UROĐENI SEKSIZAM

Zašto mozak muške vidi kao ljude, a žene kao objekte?

  • Autor: NJD
  • Zadnja izmjena 08.08.2012 10:32
  • Objavljeno 08.08.2012 u 10:32
Zagrepčanke navečer 00

Zagrepčanke navečer 00

Izvor: tportal.hr / Autor: Dražen Breitenfeld

Kada gledamo neki objekt, naš ga mozak doživljava na dva načina – kao cjelinu ili kao skup sastavnih dijelova

Uzmimo primjerice fotomozaik koji se sastoji od stotina malih slika koje posložene zajedno formiraju neku veću sliku. Za gledanje mozaika na gore spomenuta dva načina potrebne su dvije različite mentalne funkcije.

Jedno novo istraživanje pokazuje da ova dva kognitivna procesa također imaju ključnu ulogu u našoj temeljnoj fizičkoj percepciji muškaraca i žena, a što je još važnije, otkriva i zašto su žene obično doživljene kao seksualni objekti. Naime, studija objavljena u časopisu European Journal of Social Psychology otkrila je kroz niz eksperimenata da sudionici testiranja različito procesuiraju tijela muškaraca i žena. Kada gledaju tijelo muškarca više se oslanjaju na tzv. globalno kognitivno procesuiranje, mentalnu tehniku u kojoj se osoba doživljava kao cjelina. S druge strane, slike žene češće su podvrgnute tzv. lokalnoj kognitivnoj obradi, odnosno doživljavanju objekta kao skupine sastavnih dijelova.

Voditeljica studije Sarah Gervais, profesorica psihologije na University of Nebraska-Lincoln, kaže da njihovi rezultati predstavljaju prvi uvid u povezanost ovih kognitivnih procesa s teorijom objektifikacije.

'Lokalno procesuiranje je temelj našeg razmišljanja o objektima – kućama, automobilima i sl. Međutim, globalno procesuiranje trebalo bi nas spriječiti da tako mislimo o ljudima', rekla je Gervais i dodala: 'Mi ljude ne rastavljamo na sastavne dijelove, osim kada je riječ o ženama, što je stvarno neobično. Žene gledamo na isti način kao objekte.'

Sudionici eksperimenta - 227 studenata i studentica, u eksperimentima je nasumice gledalo 48 slika odjevenih muškaraca i žena prosječnog izgleda prikazanih od glave do koljena u uspravnom položaju pogleda usmjerenog u kameru.

Nakon kratke pauze dobrovoljci su na ekranima vidjeli dvije nove slike – jedna je bila nemodificirana i sadržavala je originalnu snimku, dok je druga bila malo modificirana verzija izvorne slike sastavljena od spolnih dijelova tijela. Sudionici su potom brzo trebali odgovoriti koju su od dvije slike već vidjeli.

Rezultati su bili konzistentni – dobrovoljci su ženske seksualne dijelove tijela lakše prepoznavali kada su predstavljeni izdvojeno nego kada su ih vidjeli u kontekstu njihova cijelog tijela. No muške seksualne dijelove tijela bolje su prepoznavali kada su bili predstavljeni u kontekstu cijelog tijela.

'Uvijek čujemo da se žene svode na seksualne dijelove tijela, o tome se stalno govori po medijima. Ovo istraživanje je korak dalje i pokazuje da se ova percepcija odnosi i na svakodnevne žene', rekla je Gervais. 'Likovi na fotografijama u ovoj studiji bili su obični, svakodnevni muškarci i žene. Činjenica da se ljudi bolje sjećaju ženskih dijelova nego cijelih tijela vrlo je zanimljiva.'

Također je zanimljivo da su ishodi bili slični neovisno o spolu dobrovoljaca, sudionika testiranja – i muškarci i žene jednako su procesuirali snimke.

'Ovo ne možemo jednostavno pripisati muškarcima. Žene gledaju na isti način', rekla je Gervais. 'Uzrok tome mogu biti različiti motivi. Muškarci to možda čine zato što su zainteresirani za potencijalne seksualne partnerice, a žene možda više zato što se uspoređuju s njima. Ono što znamo jest da to rade i jedni i drugi.'

Autori, međutim, ističu da se eksperiment, uz određene promjene uvjeta, može urediti na takav način da se potakne globalno procesuiranje u kojem ova razlika nestaje te sudionici žene lakše prepoznaju kao cjeline nego kao seksualne dijelove. U budućim istraživanjima pokušat će istražiti upravo mogućnosti smanjenja ove razlike.

'Naše istraživanje pokazuje da ljudi bazično različito procesuiraju muškarce i žene, međutim ono također otkriva da se jednostavnim manipulacijama taj efekt može poništiti te da sudionici mogu žene gledati globalno kao i muškarce. To otvara neke nove važne mogućnosti istraživanja', zaključila je Gervais.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi