testirao hak

Saznali smo koje su najbolje ljetne gume na domaćem tržištu

10.03.2017 u 15:01

Bionic
Reading

Test guma Hrvatskog autokluba i njegovih europskih partnera ovog je puta iscrpnim testiranjima podvrgnuo ljetne proizvode. Izvrsnih ocjena ponovno nije bilo, no neki su se modeli kvalitetom izdvojili iznad ostalih

Hrvatski autoklub objavio je rezultate testiranja ljetnih guma u dvije dimenzije, 195/65 R15 V i 215/65 R16 H. Posebnu pozornost obratili su na performanse na suhoj (20 posto ocjene) i mokroj (40 posto) podlozi, buku (10 posto), utjecaj na potrošnju goriva (10 posto) i trajnost (20 posto). 

Manja dimenzija, 195/65 R15 V, jedna od najprodavanijih u svijetu jer se postavlja na automobile kompaktne klase, poput Ford Focusa, Mazde 3, Opel Astre, Renault Meganea ili VW Golfa, na kojem je i obavljeno testiranje. Testirana je sa 16 predstavnika. 

Izvrsnih ocjena nije bilo, no pet proizvoda je vrlo preporučljiva, deset ih je prošlo s trojkom ili ocjenom preporučuje se, dok je samo jedan proizvod bio ispod toga i zaslužio ocjenu djelomično se preporučuje. Uz dobro poznate brandove kao što su Pirelli, Bridgestone, Continental i Goodyear među najkvalitetnije proizvode ugurao se i manje poznati Esa-Tecar sa svojim pneumatikom Spirit 5 HP.

Pobjeda za dlaku 

Svaki od proizvoda iz skupine najboljih vrlo se preporučuje i ne pokazuje slabosti ni u jednom od testnih kriterija. Ipak, pogleda li se ukupni rezultat, tad za dlaku pobjeda odlazi gumi Pirelli Cinturato P1 Verde, koja ne dominira ni u jednom posebnom segmentu, ali sveukupno ostavlja najbolji dojam. 

Međutim, riječ je o nijansama i teško da će vozači pogriješiti odluče li se za bilo koji od pet spomenutih proizvoda. U HAK-u preporučuju da se vodite vlastitim afinitetima. Primjerice, vozite li na području gdje tijekom godine ima puno kišnih dana, trebali bi izabrati Continental ContiPremiumContact 5. 

Ako su vam važnije karakteristike na suhom, tad među najbolje ocijenjenim gumama izbor pada na Goodyear EfficientGrip Performance. Za veliku kilometražu trebali bi izabrati Pirelli Cinturato P1 Verde, a tražite li ujednačenost u svim kriterijima, razmislite o Bridgestone Turanzi T001 ili Esa-Tecar Spiritu 5 HP.

Deset guma u ovoj dimenziji je u kategoriji za preporuku. U toj skupini svaki od proizvoda pokazuje dobre osobine u nekom od testnih kriterija, ali loš rezultat u drugom ruši ukupnu ocjenu. 

Tih deset kandidata moguće je razvrstati u četiri skupine. U prvoj su Aelous PrecisionAce 2 AH03 i Maxxis Premitra HP5, dva manje poznata branda koja pokazuju vrlo preporučljive osobine na suhoj i mokroj podlozi, no padaju na trajnosti. 

Maxxis ima najkraći zaustavni put na suhoj cesti: stat će otprilike pet metara prije od auta sa Semperitom Comfort-Life 2 s najdužim putem zaustavljanja. 

Druga dva proizvoda, Nokian Line i Dunlop Sport BluResponse, padaju na mokroj podlozi, dok sljedeći kandidat, Kumho Ecowing ES01 KH27, ima određenih nedostataka na mokroj cesti, ali i dodatne slabosti u pogledu trajnosti. 

Vredestein Sportrac 5 i Semperit Comfort-Life 2 imaju manjih ili većih slabosti na suhoj i mokroj podlozi, dok je četvrta skupina rezervirana za proizvode Michelin Energy Saver+, Savu Intensa HP i Hankook Ventus Prime 3 K125, kod kojih su značajniji nedostaci primijećeni na mokroj cesti, posebice u pogledu lateralnoga gripa, koji njihovu ukupnu ocjenu smanjuje na tek preporučljivu.

Izdržljive su skliske 

Zanimljivo, gume koje pokazuju najviše u pogledu trajnosti, poput primjerice Michelin Energy Savera+, na testiranju padaju na mokrom, a to znači da su ova dva testna kriterija teško pomirljiva i uskladiti ih uspijevaju samo oni najbolji.

Na samom začelju u dimenziji 195/65 R15 V s ocjenom djelomično se preporučuje smjestio se GT Radial Champiro FE1, koji je jedva dovoljnu ocjenu za prolazak zaslužio očajnim rezultatom na mokrom, i to u svim pojedinačnim kriterijima, posebno u hidroplaningu i gripu. 

Automobilu opremljenom GT Radialom, ovisno o podlozi, trebat će između pet i 11 metara više od guma s najkraćim zaustavnim putem, no utješan je najbolji rezultat pri utjecaju na potrošnju goriva, pa će automobil na ovim gumama trošiti 5,3 posto ili 0,3 litre manje na 100 kilometara od najgoreg Aeolusa.

Trajnost guma manja za deset posto

Testiranje je pokazalo i da se prosječna trajnost svih proizvoda u usporedbi s testiranjima iz 2015. i 2016. smanjila za više od 10 posto, pa manje od polovice testiranih proizvoda može prijeći više od 30 tisuća kilometara. Veća dimenzija, 215/55 R16 H, najprodavanija u segmentu SUV automobila, namijenjena je vozilima poput Audija Q3, Ford Kuge, Hyundai Tucsona, Nissan Qasqaija, Opel Mokke, Renault Kadjara ili VW Tiguana, na kojem je i napravljeno testiranje. 

Dvije gume ocijenjene su kao vrlo preporučljive, 11 se može preporučiti, jedna guma djelomično se preporučuje, a jedan model pao je na našem testiranju i zaradio neprolaznu ocjenu. 0

Posebna pozornost kod ove dimenzije posvećena je oznaci M&S koju je na sebi imalo šest kandidata, koje njihov proizvođač prodaje pod ljetnom gumom, no to ujedno nije i garancija kako ćete se s tim gumama bezbrižno voziti tijekom zimskih mjeseci na cesti prekrivenoj snijegom. 

Samo dva proizvoda, Barum i General, pokazuju zadovoljavajuće karakteristike na snijegu, Michelin je djelomično preporučljiv, a Goodyear, Hankook i Yokohama ne mogu se preporučiti u snježnim uvjetima. 

Ljetne gume namijenjene SUV automobilima na sebi često sadrže oznaku M&S, koja se odnosi na off-road osobine, a ne na karakteristike na snijegu. Kad se guma koristi u snježnim uvjetima, preporuka HAK-a je da vozači izaberu gume koje na sebi imaju oznaku snježne pahuljice. 

I gume za SUV bez odlikaša

U ovoj dimenziji također nije bilo odlikaša, no dvije gume istaknule su se svojim kvalitetama i zaslužile ocjenu vrlo preporučljivo. Riječ je o gumama Goodyear EfficientGrip SUV i Cooper Zeon 4XS Sport. Oba proizvoda nemaju apsolutno nikakvih nedostataka, a Goodyear je pritom i najbolje ocijenjena guma na mokroj cesti te se uz ukupnu ocjenu od 2,1 može smatrati i ukupnim pobjednikom u ovoj dimenziji. 

S druge strane, Cooper Zeon 4xS Sport ima najkraći zaustavni put na suhoj cesti i treba mu otprilike šest metara manje da se zaustavi od, primjerice, Michelinova ili Yokohamina proizvoda najgorim putem zaustavljanja.

Najveći broj proizvoda, njih čak 11, prošlo je uz srednju prosječnu ocjenu i mogu se preporučiti. I ovdje se gume mogu razvrstati u čak četiri skupine. Nokianovu Line SUV za dlaku je izmakla viša ukupna ocjena, i to zbog sitnih nedostataka uočenih pri kočenju na mokrom i lateralnom gripu te povećanoj potrošnji goriva. 

Tri proizvoda - Firestone Destination HP, Pirelli Scorpion Verde i Semperit Comfort-Life 2 SUV - svojim karakteristikama po svemu pripadaju u skupinu s ocjenom preporučuje se i riječ je o vrlo ujednačenim gumama. 

Treću skupinu čine Uniroyal Rain Expert 3 SUV i Barum Bravuris 4x4 s nešto većim nedostacima na suhoj cesti, dok je četvrta skupina rezervirana za pet guma: General Grabber GT, Apollo Apterra H/P, Hankook Dynapro HP2, BF Goodrich g-Grip SUV i Bridgestone Dueler H/P Sport, kod kojih su značajnije slabosti primijećene na mokrom, posebno u pogledu lateralnog gripa. 

Za utjehu, BF Goodrich ima najbolji utjecaj na potrošnju goriva i automobil će na njemu trošiti najmanje od svih guma u ovoj dimenziji, odnosno 7,5 posto ili 0,5 litara na 100 kilometara manje u odnosu na najgori Nokian, kojem je upravo zbog lošeg utjecaja na potrošnju goriva i smanjena ukupna ocjena.

Tko nije prošao test?

Na samom začelju smjestila su se dva proizvoda. Michelinov Latitude Tour HP dobio je smanjenje ukupne ocjene i može se tek djelomično preporučiti zbog užasnih karakteristika na mokroj cesti, pri čemu su kočenje na mokrom i lateralni grip znatno gori od prosjeka testiranja. 

Najgore ocijenjena guma je Yokohamin Geolandar SUV koji uopće nije prošao test zbog očajnog rezultata na mokrom, pri čemu doslovno svi kriteriji na toj podlozi dobivaju neprolaznu ocjenu. 

Tako će se, primjerice, na mokroj cesti automobil na Yokohaminu proizvodu, ovisno o podlozi, zaustaviti između deset i 17 metara kasnije od najbolje gume u ovom segmentu. Michelin i Yokohama odlikuju se najvećom trajnošću i na njima će se napraviti najveći broj kilometara, no zato je danak i ovdje plaćen lošim performansama na mokrom. 

Na žalost, neki premium brandovi, poput Continentala i Dunlopa, ovoga puta nisu ni bili na testiranju jer u svojoj ponudi u aktualnoj dimenziji više nemaju proizvode namijenjene SUV modelima. 

Continental je tako zaustavio proizvodnju gume ContiCrossContact UHP, koju će zamijeniti ContiPremiumContact 5, no ona nije namijenjena isključivo SUV modelima. Dunlop također ne nudi takav proizvod, nego samo dobro poznati Sport BluResponse, koji također nije podvrgnut testiranju.