PRILIKA ZA ULAGAČE

Rasprodaja Studentskog centra na kazališnoj pozornici

16.05.2013 u 09:47

Bionic
Reading

Kao i svaka druga istina koja se dovoljno puta ponavlja, ni teza o antipoduzetničkoj klimi u Hrvatskoj nije u potpunosti istinita. Dapače, i potencijala i volje, a i želje, ima, samo treba zgrabiti pravu priliku. Barem tako zaključuju prezenteri projekta Eurograd, ekskluzivnog rezidencijalnog kompleksa koji će niknuti na mjestu zagrebačkog Studentskog centra ukoliko se ostvari 'Rasprodaja' kako je zamišlja Miran Kurspahić

Redatelj, koji sam za sebe tvrdi da nije intelektualac nego kazališni čovjek, kao oružje uglavnom bira satiru, bez obzira radi li po tekstovima Williama Shakespearea, Richarda Foremana i Heinera Müllera ili po vlastitom materijalu. Iako mu je 'Koriolan' dosad najzaokruženija predstava, ni 'Lijepa naša' ili 'Žrtve zemljopisa' nisu bile bez određenog šarma, najprije kao kazališna kritika zbilje, a onda i kao izvedbeni kaos u kojem publika, a ponekad i izvođači, nisu baš sigurni što rade ili što bi trebali raditi. Ipak, iza Kurspahićevih predstava uvijek stoje, u krajnjoj liniji, točna ideja i stav.

'Rasprodaja', najnovija produkcija Kulture promjene SC-a, pritom nije izuzetak jer reagira na sve što se u posljednje vrijeme događa u Savskoj 25: od aktualne sanacije do dugogodišnje prijetnje komercijalizacijom ili, kako se to ljepše kaže, monetizacijom vrijednog zemljišta u središtu grada.

Drugim riječima – rasprodajom terena koji, pored svojih sasvim funkcionalnih prednosti u studentskom životu, ima i višak u vidu kulturne memorije i memorije kulture koja se, u vremenima kad je to bilo možda i lakše nego danas, bavila suvremenošću na umjetnički način, i obrnuto.

Novom predstavom – na jednako svjesno infantilno angažiran način kao i kad se bavio braniteljima, ovisnošću globalne ekonomije o nafti, demontažom vala društvenim mrežama iniciranih i potenciranih prosvjeda ili podvođenjem Hrvatske Europskoj uniji – Kurspahić zadire u oba problema. S jedne strane naivnom parodijom cijelu predstavu kamuflira u predstavljanje projekta Eurograda potencijalnim ulagačima, a s druge piše epitaf Teatru &TD kao nesumnjivo vrhunskoj kulturnoj činjenici, i materijalnoj i nematerijalnoj baštini kojoj se rasprodaja, pa ni 'Rasprodaja', ne bi smjele dogoditi.

I ovaj projekt Miran Kurspahić i izvedbeno ostvaruje sa svojim stalnim suradnicima, Svenom Jakirom i Deanom Krivačićem, glumcima koji su pomalo i namjerno na marginama domaćeg glumišta jer su, unatoč kvaliteti, izmaknuti iz srednjostrojaškog pogona, sapuničastih televizijskih angažmana i haenkaovskog dokazivanja.

Njihova tura za investitore ide od SEK-a, preko Galerije SC i MM centra, do garderoba &TD-a, velike scene, atrija, polukružne dvorane i završava, naravno, u kafiću, ali zaustavlja se i u skladištu scenografije u najistočnijem dijelu rasutog dvorišta Studentskog centra, gdje zalaze još samo zagriženi fanovi, skejteri i slučajni prolaznici. Memorija sadržana u ostacima ostataka nekadašnjih scenografija najbolja je ilustracija onoga što se 'Rasprodajom', i njezinim podsjećanjem na uspješnice Teatra &TD, želi reći – da je prošlost neminovno prošla, da sadašnjost stagnira i da je budućnost u najboljem slučaju upitna.

Cinizam s kojim ova predstava ne operira do kraja, ili onoliko koliko bi mogla, sastoji se u činjenici koja se ne tiče samo SC-a. Povijesnim razglednicama i podsjećanjem na bolju prošlost naime već se rasprodaje ono što u sadašnjosti nema, i tako je ne samo u zagrebačkoj Savskoj 25, nego i na svakoj drugoj destinaciji na kojoj je prošlost snažnija od zbilje i 'developerima' služi tek za potkusurivanje. Kurspahićeva 'Rasprodaja' možda i sasvim programirano igra i na tu kartu, jer kad videom i audiom ili golim glumačkim persiflažama priziva velike i važne predstave, ona istodobno podiže cijenu zemljišta kao ekskluzivne lokacije, ali je i ruši, parodijski obrnutim postupkom apelirajući za održanje SC-a kao prostora kulture, a ne samo menze i mjesta u kojem se podižu ugovori za (ne)odrađeni posao.

'Kaspar', 'Stilske vježbe', 'Plebejci uvježbavaju ustanak', 'Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja', 'Mirisi, zlato i tamjan', 'Usporavanja'... današnjim gledateljima ne moraju značiti ništa. Staroj slavi unatoč, danas je pitanje može li se i treba li uopće Teatar &TD/Kultura promjene SC-a ispunjavati ulogu iz 'bolje prošlosti'. 'Rasprodaja' odgovor ne daje, ali tjera gledatelja da realno sagleda stanje jedinog zagrebačkog kazališnog pogona koji ne igra po ustaljenim pravilima repertoara i profita. I za to plaća, pa i ovom produkcijom, odgovarajuću cijenu.