napeto s kinom

Zašto Trump ne voli TikTok i kako se bura oko zabrana odrazila na konkurente popularne aplikacije za mlade

07.08.2020 u 13:13

Bionic
Reading

Američki predsjednik potpisao je izvršnu naredbu koja će zadati još jedan udarac sve popularnijoj aplikaciji za tinejdžere. Što se točno krije iza TikToka, zašto se za njega interesira Microsoft i kolika je njegova realna prijetnja internetskog sigurnosti?

Globalna popularnost TikToka ne prestaje rasti. Aplikacija za dijeljenje kratkih videa koju velik broj mladi smatra supkulturom, izrasla je iz skromnih korijena Musica.ly te se ubrzo pretvorila u globalni fenomen. 800 milijuna korisnika diljem svijeta svakim danom snima videe, sakuplja lajkove i radi više-manje sve što su starije generacije nekad radile sa MySpaceom i Facebookom.

Kontroverzni sadržaji i privatnost korisnika

Unatoč tome, TikTok je nedvojbeno najkontroverznija društvena mreža današnjice, dijelom zbog neadekvatne moderacije koja se suočava s optužbama da na platformi dozvoljava nasilje, eksplicitne seksualne sadržaje, rasizam i okrutnost prema životinjama, te koja je do kraja 2019. pod opravdanjem da ih štiti od zlostavljanja, potiho brisala videe pretilih ljudi, LGBT ljudi i ljudi sa vidljivim fizičkim deformacijama.

Konačno, tu je i problem privatnosti. TikTok sakuplja jako veliku količinu podataka o korisnicima, uključujući model, lokaciju i telefonski broj što je, podsjećamo, jednako - ako ne i manje od onoga što već sakupljaju kompanije poput Googlea i Facebooka. Europski stručnjaci se najviše brinu oko dostupnosti aplikacije najmlađima, što povlači vrlo velik broj pitanja vezanih uz sigurnost djece na internetu i borbe protiv, odnosno same prijetnje internetske pedofilije. Pored svega nabrojenog, tu je i trgovinski rat između SAD-a i Kine te činjenica da je vlasnik TikTok-a ByteDance - kineska kompanija.

Prijetnja državnoj sigurnosti?

Prema zakonu, kineska vlada može od kompanije tražiti bilo kakve podatke ako smatra da oni predstavljaju prijetnju državnoj sigurnosti. U slučaju da zagusti situacija između SAD-a i Kine, taj detalj bi mogao postati problematičan. Tim rečeno, male su šanse da će Komunistička partija htjeti provjeriti koji je trinaestogodišnjak pokrenuo najnoviji viralni ples, no to je i dalje dalo više od jednog razloga mnogim institucijama SAD-a (poput mornarice) da svojem osoblju zabrani korištenje aplikacije.

Ako je glavni problem TikToka činjenica da pripada Kinezima, najjednostavnije bi rješenje, barem što se Amerikanaca tiče bilo da ih kupi američka kompanija. Ovim slijedom logike, čini se, koristi se i američki predsjednik, kao i vodstvo Microsofta. Američki tehnološki div je, naime, otvoreno objavio svoje ambicije vezane uz kupnju TikToka, no kao što to obično ide, situacija nije toliko jednostavna te je usko vezana uz geopolitičku situaciju.

Microsoft kupuje TikTok?

'Ova nova struktura temeljila bi se na iskustvu koje TikTok korisnici trenutno vole, a istovremenu bi dodala sigurnost na svjetskoj razini, privatnost i digitalnu sigurnosnu zaštitu. Operativni model usluge bio bi osmišljen da osigurava transparentnosti za korisnike, kao i odgovarajući sigurnosni nadzor vlasti u tim zemljama', priopćio je Microsoft.

Ako im za rukom pođe transakcija koja, prema insajderima, teži oko 50 milijardi dolara, Microsoft bi preuzeo kontrolu nad TikTokom u SAD-u, Kanadi, Australiji i Novom Zelandu, a mogao bi ponuditi i drugim američkim investitorima da se uključe u akviziciju, priopćio je Microsoft dodajući kako je njegov izvršni direktor Satya Nadella razgovarao s Trumpom.

Prema uredbi objavljenoj u četvrtak, TikTok se smatra 'prijetnjom' nacionalnoj sigurnosti te se upozorava na automatsko prikupljanje podataka koje je moguće korištenjem aplikacije.

'Ovakvo prikupljanje podataka predstavlja prijetnju i moglo bi omogućiti Komunističkoj partiji Kine pristup osobnim i vlasničkim podacima Amerikanaca', stoji u uredbi. 'Sjedinjene Države moraju poduzeti žestoke mjere protiv vlasnika TikToka da bi zaštitile svoju nacionalnu sigurnost.'

TikTok, tvrdi pak druga strana, ne sakuplja ništa više podataka od drugih tehnoloških divova, no trenutna geopolitička situacija ovaj potez vrlo lako može definirati kao dodatni pritisak na ByteDance koji se nalazi usred pregovora sa Microsoftom.

Kina nije ostala odgovorna Trumpu. 'Kina će braniti legitimna prava i interese kineskih tvrtki', rekao je glasnogovornik ministarstva vanjskih poslova Wang Wenbin na konferenciji za novinare.

Predstavnici TikToka u petak su kazali da su 'šokirani' izvršnom uredbom Donalda Trumpa o zabrani aplikacije za dijeljenje videozapisa te da bi to moglo dovesti i do američkog suda kako bi se zajamčilo da se prema njima postupa pošteno.

'Iskoristit ćemo sve dostupne nam pravne lijekove da bismo zajamčili primjenu zakona, kao i da se prema našoj tvrtki i našim korisnicima postupa pošteno. Ako tako ne postupi američka administracija, postoje američki sudovi', stoji na internetskoj stranici TikToka.

Novi igrači na sceni

Vakuum koji je uzrokovala neizvjesna budućnost TikToka u SAD-u ponukala je nastanak brojnih konkurenata koji, kao i sam TikTok, svojim rješenjima nastoje zauzeti nišu koju je ostavio Vine.

Na tržištu se sad nalaze Byte, Triller, Zynn, Clash, a pridružili su im se veliki igrači poput Instagrama i Snapchata koji nude svoju 'zamjenu' za TikTok. Njihova popularnost također nije zanemariva: Byte je u prošlih mjesec dana u SAD-u dosegao 1.2 milijuna preuzimanja, Triller je imao 700.000, dok je Zynn bio preuzet 400.000 preuzimanja, prenosi App Annie. Pored novih igrača, tu su i Instagram i Snapchat koji su u svoje postojeće aplikacije dodali niz značajki TikToka.

Snapchat je glazbu ubacio u format predviđen za privatne poruke, dok Instagram ima posebno oružje - značajku pod imenom Reels koja ljudima omogućava objavu videa s glazbenom pozadinom koju drugi mogu gledati i otkriti. Bez previše okolišanja - riječ je o TikToku integriranom u Instagram.

Neizvjesna budućnost

Uz trenutnu geopolitičku situaciju, novonastali vakuum na tržištu društvenih mreža i sve veću osvještenost korisnika na osobnu privatnost, TikTok će možda teže pronaći publiku među starijim korisnicima, no to vjerojatno neće utjecati na njihovu najveću bazu korisnika - najmlađe. Upravo zbog toga bi, ako je to ikako moguće, njegovi vlasnici trebali uložiti više vremena i sredstava u načine na koje bi upravo njima osigurali sigurnije korištenje aplikacije.