fenomen iz 2018.

Znanstvenici objasnili mističnu plavu svjetlost iz dubokog svemira: 'Možda smo otkrili rođenje čvrstog objekta u supernovi'

14.12.2021 u 14:01

Znanstvenici kažu da su konačno pronašli objašnjenje za mističnu plavu svjetlost koja je prije tri godine došla iz dubokog svemira. Astronomi su bili iznenađeni kada su 2018. godine ugledali sjajni plavi bljesak koji je stizao iz spiralne galaksije, goleme skupine zvijezda u obliku diska koje imaju spiralne krakove i podsjećaju na oblik vjetrenjače, udaljene oko 200 milijuna svjetlosnih godina, piše Forbes

Fenomen koji je NASA nazvala AT2018 zbio se u lipnju 2018., a viđen je iz zvjezdarnice na Havajima, koja je hitro poslala globalnu poruku ostalim kolegama da usmjere svoje teleskope u određenom smjeru.

Znanstvenici su tada ugledali bljesak stotinu puta sjajniji od supernove, najsjajnije eksplozije koju je čovječanstvo ikada vidjelo.

Djelovalo je kao supernova, no bilo je svjetlije i brže nego kod sličnih događaja. Znanstvenici su se trudili pojasniti pojavu, koja je postala poznata kao brzi plavi optički prolazni prasak (FBOT), "svijetli, kratkotrajni događaj nepoznatog porijekla", no nisu objasnili kako se to dogodilo, a daljnja otkrića samo su ih još više zbunila.

Stručnjaci su tada ustanovili da nije riječ samo o bljeskovima svjetlosti, već i o pulsiranju jakih rendgenskih zraka, sa stotinama milijuna impulsa koji su vodili do samog izvora.

Impulsi su se ponavljali redovito, svakih 4,4 milisekunda tijekom 60 dana, a znanstvenici su uz pomoć impulsa izračunali da X-zrake ne smiju biti promjera većeg od 1000 km i mase manje od 800 sunaca.

ekskluzivno

[FOTO] Prizori koji ostavljaju bez daha: Pogledajte najbolje fotografije svemira snimljene u 2021. godini

Saznanje je ukazivalo na to da se radi o nečem kompaktnom, poput male crne rupe ili neutronske zvijezde.

Čini se da se misteriozna svjetlost pojavila u trenutku dok je zvijezda umirala, dok je 'kolabirala', nakon čega je nastala mala crna rupa ili nova zvijezda, poznata kao neutronska zvijezda.

Nastala rupa počela je "jesti" materiju oko sebe, gutajući zvijezdu i pritom emitirajući snažne valove energije. Ovakav su zaključak iznijeli znanstvenici u časopisu Nature Astronomy.

"Možda smo otkrili rođenje čvrstog objekta u supernovi. To se događa u uobičajenim supernovama, no dosad takvo nešto nismo vidjeli jer je riječ o vrlo kaotičnom procesu. Vjerujemo da novi dokazi otvaraju mogućnost za otkrivanje male crne rupe ili neutronske zvijezde", rekao je glavni autor članka, Diraj Pasham, istraživač na Institutu za tehnologiju Massachusetts u Cambridgeu.