U VELIKOM MEDVJEDU

Pogledajte eksploziju supernove dalekozorom

05.09.2011 u 13:03

U zviježđu Velikog medvjeda nedavno je eksplodirala supernova koja otada postupno raste, pa stručnjaci tvrde da bi je mogli vidjeti amaterskim teleskopima ili čak boljim vojničkim dalekozorima

Eksplozija SN2011fe otkrivena je 24. kolovoza u sklopu projekta Palomar Transient Factory tijekom redovne analize fotografija galaksije Messier 101.

Prije eksplozije 22. kolovoza ta je zvijezda, udaljena 21 milijun svjetlosnih godina, bila tek bijeli patuljak po imenu PTF 11kly, čak milijun puta slabijeg sjaja od onog koji je neophodan da bi se vidjela golim okom. Međutim, već sljedeći dan, 23. kolovoza, bila je samo 10 tisuća puta preblijeda, a 24. još šest puta veća. Stručnjaci smatraju da bi se kroz nekoliko tjedana nakon otkrića već mogla vidjeti snažnijim dalekozorima poput vojničkih ili lovačkih.

SN2011fe spada u kategoriju Ia supernova koje nastaju kada bijeli patuljci prikupe dovoljno materijala da prijeđu tzv. Chandrasekharov limit te se uruše i eksplodiraju. Budući da se ova urušavanja zbivaju pri točno određenim masama, eksplozije imaju vrlo uniformne karakteristike te se koriste kao 'standardne svijeće' za mjerenje udaljenosti do galaksija u kojima se nalaze. Osim toga, zvijezda PTF 11kly otkrivena je prije eksplozije, pa astronomi mogu dobiti preciznije informacije o njezinom razvoju tijekom eksplozije i usavršiti svoje modele eksplozija supernova tipa Ia. Ovaj tip supernova odigrao je ključnu ulogu u otkrivanju tamne tvari i širenja svemira, pa će bolji model omogućiti stvaranje preciznijih modela tamne tvari.

Kliknite za uvećanje

'Ovo je jako važan događaj za astrofiziku jer se eksplozija odvijala pred našim očima, pa omogućuje bolje razumijevanje razvoja bijelih patuljaka i supernova tipa Ia', rekao je za tportal Korado Korlević. 'Trenutno se SN2011fe može vidjeti amaterskim 20-centimetarskim teleskopima kakvih ima puno u Hrvatskoj, ali ne i dalekozorima. No čak i za promatranja teleskopima potrebno je imati dovoljno znanja da se pronađe galaksija Vir, odnosno M 101 u kojoj se zvijezda nalazi. Amaterima će to teško poći za rukom - oni će lako zamijeniti neku drugu zvijezdu za supernovu. Za sada još nismo organizirali promatranja SN2011fe u našoj zvjezdarnici u Višnjanu. Naime, posjetitelji ne bi bili oduševljeni jer je previše mala. Puno bolje se vidi na kvalitetnim fotografijama', objasnio je Korlević.

Ako unatoč spomenutim zaprekama na nebu poželite pronaći supernovu, pričekajte još neko vrijeme da naraste pa potražite mjesto na kojem nema previše svjetlosnog zagađenja. U ovom pothvatu možda vam mogu pomoći i iskustva hrvatskih astronoma, članova portala Zvjezdarnica.