kulturni roštilj

Subversive Film Festival kroz oči umjetničke direktorice: Kako radikalna imaginacija mijenja naše poimanje sukoba

20.05.2025 u 10:22

Bionic
Reading

Na 18. izdanju Subversivea, od 19. do 31. svibnja filmovi iz selekcije umjetničke direktorice Dine Pokrajac natječu se za nagrade Wild Dreamer "Dragan Rubeša" i to u kategorijama najboljeg dokumentarnog i igranog filma, a sve projekcije u Dokukinu KIC, kinu Kinoteka te MSU, besplatne su.

Subversive Film Festival već gotovo dva desetljeća predstavlja jedno od ključnih okupljališta za radikalne mislioce, angažirane umjetnike i političke aktiviste, stvarajući prostor za filmske projekcije, teoretske rasprave i umjetničke intervencije koje preispituju dominantne narative suvremenog društva.

Ovogodišnje, 18. izdanje festivala nosi naslov "Doba sukoba", reflektirajući atmosferu globalnih napetosti i kriza, od oružanih sukoba u Palestini, Libanonu i Ukrajini, do psihičkih borbi unutar pojedinaca i ideoloških napetosti unutar zajednica. U razgovoru za tportal, umjetnička direktorica festivala Dina Pokrajac otkriva da je ovogodišnji program osmišljen kao platforma za promišljanje mogućnosti otpora, emancipacije i kolektivne imaginacije u vremenima kada se čini da su temeljne društvene vrijednosti pod stalnom prijetnjom.

Ovogodišnji Subversive Festival nosi naslov "Doba sukoba". Kako ste kroz filmski i konferencijski program artikulirali ovu temu i koji vam je film ili događaj posebno važan u tom kontekstu?

U konferencijskom dijelu programa, niz pozvanih predavača, od kojih se ističu filozofkinja Donatella di Cesare, psihoanalitička teoretičarka Nadia Bou Ali, teoretičarka Sita Balani. sociologinja Raia Apostolova i naš stalni gost, filozof i publicist Boris Buden predstavit će potencijalne odgovore i strategije kojima se možemo oduprijeti uznemirujućim aktualnim procesima instrumentalizacije migracija, rasiziranog nasilja i militarizacije granica te normalizaciji sudjelovanja naših vlada u genocidnim politikama.

Američka pastorala 2
  • Američka pastorala
  • Avant-Drag! 2
  • Avant-Drag!
  • Flophouse Amerika 2
  • Flophouse Amerika
    +11
U dokumentarnoj konkurenciji posebno se izdvajaju laureati važnih festivala CPH:DOX-a, Visions du Réel-a i IDFA-e Izvor: Subversive Film Festival / Autor: PROMO

Uz bavljenje eskalacijom ratova i konkretnim vojnim sukobima u Palestini, Libanonu i Ukrajini u filmskom dijelu programa fokusiramo se na problematiziranje sukoba u širem smislu – kao psihičke borbe unutar pojedinca i nemogućnosti usklađivanja različitih perspektiva i interesa unutar društva. U odabranim filmovima sukob se odvija između pojedinca i njegove savijesti, pojedinca i okoline, ideala kojima teži i realnosti koju nastanjuje.

Festivalski format koristimo kao pokušaj premošćivanja sukoba kroz poticajne susrete i promišljanje pokretnih slika kao oruđa emancipacije. Posebno se veselim dolasku regionalnog filmskog barda Želimira Žilnika koji s osamdeset plus godina i dalje stvara radikalne filmove te u svojem novom uratku Restitucija, ili san ili java stare garde isporučuje rijetko subverzivan prikaz procesa starenja i generacijskih sukoba te njihove prepletenosti s društveno-političko-ekonomskim tenzijama u postsocijalističkom kontekstu.

Žilnikov novi film dio je igrane konkurencije 18. Subversiva, koja donosi filmove renomiranih autora poput Radua Judea i Dée Kulumbegashvili, poznatih po beskompromisnom istraživanju političkih i društvenih rubova. Što je bio ključni kriterij pri odabiru filmova, i ima li među njima naslova koji su vas posebno iznenadili ili izazvali?

U kritičku oštricu i izazovne narativne konvencije, odabrane filmove karakterizira i osebujan vizualni stil te filigransko uvezivanje poetskog i političkog, osobnog i kolektivnog aspekta suvremene stvarnosti. Teško je izdvajati ali iskoristila bih ovaj prostor da istaknem jedan igrani, jedan dokumenarni i jedan hibridni film iz konkurencije. Nadrealna komedija Univerzalni jezik Matthewa Rankina vodi nas u međuzonu negdje između Teherana i Winnipega, između utopije i slapsticka, gdje se životi multikulturalnog ansambla isprepliću na neočekivane i misteriozne načine. Pritom pokazuje kako je univerzalnost dostižna jedino kroz singularnost a koheziju društva ne osiguravaju putovnice i granice nego male geste ljubaznosti i politika apsolutnog gostoprimstva.

Redateljica Bani Khoshnoudi prognana je iz Irana nakon što je zabranjen njen prethodni film The Silent Majority Speaks (2009.). U svom novom ostvarenju, Točka nestajanja, prekida desetljetnu obiteljsku šutnju o nestaloj rođakinji koja je tijekom čistki 1988. pogubljena u zatvoru, naslanjajući se na rastući otpor iranskog društva koji je kulminirao 2022. smrću Mahse Amini i nastankom pokreta Žene, život, sloboda. Zahvaljujući videima njih koje se nikad nisu prestale boriti, redateljica svojoj rođakinji vraća izgubljenu obitelj – njen zaboravljeni vapaj postaje dio kolektivne borbe iranskih žena, prigušeni val u uzburkanom moru pobune, iscrtavajući dosad nevidljivu ali neraskidivu sponu između one koja je prešućena, i pripadnica nove generacije koje se više neće dati ušutkati.

_April
  • April 2
  • Crni pas 2
  • Crni pas
  • Djevojka s iglom
  • Izum
    +12
Igrana konkurencija donosi nove filmove renomiranih autora kao što su Matthew Rankin, Radu Jude i Želimir Žilnik Izvor: Subversive Film Festival / Autor: PROMO

U hibridnom filmu Izum, nakon iznenadne smrti oca teoretičara zavjera kći nasljeđuje očev patent za stanovitu elektromagnetsku iscjeliteljsku spravu. Ovaj neobičan i osoban film produkt je suradnje između eksperimentalne filmašice Courtney Stephens i glumice Callie Hernandez baziran na obiteljskoj povijesti potonje te je savršeno krojen za naše doba post-istine, lažnih vijesti i dezinformacija u kojem postaje nemoguće razlučiti činjenice od fantazije.

Konferencija "Partizanska umjetnost: kako misliti, kako se sjećati?" bavit će se naslijeđem otpora i političke imaginacije. Koliko je danas važno radikalno promišljanje povijesti i kako vidite ulogu umjetnosti u njezinoj reinterpretaciji i stvaranju prostora za nove oblike sjećanja?

Kako bismo vizualizirali prošlost, koristimo slike i jezik koji nije nikad u potpunosti naš vlastiti – tako su i filmske slike često posrednici preko kojih se sjećamo. Iznoseći zanemarenu, nasuprot privilegiranoj priči, na svjetlo dana i izvlačeći na površinu perspektive koje su kulturno-hegemonijske prakse zanijekale, umjetnost stvara pukotinu u službenom odnosu s poviješću, iz koje mogu nastati pobune podređenog znanja. Dakle, umjetnost nas potiče da se odučimo od svojih uvriježenih načina sjećanja i zaboravljanja, te prigrlimo iskustva i sjećanja koja se ne uklapaju u službene (i često opresivne) povijesne narative, čime dolazi do priznavanja radikalnih razlika i mnogostrukosti naših subjektiviteta.

Kao dugogodišnja kustosica i kritičarka, često ističete važnost "estetike otpora" i dekonstrukcije dominantnih narativa. Koji su vam primjeri takve estetike otpora osobno najinspirativniji, i kako se oni manifestiraju u ovogodišnjem festivalskom programu?

Kako nas podsjeća Francoise Verges, bez imaginiranja, pobuna se nema za što uhvatiti. Imaginacija je dio izgradnje koherentnog otpora i uspostavljanja političkih orijentira, te je pored organizacije neophodna za uvezivanje kratkoročnih i dugoročnih borbi. Umjetnost i kultura pružaju nam alate za zamišljanje drukčije stvarnosti a promijena svijesti na individualnoj razini prvi je stupanj svake kolektivne akcije. U tom smislu inspirativni su pokret Treće kinematografije, Makavejev, Godard i Marker ali i niz marginaliziranih nezapadnih autora_ca i filmskih kolektiva koje tek treba upisati u filmsku povijest.

Na tom tragu ove godine organiziramo simpozij Doba sukoba / Slike emancipacije na kojem će nekolicina pozvanih umjetnika, kulturnih i akademskih radnika kroz diskusije, filmske projekcije i predavanje promisliti način na koji se filmske slike mogu upotrijebiti kao oruđa emancipacije. Kolumbijski filmaš Camilo Restrepo predstavit će svoj film, knjigu i projekt Soba sjena koji nas poziva da preispitamo uloge slika donesenih iz zona sukoba. U svijetu zasićenom ekranima nužno je da izoštrimo naš pogled propitujući kontekst pojavljivanja neke slike, te sustava reprezentacije ili pogleda na svijet na koji se naslanja.

Efekt Bijele kuće
  • Dosjei Bibi
  • Restitucija, ili, san ili java stare garde (1)
  • Svršetak
  • Kneecap
Novi filmovi renomiranih autora kao što Joshua Oppenheimer, Mike Leigh i Ira Sachs svoje su mjesto našli u Posebnim projekcijama Izvor: Subversive Film Festival / Autor: PROMO

Multimedijalna umjetnica Jasmina Cibic, dobitnica prestižne Film London Jarman Award, nastoji pak ponovno upisati odsutni ženski glas u povijest izgradnje alternativnih svjetova. U svojem novom filmu Beacons (Svjetlonoše) u tu svrhu prisvaja govore iznesene na Prvoj konferenciji kulturalnih radnika iz zemalja članica pokreta Nesvrstanih koja je održana 1985. u Titogradu, današnjoj Podgorici. Simpozij će zaključiti audiovizualni performans Dekodiranje kulturalnog otpora londonskog dvojca Dubmorphology (Trevor Mathison & Gary Stewart), koji istražuje odjeke prosvjeda od 1968. naovamo te promišlja činove oslobođenja i strukture moći koje su se pojavile i odjeknule kroz šest desetljeća globalne krize.

U doba sveprisutne digitalizacije i komercijalizacije, nezavisna kina i festivali često se suočavaju s pritiscima održivosti. Kako vidite budućnost angažiranog filma i festivalskih prostora poput Subversiva u takvom okruženju?

Smatram da je budućnost angažiranog filma itekako povezana s profiliranjem nezavisnih kina kao participativnih prostora po uzoru na Treću kinematografiju u kojoj su participacija gledatelja_ica i stvaranje "kino-događaja" popraćenih raspravama bili od ključnog značaja, stvarajući "oslobođeni prostor, deteritorijalizirani teritorij". Pritom treba inzistirati na konkretnim solidarnim praksama a ne samo praznim, deklarativnim gestama te promišljati drugačije modele cirkulacije filmskih slika.