ERA KONSOLIDACIJE

Microsoft, Sony, Take-Two: Što se krije iza milijarde dolara vrijednih preuzimanja najvećih imena gejming industrije

06.02.2022 u 17:28

Bionic
Reading

Krajem siječnja Microsoft je napravio dramatičan potez i započeo kupnju Activisiona za vrtoglavih 68,7 milijardi dolara. Dva tjedna kasnije Sony je 'odgovorio' kupovinom Bungieja. Premda se sve ovo može racionalizirati i proglasiti bitkom platformi, postoji nekoliko razloga za to što se veliki izdavači odlučuju na ovakve poslovne manevre

Uoči najavljene Sonyjeve kupovine tvoraca serijala Destiny za cijenu od vrtoglavih 3,6 milijardi dolara siječanj je zaključen kao mjesec u znaku skoro nevjerojatnih akvizicija. Premda je u krupnom planu uglavnom Microsoft, valja naglasiti da je lavinu započeo Take-Two potpisavši ugovor o preuzimanju tvorca FarmVillea, Zynge, za 12,7 milijardi dolara. Ova se transakcija do Microsoftove smatrala najvećom te vrste u povijesti.

Microsoftovo preuzimanje tvorca Diabla, World of Warcrafta i Call of Dutyja potpisivanjem ugovora od 68,7 milijardi dolara dogodilo se samo tjedan kasnije. Zbrojimo li sve tri akvizicije, dolazimo do iznosa od 85 milijardi dolara.

Borba za tržište

Kupovinom Bungieja Sony će preuzeti talent koji stoji iza vrlo popularnog serijala Destiny te dobiti priliku oživjeti svoju ponudu sličnih naslova. Posve je sigurno to da Sony neće stati s Destinyjem, već će krenuti u razvijanje novih naslova koji će dosezati standard skupih igara za jednog igrača, kao što su God of War, Ghost of Tsushima, The Last of Us i Ratchet & Clank: Rift Apart. Sony trenutno u portfelju nije imao odgovor Fortniteu, no čini se da će ga kupovinom tvoraca popularne pucačine iz prvog lica jednog dana i dobiti.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Sony

Premda je PlayStationov šef Jim Ryjan u razgovoru za Gameindustry.biz naglasio da kupovina Bungieja nije odgovor na Microsoftovu kupovinu Activisiona, Sonyjev se potez može objasniti malo čime osim pokušajem držanja koraka s drugim velikim igračima i njihovim tržišnim konsolidacijama. Sony je samo u 2021. kupio tvorca mnogih konverzija popularnih igara za PC - Nixxes Software - te je nakon višegodišnje suradnje preuzeo i Housemarque, tvorca Returnala.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Housemarque

Kasnije je kupio Firesprite Studios, tvorce Astro's Playrooma, i Bluepoint Games, kao i Valkyrie Entertainment. Microsoft je također bio u šopingu. Kompanija je 2021. kupila Bethesdu i njihovu matičnu firmu ZeniMax Media. Kasnije je preuzela tvorce Psychonautsa 2 - Double Fine Productions. Na koncu, puno ljudi zaboravilo je Microsoftovu najuspješniju kupovinu - preuzimanje Minecrafta iz 2014.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Double Fine

Premda na prvi pogled izgleda da Sony i Microsoft nastoje segmentirati tržište i međusobno si ograničiti broj naslova koje će izdati na konzolama, tu su i druge kompanije koje su napravile velika preuzimanja u svijetu gejminga. Facebookova matična kompanija Meta kupila je velik broj studija koji se specijaliziraju u području virtualne stvarnosti kako bi kacigama Quest dala prednost nad konkurencijom i posljedično je privukla neželjenu pažnju vlade zbog kupovine aplikacije za fitnes u virtualnoj stvarnosti pod imenom Supernatural.

Izvor: Društvene mreže / Autor: CoD: Mobile

Electronic Arts ili EA potrošili su milijarde dolara kako bi kupili Codemasterse, Glu Mobile i Playdemic. Kineski Tencent nalazi se iza iznenađujućeg broja akvizicija: razvili su Call of Duty: Mobile, Honor of Kings i Pokemon Unite, a vlasnici su Riot Gamesa, firme koja stoji iza globalnog fenomena League of Legends. Tencent također ima 40-postotni udio u Epic Gamesu, tvorcima Fortnitea, a 2016. su od SoftBanka otkupili studio Supercell, tvorca Clash of Clansa.

Tko je sljedeći?

Sve istaknutiji val preuzimanja, pogotovo iznenađujući ugovor Microsofta i Activision Blizzarda te Sonyja i Bungieja, otvara perspektivu kupovinama koje do danas nisu bile zamislive. Može li Sony kupiti Square Enix kako bi igrače Xboxa navukao da kupuju PlayStation da bi zaigrali Final Fantasy? Može li Microsoft potkopati ljubitelje akcijskih avantura i potaknuti ih da kupe Xbox zato što su, eto, odlučili kupiti Ubisoft i njihov Assassin's Creed? Može li Nintendo kupiti Sega Sammy kako bi napokon preuzeo kontrolu nad intelektualnim vlasništvom Sonic The Hedgehoga? Uslijed svih događaja ovog siječnja i Sonyjeve najave daljnjih preuzimanja samo nam preostaje čekati i gledati kako se krajobraz gejming industrije dramatično mijenja.

Koliko u svemu tome dobivaju igrači?

Na koncu priče stižemo do ljudi koji konzumiraju videoigre. Igrači će nakon Microsoftovih i Sonyjevih preuzimanja biti suočeni sa segmentacijom franšiza sličnoj onoj koju vidimo na streaming platformama. Premda je Microsoft obećao Sonyju da će poštovati dogovor i isporučiti ovogodišnji Call of Duty, uvjereni smo da će, nakon što kompanija preuzme Activision Blizzard, popularni naslov pretvoriti u Microsoftovu ekskluzivu. Sony će, u drugu ruku, konsolidirati svoju poziciju druge najveće gejming kompanije po cijenu ljubitelja Destinyja, čiji će tvorci sljedeći veliki naslov raditi samo za PlayStation.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Blizzard

Znaci usporavanja

Velika preuzimanja u svijetu gejming industrije ne prolaze bez nadzora. Najvećoj akviziciji u gejming industriji na put su nedavno stali zakonodavci iz Federalne komisije za trgovinu. Premda kupnja ovakvog kalibra znači bitnu prednost na tržištu videoigara, valja uzeti u obzir to da one isto privlače pažnju organa koji se bave održavanjem poštenih tržišnih uvjeta. Sony je uglavnom kupovao manje kompanije, što ga je možda držalo ispod radara. Kupovina tvoraca World of Warcrafta i Call of Dutyja je, s druge strane, nešto što će potrajati te biti pomno analizirano prije dodjele neminovnog zelenog svjetla.