ČEKA SE RASPLET

U SAD stiže novi TikTok? Evo što se dosad zna i što čeka korisnike

15.07.2025 u 13:37

Bionic
Reading

Drama oko moguće zabrane aplikacije sa 170 milijuna korisnika u Sjedinjenim Državama mogla bi dobiti rasplet sredinom rujna

Čini se sve izglednijim kako će bilo koja varijanta prodaje TikToka značiti i novu aplikaciju za korisnike u Sjedinjenim Državama. A to bi moglo značiti gotovo potpuno drugačije iskustvo.

Nakon što je više puta odgađao provedbu zakona koji od matične tvrtke TikToka sa sjedištem u Kini, ByteDancea, zahtijeva ili prodaju američkog poslovanja ili suočavanje sa zabranom, američki predsjednik Donald Trump sada kaže kako ima kupca za aplikaciju.

TikTok navodno gradi novu verziju aplikacije samo za Sjedinjene Države koja bi mogla biti pokrenuta već 5. rujna. To nije naročito iznenađenje. Kineska vlada više je puta rekla kako će blokirati svaki pokušaj prijenosa TikTokova algoritma – koji pokreće popularnu stranicu For You – novom vlasniku.

Što znači kako bi svaki novi, zasebni američki TikTok trebao vlastiti algoritam, moguće izgrađen od nule. Pogledajmo što je dosad poznato.

Nova aplikacija?

Postojeća aplikacija za TikTok mogla bi biti uklonjena iz američkih trgovina aplikacija istog dana kada će biti lansirana nova, iako će Amerikanci možda moći nastaviti koristiti trenutnu aplikaciju do ožujka sljedeće godine. Ti rokovi još mogu biti promijenjeni.

Prenošenje profila i sadržaja trenutnih korisnika na novu aplikaciju također bi moglo predstavljati praktične izazove, a takav potez mogao bi i otežati američkim korisnicima TikToka pregled sadržaja korisnika iz drugih zemalja - i obrnuto.

Zbog toga bi određeni broj korisnika mogao otići s TikToka. TikTok je prošle godine tvrdio kako bi isključivanjem iz ByteDancea američki TikTok postao 'nekonkurentan američki otok' izoliran od korisnika platforme koji nisu iz SAD-a i globalnog sadržaja. Vrhovni sud je na kraju potvrdio ustavnost zakona o prodaji ili zabrani.

Zašto se to događa?

ByteDance je u potrazi za novim vlasnikom za američke operacije TikToka otkako je tadašnji predsjednik Joe Biden prošle godine potpisao zakon o prodaji ili zabrani zbog zabrinutosti za nacionalnu sigurnost. Taj je zakon stupio na snagu u siječnju, nakon što ga je potvrdio Vrhovni sud.

No iako je zakon dopustio samo jednu odgodu zabrane, Trump je tri puta odgodio njegovu provedbu, rekavši kako želi 'spasiti TikTok' olakšavanjem dogovora o predaji kontrole nad popularnom platformom američkim vlasnicima. ByteDance trenutno ima rok do 17. rujna.

Trump je prošli tjedan rekao da postoji 'skupina vrlo bogatih ljudi spremnih kupiti američko poslovanje TikToka'. Njihova imena mogla bi biti objavljena u nadolazećim danima, iako ostaje nejasno je li se službeni Peking složio s time. Njegovo odobrenje dosad je bila najveća prepreka prodaji.

Hoće li nova aplikacija biti u skladu sa zakonom?

Prema zakonu, američki TikTok nakon prodaje ne bi mogao nastaviti surađivati s ByteDanceom na upravljanju algoritmom ili dijeljenju korisničkih podataka. To znači kako bi ByteDance mogao zadržati manjinski financijski udio u novom subjektu - nešto što je Bijela kuća razmatrala - ali nova aplikacija morat će imati zaseban algoritam.

Zakon također zahtijeva da, pri svakoj prodaji, korisnički podaci američkog TikToka ostanu odvojeni od podataka ostalih korisnika platforme. Nova aplikacija mogla bi pomoći u postizanju toga. Ipak, neki pravni stručnjaci vjeruju kako Trumpova administracija dosadašnjim odugovlačenjem nije poštovala zakon.

TikTok je možda shvatio kako, čak i ako ga Trumpova administracija želi zaštititi, buduće administracije bi mogle doći do aplikacije ili njezinih tehnoloških partnera, uključujući operatere trgovina aplikacija i pružatelje usluga računalstva u oblaku, zbog kršenja zakona. Stoga ne može beskonačno odgađati dogovor.

Prošli tjedan, dioničar Googlea Anthony Tan - koji je tužio internetskog diva zbog njegove odluke o vraćanju TikToka u trgovinu aplikacija - objavio je pisma koja je glavna državna odvjetnica Pam Bondi poslala Googleu i drugim tehnološkim partnerima aplikacije, u kojima im govori kako neće biti odgovorni za kršenje zakona nastavkom podrške TikToku.

Ta su se pisma oslanjala na pravno obrazloženje koje je profesor prava s Georgetowna Steve Vladek nazvao 'glupostima', tvrdeći kako se tvrtke i dalje suočavaju s budućom odgovornošću, piše CNN Business.