MISTERIJ EVOLUCIJE

Otkrivena tajna zebrinih pruga!

10.02.2012 u 08:34

Tim mađarskih i švedskih znanstvenika ovih je dana objavio rezultate studije koji bi mogli predstavljati konačan odgovor na pitanje zašto zebre imaju pruge

Prema izvješću predstavljenom u časopisu Journal of Experimental Biology, prugasti uzorci odbijaju muhe, a tajna njihova djelovanja je u načinu na koji odbijaju sunčevu svjetlost.

'Istraživanje smo započeli s crnim, smeđim i bijelim konjima', rekla je Susanne Akesson sa sveučilišta Lund i objasnila da tamni konji reflektiraju horizontalno polarizirano svjetlo koje jako privlači muhe. To znači da svjetlost koju odražava njihova dlaka putuje u vodoravnim valovima, slično kao što zmija vijuga u valovima koji su paralelni s tlom. Dr. Akesson i njezini kolege utvrdili su da su muhe jako privučene takvim horizontalnim valovima.

'Bijela dlaka odražava nepolarizirano svjetlo', objasnila je biologinja. Ono se širi u valovima u svim ravninama i iz nekog razloga manje privlači muhe. Zbog toga bijeli konji imaju manje problema s napasnicima od njihovih tamnijih srodnika. Nakon tog otkrića istraživači su se okrenuli proučavanju zebri da bi utvrdili kakvu vrstu svjetlosti one reflektiraju i kako ona djeluje na nametnike.

Dr. Akesson i njezini suradnici naslikali su različite uzorke na panoe, premazali ih ljepilom za insekte i pobrojali muhe koje su se uhvatile u klopku. Rezultati su pokazali da su prugasti uzorci privukli najmanji broj krvopija.

'To nas je iznenadilo jer prugasti uzorci ipak sadrže tamna područja koja reflektiraju horizontalno polarizirano svjetlo', rekla je voditeljica tima i dodala: 'No pokazalo se da su pruge manje privlačne muhama što su tanje i sličnije zebrinima.' Isti rezultat dobili su i kada su test ponovili s trodimenzionalnim modelima zebri.

Evolucijski biolozi priznaju da su rezultati zanimljivi, međutim smatraju da je moguće da su u povijesti postojali i neki drugi evolucijski pritisci koji su mogli potaknuti razvoj zebrinih uzoraka. Naime, prema nekim drugim istraživanjima, pruge u visokoj travi zbunjuju glavne predatore lavove koji su slijepi za boje.