PREKOMJERNI DEFICIT

Hrvatska bi ipak mogla na 'vratanca' MMF-a

11.12.2013 u 11:09

Bionic
Reading

Ulazak Hrvatske u Postupak prekomjernog deficita (EDP), koji bi trebao biti potvrđen na sastanku ministara financija zemalja članica EU-a 28. siječnja, znači da bi Europska komisija od Hrvatske mogla zahtijevati oštre rezove, zbog čega bi Vlada mogla ponovno razmotriti i aranžman s MMF-om, ocjenjuje Zdeslav Šantić, glavni ekonomist Societe Generale Splitske banke

Europska komisija u utorak je predložila Vijeću EU-a da potvrdi ulazak Hrvatske u EDP, kako bi se deficit sa sadašnjih oko šest posto BDP-a spustio na dopuštenih ispod tri posto do 2016. godine. Zamišljena procedura izgleda ovako: iduće godine deficit bi trebao pasti na 4,6 posto, 2015. godine na 3,5 posto, a 2016. na 2,7 posto BDP-a. Istovremeno, javni dug približio bi se iznosu od 60 posto.

Predviđeno je da se Hrvatskoj odredi rok 30. travnja 2014. za objavu ili poduzimanje mjera za osiguranje napretka u korekciji prekomjernog deficita, kao i detaljno izvješće o strategiji konsolidacije.

Babić: Linićeve migove treba pratiti

Ekonomist Ante Babić, glavni tajnik Udruge stranih ulagača (FIC), upozorava da se u hrvatskoj Vladi ne prate dovoljno migovi ministra financija Slavka Linića.

'Potrošnja je prešla 130 milijardi, ne vidim da se razina usluge države poboljšala, tu ima prostora za djelovanje. Ministar Linić može tražiti od ministara da smanje potrošnju, ali očito je da oni ne prate dovoljno njegove migove, pa vjerojatno zbog toga i idemo u postupak prekomjernog deficita', kaže Babić, dodajući da se sada treba fokusirati na smanjivanje deficita, duga i jačanje konkurentnosti – izvoza i prilika za investiranje.

Šantić navodi da iznenađenja tu nema jer je nakon predstavljanja proračuna bilo jasno da je razina proračunskog manjka neodrživa.

'I takva relativno visoka razina deficita i nedovoljno ambiciozni planovi fiskalne konsolidacije sugerirali su da će EK tražiti snažniju konsolidaciju. Vidimo da će na početku godine Vlada s već predstavljenim reformama pokušati popraviti stanje u javnim financijama, nadaju se rastu BDP-a i gospodarske aktivosti i samim tim proračunskih prihoda. Ako to izostane, u travnju ili svibnju dobit ćemo sugestije gdje će trebati implementirati dodatne mjere koje će uključivati i potrebu značajnog smanjenja rashoda i provođenja nepopularih mjera koje su se dugo odgađale, poput smanjenja mase plaće u javnoj upravi', rekao je Šantić, dodajući da nema više puno vremena da se čeka da reforme počnu ostvarivati konkretne uštede.

Kada je riječ o odgovornosti za takvu situaciju, Šantić podsjeća da problem javnih financija nije nastao preko noći te da su velika uloga i neefikasnost države bile prisutne i u zlatnim godinama gospodarskog rasta.

'Reforme su se izbjegavale dugi niz godina. Bilo bi bolje da su se provele tada, sada je puno nepovoljniji trenutak i upravo zato što smo ih dugo odađali rezovi će morati biti puno oštriji nego što bi bili ranije. Ukoliko EK kasnije zatraži nešto ozbiljnije rezove, Vlada bi mogla ponovno razmotriti i aranžman s MMF-om, pa bi reforme uz tehničku pomoć išle puno brže i efikasnije, što bi moglo pozitivno djelovati na smanjenje premije rizika', rekao je Šantić.

Jurčić: Ili ne znaju, ili znaju, a neće

Ljubo Jurčić, predsjednik Hrvatskog društva ekonomista, navodi da su preporuke EK-a o ulasku Hrvatske u EDP 'upozorenje i poruka Vladi'.

'Struka i pamet kažu da se rješenje ne nalazi u području javnih financija. A ako se tamo traži, daljnjim rezanjem rashoda i povećanjem poreza, to će Hrvatsku gurnuti u depresiju. Kvalitetno ekonomsko rješenje prekomjernog deficita nalazi se u cjelokupnoj ekonomskoj politici, a ne samo u politici javnih financija. Glavno rješenje nalazi se u sektoru gospodarstva, tj. u aktivnoj politici povećanja domaće proizvodnje, zaposlenosti i izvoza', napominje Jurčić.

Po njegovom mišljenju, ministar Linić nalazi se 'između čekića i nakovnja', a za ovakvu situaciju odgovorna je Vlada kao takva jer se deficit rješava cjelokupnom politikom Vlade.

'80 posto aktivnosti Vlade treba biti usmjereno na povećanje domaće proizvodnje i nacionalnog dohotka, dok bi sve ostale mjere i politike trebale činiti manje od 20 posto aktivnosti Vlade – to je nadgradnja. Nažalost, u Hrvatskoj je tih 80 posto zapravo nula: Vlada se silom prilika bavi raspodjelom, u koju spada i proračunski deficit, a apsolutno se ne bavi proizvodnjom. Ili ne znaju da to trebaju raditi ili ne znaju kako bi to radili. Ne daj bože da znaju, a neće – to bi bila katastrofa', zaključio je Jurčić.