svečanost na jugu

[VIDEO/FOTO] Hrvatska je spojena. Plenković: Ovo je most koji povezuje, a ne koji dijeli

29.07.2021 u 01:03

Bionic
Reading

Podizanjem posljednjeg, 165. segmenta čelične rasponske konstrukcije Pelješki most je potpuno spojen i proteže se od od Komarne na kopnenoj strani, do Brijeste na Pelješcu

Posljednji element koji je postavljen dug je 18 metara, a simbolički su postavljanje dovršili premijer Andrej Plenković, ministar prometa Oleg Butković, dubrovačko-neretvatnski župan Nikola Dobroslavić i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić.

Spajanje su pratili i brojni građani s kopna te mnoštva brodica, barki i drugih plovila.

Andrej Plenković Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavic/PIXSELL

'Pelješki most je generacijski i svehrvatski projekt za koji ima puno zaslužnih, a Hrvatska je njime ostvarila strateški cilj spajanja svoga teritorija', rekao je Plenković u izjavi uoči završetka spajanja mosta.

Premijer je izjavio da je Hrvatska gradnjom mosta ostvarila svoj strateški cilj te istaknuo da je neupitno odvijanje pomorskog prometa ispod mosta, što je i u interesu Bosne i Hercegovine.

Rekao je da ispod mosta "može proći i Titanic" i da je riječ o zajedničkom dobru za Hrvatsku i BiH.

pelješki most

[FOTOGALERIJA] Evo tko je sve bio na svečanosti spajanja Hrvatske

Pogledaj galeriju

"Ovo je most koji povezuje, a ne koji dijeli", rekao je Plenković te dodao da će se "s vremenom to i pokazati".

"Hrvatska je ustrajala, ovome su dale doprinos mnoge vlade i drugi akteri", rekao je i dodao da je to "svehrvatski i generacijski projekt" te da "svi trebamo biti ponosni na njega" i da se današnji događaj "ne smije pretvoriti u četvrtu epizodu Maloga mista 'Tko je više da'".

"Ovdje je svatko nešto dao i doprinio, a mi smo realizirali projekt u momentu kad smo bili najsnažniji", rekao je premijer i dodao kako su svi pokušavali, ali došlo je vrijeme kada su stvorene pretpostavke za financijska sredstva i drugo.

"Ovaj projekt realizira strateški nacionalni interes Hrvatske, daje ogroman impuls suradnji Hrvatske i BiH, važan je za Hrvate u BiH, kreira neraskidivu vezu između Hrvatske i Kine, a sve se događaja zahvaljujući našem članstvu u EU-u i prijateljima u Europi", rekao je Plenković.

"Ovoje veliki dan za hrvatski narod u domovini i izvan nje", zaključio je.

Most u brojkama

Most ima 13 raspona, od kojih je pet glavnih duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra, te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta. Duljina mosta od osi do osi upornjaka iznosi 2.404 metara, ukupna duljina mosta s upornjacima iznosi 2.440 metara, a plovidbeni profil ispod mosta 200 puta 55 metara. Glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta je Marjan Pipenbaher. Most je izgradio kineski konzorcij China Road and Bridge Corporation.

Kinezi su posao dobili na natječaju 2018. godine, ponudivši 2,081 milijarde kuna bez PDV-a, s rokom dovršetka radova od 36 mjeseci. Gradnja je službeno počela 31. srpnja 2018. godine, kada je izvođač uveden u radove. Očekuje se da će most zajedno s pristupnim cestama biti otvoren za promet u lipnju 2022. godine. Odluku o financiranju gradnje mosta Vlada je donijela 2017. godine.

U svibnju 2013. godine, studija koju je naručila Europska komisija pokazala je da je Pelješki most najbolje rješenje kako bi se povezao jug Hrvatske s ostatkom države. Pelješki most prva je od ukupno četiri faze projekta "Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom" za čije je sufinanciranje Europska komisija odobrila 357 milijuna eura bespovratnih sredstava ili 85 posto prihvatljivih troškova. 

Naime, ukupna vrijednost projekta je 526 milijuna eura s uključenim PDV-om, a vrijednost prihvatljivih troškova 420 milijuna eura, od čega se sredstvima EU sufinancira 85 posto, dakle 357 milijuna eura. EU financira i popratnu infrastrukturu: pristupne ceste, tunele, dodatne mostove i vijadukte kao i obilaznicu Stona.

Što se tiče predsjednika Republike, rekao je da će on sigurno posjetiti most, a bit će i na svečanom otvaranju.

"Svatko je dao doprinos. Pustimo ove sitnice tko je što mislio, to nije bitno. Most je tu, izrađen je i ostat će i to je najbitnije", rekao je Plenković.

Istaknuo je da je most spojen tri mjeseca prije plana, unatoč Covidu.

Pelješki most Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavic/PIXSELL

Video: Grgo Jelavic/PIXSELL

Osim njega izjavu je do i Dragan Čović, predsjednik HDZ-a. BiH.

'Bojim se da će Neum imati toliko gostiju da će nam trebati još jedan Pelješki most', rekao je Čović.

Potpredsjednica Europske komisije Dubravka Šuica rekla je za N1: “Danas je simbolika, Hrvatska će biti ujedinjena. Sretna sam što je Dubrovnik povezan s ostatkom Hrvatske i svijeta. Posebno sam sretna što je naše članstvo u EU omogućilo. Ovaj most će biti simbol našeg osmogodišnjeg članstva.

Ovo je nadstranački projekt, svi smo zaslužni, najvažnije je da se most otvorio.”

Predsjednik Republike Zoran Milanović, koji je u srijedu sudjelovao na svečanoj sjednici Općinskog vijeća Vela Luke, govorio je o prometnom povezivanju hrvatskog juga. Naglasio je da 16 godina od ideje do realizacije i nije tako dugo razdoblje za ovako velik projekt.

'O nekim stvarima se duže priča, pa se ne napravi ništa. Čekala je Hrvatska puno duže na neke jednako važne ili još veće stvari. I dobro je da je most ovdje, rekao je Milanović.

Goran Legac, voditelj projekta, u javljanju uživo za N1 televiziju istaknuo je da je projekt Pelješkog mosta iznimno kompleksan te da je priprema bila vrlo važna.

Pogled na posljednji segment konstrukcije Pelješkog mosta Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavic/PIXSELL

Video: Grgo Jelavic/PIXSELL

'Vi znate da je ovo drugi pokušaj, projekt koji je bio ranije napravljen je izmijenjen, ali je pomogao da danas budemo u ovoj fazi. Kao dva kritična dijela naveo je ugradnju čeličnih pilota u dno zaljeva koja se završila prije malo više od dvije godine, te sadašnje uklapanje konstrukcije jer beton ima svoje specifičnosti, ali su ih graditelji prebrodili. Ovo je presložen i preskup projekt da bi se nešto prepusitlo slučaju', kazao je odgovarajući na pitanje o izdržljivosti mosta u naletu vjetra.

Rekao je da je za projektiranje i izvođenje, osim mosta, zahtjevna bila i trasa tunela.

pelješki most

[FOTOGALERIJA] Pogledajte kako je izgledalo postavljanje posljednjeg elementa i vatromet nakon toga

Pogledaj galeriju

'Ukupno su 4 tunela i 3 vijadukta. - Svi ovi tuneli osim jednog probijeni, a on je na pola. Osim asfalta, na mostu još treba učiniti i zavarivanje svih tih podignutih segmenata to konačne ovješenosti, zatim ide hidroizolacija, prometne ograde, ograde protiv vjetra, signalizacija, zahvati koji se tiču zaštite od požara', naveo je.

Dodao je da će most biti završen i prije lipnja iduće godine.

'Tijekom veljače mislimo ići na tehnički pregled, a do 6. mjeseca će biti gotove i pristupne ceste', zaključio je Legac.

Tomislav Petrić, direktor SAFU-a, pojasnio je da je njihova uloga bila financiranje i ugovaranje projekata.

'Projekt treba biti takav da donese i gospodarski razvoj. Svaki projekt se može opravdati ako imamo potrebu, a ovo je sigurno potreba. Ovo je emocionalan projekt koji puno znači svima u Hrvatskoj. Ovo je svjetli primjer onoga što smo dobili ulaskom u EU', kazao je Petrić.

Bivši ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić u programu N1 kazao je da infrastrukturni projekti nemaju političku konotaciju.

'Što se tiče Vlade Zorana Milanovića, nekoliko je ključnih stvari – raskid ugovora sa zajednicom ponuditelja što je hrvatsku koštalo više od 100 milijuna kuna… Kolega Butković i veliki Plenković su samo stisnuli enter i poslali kompletnu dokumentaciju u Bruxselles. Nakon toga je kolega Butković raspisao natječaj i pobijedili su Kinezi. Priprema dokumentacija prbližno traje koliko i izgradnja objekta kod tako velikih projekata. Najzaslužniji za taj projekt je Edo Kos, tadašnji direktor Hrvatskih cesta koji je zahvaljujući elanu posao odradio maestralno', kazao je Hajdaš Dončić.

Zbog činjenice da je most prvenstveno financiran sredstvima iz EU, to je razlog zašto se ne smije naplaćivati cestarina, pojasnio je.

“U ugovoru stoji kao sufinanciranje pa Hrvatske ceste nikad ne bi smjele naplaćivati mostarinu”, dodao je.

Luka Bebić, bivši predsjednik Sabora komentirao je za N1 gradnju Pelješkog mosta.

Luka Bebić Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavic/PIXSELL

Video: Grgo Jelavic/PIXSELL

“Mislim da svi dijelimo tu sreću, nadam se da su svi građani ponosni na ovaj dan kad se povezuje Hrvatska. To je uspjeh svih nas. 1. 10. 1998. u ime kluba zastupnika HDZ-a u Saboru predložio sam i obrazložio potrebu izgradnje mosta. To je zapisano. Ivan Šprlje (SDP) je bio za gradnju mosta, ali je postao župan nakon što sam ovo izložio u Saboru. San našeg naroda bio je kako bi se to spojilo. Bila je to nerealna zamisao, ali se moralo predložiti da se nađe u pravoj realizaciji, a to je današnji dan', kazao je Bebić dodavši da je ovime je riješen geostrateški, prometni i gospodarski problem.

Nikola Dobroslavić, dubrovačko-neretvanski župan, rekao je da je ovo velik dan za županiju i cijelu Hrvatsku.

Nikola Dobroslavić Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavic/PIXSELL

Video: Grgo Jelavic/PIXSELL

Dubrovački gradonačelnik Mato Franković na spajanju Pelješkog mosta rekao je da jedino građani krajnjeg juga Hrvatske znaju koliko je ovo veliko po pitanju pružanje kvalitete života.

“Most će donijeti i veći komfor, kvalitetu putovanja i približiti Dubrovnik svijetu”, istaknuo je za N1 i dodao:

“Generacije Dubrovčana su ovo čekali. Moj djed od 94 godine mi je rekao da samo želi doživjeti jedan prelazak preko mosta. Mnogi su ga nazivali iluzijom za budale, mi smo vjerovali.”