Zbog prevelikog interesa i potreba za dodatnim osiguranjem postava, izložba Dubravke Lošić 'Libertas Bells' u dubrovačkoj tvrđavi Bokar, na nekoliko je dana bila zatvorena, a od danas se može ponovno razgledati
Prostor jedne od pet najvažnijih dubrovačkih tvrđava pokazao se kao idealan za promišljanje i stvaranje posebnog umjetničkog doživljaja, a probuđena vizija između sna i jave, materijalnog i prostornog za Dubravku Lošić uvijek i ispočetka predstavlja poseban izazov – otkrivanje prostora kreativnim silnicama kojima će biti potaknuta na novi pristup.
'Bokar svojom čistoćom mami i neprestano postavlja zamke. Kroz uske prolaze i malene otvore bilo je nemoguće u njegove velike prostore unijeti veće radove pa je neko vrijeme bila moja radionica i moje utočište. Bilo je to nezaboravno iskustvo tihog dijaloga', izjavila je Dubravka Lošić .
'Dubravka Lošić kontinuirano izlaže od 80-ih godina, privlačeći publiku svojim odvažnim, beskompromisnim radovima, u posljednje vrijeme i nekonvencionalnim izborom izložbenih prostora: bivša tvornica ulja, napuštena tvornica tekstila, oronuli hotel, desakralizirana kapela, bivša banka. S ovim prostorima Lošić niti se natječe niti su puka scenografija njezinim radovima. osjetljivosti, poštuje ih, udahnjuje im novi život i stvara jedinstvene ekosustave U tvrđavi Bokar radovi Dubravke Lošić ugnijezdili su se među zidovima netaknutih prostora 15. stoljeća' u tekstu za katalog izložbe napisao je Lukra Širok.
Suočena s proturječnostima riječi uklesanih na ulazu u tvrđavu Lovrjenac: 'Sloboda se ne prodaje za sve zlato' koje i danas odjekuju, kao utješna mantra ili pak ironična primjedba, s obzirom na to da se danas sloboda često prodaje i za manje, umjetnica ostaje lucidna, neogorčena stanjem sadašnjosti niti opterećena čežnjom za prošlost.
U obrambenoj tvrđavi koja se nikad nije okušala u bitci, među topovima koji se nikada nisu oglasili, ali svejedno kao da čekaju neprijatelje, izložba 'Libertas Bells' donosi četiri ciklusa. Ciklus Tondo (2020. – 2025.) mekanim će 'trbusima', ispučenim i ranjivim, upitati sve osjećaje, dojmove i poglede posjetitelja prije nego što će se, po završetku izložbe, postaviti i preobraziti u nešto novo. Tonda su poput nebeskih tijela spuštena u veliku dvoranu gdje ublažuju napetost. Za razliku od Zvona slobode (Liberty Bell), američkog simbola neovisnosti oštećenog korištenja, Libertas Bells (2014. – 2025.) oštećena su nemarom, nezakonito su oduzeta i odbačena u travu, primjereno 'skladište' za umjetničko djelo. Po povratku, Lošić ih nije željela popravljati. Umjesto toga, Zvonima je izradila blizance.
S tarace Bokara, preporođena Zvona promatraju svoje zahrđale prethodnike i crvene krovove Grada. Ona su tihi svjedoci, izloženi vremenu i ljudima, u iščekivanju iduće promjene. Rozarij (1987. – 2025.), ružičnjak, grm ruža koje Lošić usađuje u okvire jednu po jednu, s pažnjom, meditativno, poput molitve prošaptane na brojanici, procvjetao je prošle godine u kapeli sv. Stjepana u Labinu. Sada, u dubini Bokara, neke od tih ruža oblikovane su u otvorene ružičnjake, dok druge pulsiraju pod staklom. Umjetnica je izložila i skulpture iz ciklusa Rozarij nastale u 2024. i 2025. godini.
U bronci i aluminiju, ruže se smještaju u novi medij, i dalje ne mirujući. Ove skulpture izniman su primjer umjetničke sposobnosti da iu krutosti metala oblikuje organsko i živuće. Nadsvođene komore Bokara – kazamati – u doba Dubrovačke republike, punile su se oružjem, streljivom i vojnom opremom, a o tome da se koristi i kao tamnica, zna se vrlo malo. Pravokutna tijela ciklusa Kosi let (2021. – 2025.) smještena u nišama nisu ni oružje ni zatočenici. Pod nategnutom površinom slojeva sirovog platna, nešto nepoznato živi i buja. Kosi let označava stanje prepuštenosti, slobodni let na vlastitoj putanji, neograničen ikakvim fizičkim prostorom.
U svom svijetu razigrane mašte, Dubravka Lošić uvijek razlikuje iluziju od stvarnosti, ispituje i razgrađuje vlastita iskustva unoseći nove elemente i smisao koji je mnogoznačan, slojevit i bogat. I ovom izložbom, kao i mnogima do sada, umjetnica dodiruje svijet koji okružuje novo-starim materijalima, čime iznova iznenađuje publiku. Kod Dubravke Lošić radi se o dosljednoj emocionalnoj opredijeljenosti, senzibilitetu koji se odupire, u tome ustraje i uspijeva sve većim zamahom tehničke savršenosti.
Kroz tri razine Bokara, radovi Dubravke Lošić pozivaju na razmišljanje o slobodi, o blagosti unatoč napetosti, io mogućnosti cvjetanja, čak iu odsustvu svjetlosti.
Izložba je ostvarena u suradnji s Društvom prijatelja dubrovačke starine i može se razgledati do 1. rujna 2025. , svaki dan od 8 do 19 sati.