnja elektroenergetskih postrojenja, te pet zgrada za HŽI osoblje u kolodvoru Karlovac. Rok za izgradnju bio je 36 mjeseci. Po završetku radova, novom, dvokolosiječnom prugom trebalo bi se voziti brzinom od 160 km/h na 44 kilometra dugoj dionici između Hrvatskog Leskovca i Karlovca.

No na tu brzinu još će se neko vrijeme pričekati