JOŠ VIŠI, JOŠ STRAŠNIJI

Dinosauri su bili veći nego što se mislilo

01.10.2010 u 10:18

Dinosauri su bili znatno viši nego što se ranije mislilo, a udovi nekih od drevnih životinja bili su duži i za tridesetak centimetara, pokazalo je novo istraživanje koje je prvi put u obzir uzelo i debljinu hrskavičnog tkiva

Naime, visina dinosaura dosad se uvijek računala jednostavnim zbrajanjem fosilnih ostataka kostiju.

Nova studija važna je za razumijevanje položaja, fleksibilnosti, ukupne visine tijela, brzine i prehrambenih navika dinosaura, od kojih su neki, prema današnjim spoznajama, bili visoki kao trokatnice.

Čini se da će kustosi muzeja koji u svojim zbirkama čuvaju replike velikih gmazova ili njihovih kostura morati prilagoditi svoje izloške.

'Većina procjena dinosaura temelji se na jednostavnom slaganju elemenata kostura jednog na drugi, bez uzimanja u obzir mekih dijelova koji su nekada postojali u tijelu živih životinja', objasnio je Casey Holliday, profesor anatomije na University of Missouri-Columbia.

Holliday i njegov tim u svojoj su studiji analizirali hrskavično tkivo suvremenih rođaka dinosaura, nojeva i aligatora. Također su istražili fosilizirane ostatke udova različitih dinosaura, među kojima i Tyrannosaurusa rexa, Allosaurusa, Brachiosaurusa i triceratopsa.

Njihovi rezultati, objavljeni u novom broju časopisa PLoS ONE, pokazali su da je udio hrskavičnog tkiva u ukupnoj dužini udova reptila oko 10 posto. S ovim korekcijama Tyrannosaurus rex je bio tek neznatno viši nego što se dosad mislilo, međutim golemi biljojedi poput triceratopsa i Brachiosaurusa vjerojatno su bili viši za 30-ak centimetara.

Paleontolozi smatraju da su sauropodi na nogama stajali uspravno, dok su mesožderi lovci poput T. rexa trčali na dvije noge u pognutom stavu. Golemim uspravnim biljojedima hrskavica debela nekoliko centimetara bila je koristan amortizer, dok je lovcima nepotrebno produžavala udove i bila neekonomična. 'Što su udovi duži, to su jači mišići potrebni za njihovo pokretanje. Mišići su skupo tkivo s razvijenom fiziologijom krvožilnog sustava, što može usporiti životinju', objasnio je Holliday.

No čak i bez tako debelih hrskavica T. rex je bio viši od četiri, a dug oko 13 metara. Znanstvenici još uvijek ne znaju zašto su mnogi dinosauri bili toliko veći od današnjih životinja. Uglavnom se smatra da su za to zaslužni obilje bilja, drugačije koncentracije kisika i ugljikova dioksida te lakša tjelesna struktura.