Od 19. do 25. svibnja, Subversive Film Festival ponovno okuplja radikalne filmske glasove. U Kinoteci, Dokukinu KIC i MSU-u bit će prikazani odabrani igrani i dokumentarni filmovi koji pomiču granice filmske forme i političke hrabrosti.
Subversive Film Festival, jedna od najintrigantnijih filmskih manifestacija u regiji, koja promišlja film kao društvenu kritiku i umjetničku pobunu, vraća se u zagrebačka kina od 19. do 25. svibnja. Bogat program filmova, razgovora i panela koji propituju granice filmskog izraza i političke stvarnosti u Kinoteci, Dokukinu KIC i Muzeju suvremene umjetnosti donosi nove uratke renomiranih autora kao što su Radu Jude, Želimir Žilnik, Joshua Oppenheimer, Mike Leigh, Dea Kulumbegashvili i Matthew Rankin, čija nadrealna komedija Univerzalni jezik i otvara festival.
Filmovi će se natjecati za nagrade Wild Dreamer "Dragan Rubeša" u kategorijama najboljeg dokumentarnog i igranog filma, a posebno se iščekuju nova ostvarenja autora poznatih po razbijanju formi i odbacivanju konvencija.
Igrana konkurencija 18. Subversive Film Festivala
Jedan od najiščekivanijih naslova ovogodišnjeg SFF-a je film otvaranja, Univerzalni jezik kanadskog osobenjaka Matthewa Rankina, nadrealna komedija koja se poigrava prostorom, vremenom i identitetima kroz apsurdističke prizore, ružičasta božićna drvca i dvojnike Groucha Marxa. Rankin, poznat po radikalno kreativnom pristupu filmskoj formi, inspiraciju crpi iz nijemog filma i ranih radova iranskog majstora Abbasa Kiarostamija, dok istovremeno propituje moć jezika i univerzalnu prirodu komunikacije. Film je premijerno prikazan u Cannesu, a kritičari ga opisuju kao istovremeno komičan i filozofski izazovan.
Regionalni bard Želimir Žilnik na festivalu će osobno predstaviti svoj najnoviji film Restitucija, ili, san ili java stare garde, šarmantni dokufikcijski portret osamdesetogodišnjeg glazbenika Stevana Aršina, koji saznaje da mu država planira vratiti kuću oduzetu tijekom Drugog svjetskog rata. Žilnik, poznat po svojim kritičkim radovima o tranziciji postsocijalističkih društava, ponovno koristi dokumentaristički pristup za istraživanje osobnih i kolektivnih trauma prošlosti.
Jednako intrigantan je i novi film Radua Judea, Kontinental '25, priča o sudskoj izvršiteljici Orsolyi koja se suočava s posljedicama deložacija i beskućništva. Jude, jedan od najpoznatijih rumunjskih redatelja današnjice, poznat po provokativnim društvenim komentarima, ovim je filmom osvojio Srebrnog medvjeda u Berlinu, a kritičari ga opisuju kao oštar, satiričan i polemičan pogled na suvremeno rumunjsko društvo.
Déa Kulumbegashvili, čiji je igrani prvijenac Početak privukao pažnju svjetske filmske javnosti, vraća se s filmom April, pričom o ginekologinji Nini koja se suočava s moralnim i osobnim dilemama dok izvršava ilegalne pobačaje u konzervativnoj gruzijskoj sredini. Film je već osvojio posebnu nagradu žirija u Veneciji i izazvao polemike zbog otvorenog prikaza patrijarhalnih normi i seksualnosti.
Među najkontroverznijim filmovima ove godine je Kneecap Richa Peppiatta, subverzivna komedija o sjevernoirskom hip-hop triju koji prkosi političkom statusu quo Sjeverne Irske. Film je izazvao burne reakcije zbog svog radikalnog političkog stava i upotrebe irskog jezika, a glavni glumac Michael Fassbender posebno je hvaljen za svoju energičnu interpretaciju.
Bogata selekcija debitantskih ostvarenja
Među debitantskim naslovima ističe se Sveta struja Tatoa Kotetishvilija, gruzijska komedija o dvojici marginaliziranih junaka koji nađu način da prežive preoblikovanjem zahrđalih križeva u neonske ukrase. Film je prikazan na brojnim festivalima, uključujući Locarno, Rotterdam i Thessaloniki, gdje je osvojio pohvale za svoj svjež i poetičan pristup urbanim pričama s društvenih margina.
U natjecateljskom programu je i kineski film Crni pas Guana Hua, intrigantna kombinacija socijalnog realizma i apsurda s već osvojenom nagradom Un Certain Regard u Cannesu. Film prati bivšeg zatvorenika koji se vraća u svoj rodni grad uoči Olimpijskih igara u Pekingu 2008. i zapošljava se u timu za uklanjanje pasa lutalica s ulica. , te Milost Alaina Guiraudieja, francuskog redatelja poznatog po subverzivnim i provokativnim pričama. Također je uključen i psihološki triler Djevojka s iglom Magnusa von Horna, temeljen na stvarnim događajima iz života serijske ubojice Dagmar Overbye, snimljen u crno-bijeloj tehnici, evocirajući estetiku ranog europskog ekspresionizma.
Kompletan program SFF-a bit će objavljen uskoro, uz posebno predstavljanje dokumentarne konkurencije i posebnih projekcija, a ulaznice su dostupne online i na blagajnama dvorana.