ISPOVIJEST

Ruski tinejdžer o Plavom kitu: Postanete poput zombija

10.07.2017 u 14:50

Bionic
Reading

Online igra 'Plavi kit' koja se odvija putem društvenih mreža nastala je u Rusiji. U sklopu nje od tinejdžera se traži da izvršavaju kojekakve svakodnevne zadatke, koji postaju sve morbidniji i opasniji - od crtanja plavog kita na ruci pa sve do samoranjavanja i samoubojstva u konačnom koraku

Sve tehničke strane priče o ovoj 'igri' detaljno smo obradili u ranijem tekstu, kao i činjenicu da se o njoj čulo i u Hrvatskoj. Srećom, za sada se čini kako tu nema nastradalih tinejdžera - za razliku od zemlje podrijetla opasne igre, Rusije. 

Ruske vlasti odradile su nekoliko uhićenja za osobe za koje se otkrilo da su širile opasnu igru, no za brojne obitelji je već kasno. U Ujedinjenom Kraljevstvu i nizu drugih zemalja kroz EU procjenjuju rizike, no obitelji stradalih iz Rusije pokušavaju upozoriti cijeli svijet kako je opasnost stvarna

Organizacije civilnog društva u Rusiji vjeruju kako je do sada život oduzelo barem 130 mladih ljudi koji su 'odradili' konačni, pedeseti korak igre 'Plavi kit'. Istovremeno stižu izvještaji iz cijelog svijeta o tinejdžerima koji su nastradali na ovom ili onom koraku igre. Ukrajina, Estonija, Kenija, Brazil, Argentina - fenomen je postao globalnog karaktera. 

Počeci služe za psihičko 'navlačenje'

Sky News je objavio intervju s mladićem Olegom Kapaevim koji je 'iz dosade i znatiželje' počeo igrati opasnu igru. 

IGRA POČINJE BENIGNO

Bio sam skeptičan oko cijele priče, nisam vjerovao da bi se netko stvarno ubio igranjem igre. Stoga sam je odlučio potražiti (...) Na internetu je mnogo grupa, no našao sam jednu i počeo igrati. Registrirao sam se i čekao zadatke...

Oleg Kapaev u intervjuu za Sky News

Olegu je trebalo nekoliko dana da nađe grupe za igranje 'Plavog kita'. Navodi kako se po registraciji oglasi administrator koji dodjeluje zadatke, poput gledanja horor filmova cijelu noć ili objašnjavanja kako bi želio umrijeti. Ubrzo nakon toga slijedili su groteskniji zadaci poput rezanja oblika u kožu, što je učinio i on. 

"Mentalno vas počnu navlačiti da činite sve više. Sve je napravljeno izrazito profesionalno, postanete poput zombija"

Administratori su ocijenili kako je Oleg 'napredan igrač' te su mu, umjesto klasični pedeset koraka odlučili 'skratiti put do sreće'. Dvadeseti korak za 20-godišnjeg Olega je bio skok s nebodera u Moskvi. 

'Nisam osjećao potrebu da se ubijem - već samo potrebu da izvršim zadatak. To je bila jedina stvar na koju sam mislio - izvršavanje zadatka', rekao je Oleg. 

Prije nego je odradio konačni korak, njegova obitelj je otkrila kako je mladić kupio kartu za Moskvu i vidjela suicidalne komentare na njegovom društvenomrežnom profilu. Kontaktirali su policiju koja je Olega uhvatila prije nego je izvršio samoubojstvo. 

Borba u kojoj ulogu igraju roditelji

Olegovi roditelji se smatraju sretnicima u cijeloj priči te su svjesni da mnogi drugi nisu uspjeli spoznati što se događa na vrijeme. 

Roditelji nastradalih tinejdžera okupili su se i osnovali organizaciju o online sigurnosti, koja sad ima više od 800 aktivnih volontera. Zajedničkim snagama prate aktivnosti na društvenim mrežama i internetskim grupama te odmah javljaju policiji kada uoče nešto sumnjivo. 

No, ta zadaća je sve samo ne jednostavna i laka. 

Tinejdžeri aktivno taje sve od roditelja, a ponekad i vlastitih prijatelja kada se odluče pratiti opasnu igru. Stvari su toliko složene da jednostavno nije moguće znati koliko samoubojstava tinejdžera je uopće poteklo od igranja igre 'Plavi kit', a kamoli da se može pratiti 'administratore'. 

Statistika je za 2016. u Rusiji poražavajuća, jer je živote oduzelo dvostruko više mladih nego godinu ranije. Ipak, vlasti upozoravaju da nije (sve) vezano uz igru. Životne situacije, alkoholizam i mentalni problemi kao i uvijek imaju veliku ulogu u svemu.