svemirska uzbuđenja

Izmišljaju li toplu vodu na Marsu ili nam se sprema nešto revolucionarno s Crvenog planeta?

26.07.2018 u 21:21

Jučerašnja bombastična vijest Europske svemirske agencije odjeknula je u svim krugovima znanstvene zajednice te privukla tisuće znatiželjnika i obožavatelja znanstvene fantastike. Otkrivamo što nam konkretno znači otkriće tekuće vode na Marsu i koliko će ono utjecati na daljnje istraživanje Crvenog planeta

U jučerašnjim popodnevnim satima znanstveni portali diljem svijeta proširili su veliku vijest za globalnu astronomsku zajednicu. Europska svemirska agencija (ESA) objavila je rezultate petnaestogodišnjeg istraživanja koji sugeriraju da se na južnom polu Marsa nalaze jezera tekuće vode skrivena pod čvrstim ledenim pokrovom.

Vodena površina otkrivena je radarskom snimkom, površine je 20 kvadratnih kilometara te oko metra dubine. Jezero je vjerojatno povezano s puno većim sustavom podzemnih jezera, vrlo sličnih onima koje susrećemo u polarnim područjima na Zemlji.

Dug put prema otkriću

Otkriće je postignuto pomoću dva radarska sustava koje je ESA na Mars dovela pomoću letjelice Mars Express, a njihova su imena MARSIS i SHARAD. Razlika među radarima je njihova radna frekvencija koja, među ostalim, predstavlja razlog za skepticizam.

SHARAD, koji radi na većoj frekvenciji od 20 MHz, na južnom polu Marsa nije otkrio ništa, dok je MARSIS vodenu površinu uspješno prepoznao na frekvenciji od 5 MHz. Razlog 'sljepoće' navodno leži u neravnoj površini Marsa, kao i njegovu kemijskom sastavu.

SNIMKE MARSA

Uživajte u vanzemaljskoj ljepoti tajnovitog Crvenog planeta

Što kažu stručnjaci?

'Ovakva otkrića, makar znače puno za astronome i znanstvenike općenito, treba gledati s dozom opreznog optimizma', komentirao je tportalov sugovornik, astrofizičar i teoretski fizičar, dr. Bojan Vršnak iz Opservatorija na Hvaru. 'Potencijalni pronalazak tekuće vode na Marsu velika je vijest koja zaslužuje mjesto u medijima poput vašeg, no NASA-i i ESA-i služi kao jako dobar povod za izvlačenje više financija od investitora (najčešće države) te planiranje budućih istraživanja', kazao je.

Upravo zbog toga misije poput one koja bi jednog dana na osmomjesečno putovanje u jednom smjeru povela znanstvene timove sa Zemlje zahtijevaju konkretni cilj istraživanja. Pronalazak specifičnog dijela Crvenog planeta koji želimo istraživati doprinosi bržem dolasku do konkretnih rezultata. Prije nego što prvi astronomi kroče na južni pol Marsa, doduše, trebat ćemo stopostotno potvrditi da tamo ima tekuće vode.

ZNANOST NAKON CASSINIJA

Ovo su najuzbudljivije svemirske misije današnjice

Sljedeći korak

Kako bi bili sigurni, članovi znanstvene zajednice morat će se osloniti na iduću misiju koja na Crveni planet stiže za dvije godine. Riječ je o kineskoj letjelici koja će detaljnije promotriti područje te pokušati otkriti potencijalnu mrežu, odnosno ekosustav jezera koja leže skrivena ispod Marsove ledene površine.

'Ako ništa drugo, ovo otkriće moglo bi potaknuti početak konkretnih geoloških istraživanja na Marsovu južnom polu', naglasio je Vršnak.

Premda poimanje tekuće vode na Marsu odmah stvara slike jezera ispunjenih vanzemaljskim biljkama i životinjama, valja naglasiti uvjete u kojima egzistiraju tamošnji izvori vode. Za početak, temperatura na Marsovu južnom polu nije blagonaklona slatkoj vodi te se kreće od -10 do -30 stupnjeva Celzijusa. Ovo znači da jezera, ako postoje, sadrže visoku koncentraciju soli. Kao što to biva na Zemlji, velika količina guste slane vode (rjeđe od slanog mulja, čiji su tragovi prepoznati na drugim dijelovima Marsa) ne znači nužno da tamo nema života. Na Zemlji je, usporedbe radi, otkriven niz mikroorganizama koji preživljavaju u vrlo slanim sredinama.

Voda na Marsu? Očekivali smo je

S druge strane, površina Marsa dokazuje da se prije više milijuna godina tamo nalazila tekuća voda. Crveni planet prošaran je presušenim ostacima drevnih rijeka, dok korita velikih praznih jezera pokazuju znakove složenih organskih spojeva koje bismo, da ne možemo pretpostaviti da su na Mars stigli udarom kometa, odmah pripisali organskom talogu kakav susrećemo na dnu jezera na Zemlji.

Razlog zbog kojeg voda nije raširena Marsom leži u njegovu elektromagnetskom polju i slaboj gravitaciji. Osim što je elektromagnetsko polje, a samim time i atmosfera, 'slabije' od onog na Zemlji, površinu slabo štiti od opasnog kozmičkog zračenja. Upravo tu, tvrdi Vršnak, leži jako velika prijetnja potencijalnim znanstvenim misijama s posadom.

Čudesni svemir promatran kroz oči strojeva Izvor: Ostale fotografije / Autor: NASA

Istraživanje s ciljem

Premda potencijalno otkriće tekuće vode na Marsu predstavlja velik korak naprijed za sve članove znanstvene zajednice, valja uzeti u obzir to da do konačnog otkrića treba proći još malo vremena. Prisutnost vode treba prvo stopostotno potvrditi te tek nakon toga organizirati i odaslati misiju koja će to područje, bilo robotima, bilo ljudskom rukom, pomnije istražiti. Bilo kako bilo, ovaj razvoj događaja potaknuo nas je da s oduševljenjem iščekujemo vijesti vezane uz istraživanje našeg tajnovitog kozmičkog susjeda.