od 7. do 30. rujna

Dvadeseto izdanje Festivala svjetskoga kazališta s četiri vrhunske izvedbe

30.08.2022 u 20:19

Bionic
Reading

Dvadeseto izdanje Festivala svjetskoga kazališta podsjetnik je na neke od najblistavijih trenutaka iz nedavne prošlosti, a istodobno otvara vrata u nove forme i teme kojima se bavi petero iznimnih umjetnika

'U 20 godina postojanja Festivala svjetskog kazališta zagrebačka je publika mogla vidjeti najveće teatre i redateljska imena kao i sve procese koje danas držimo najvažnijim za sliku kazališta u svijetu od početka stoljeća do 2022.', rekla je na samom početku konferencije za medije umjetnička ravnateljica Festivala svjetskog kazališta Dubravka Vrgoč, stoji u najavi.

Ivica Buljan, također umjetnički ravnatelj, istaknuo je kako će publika u ovom jubilarnom izdanju imati priliku vidjeti autore koji su se već prezentirali u Zagrebu a Festival započinje s Christiane Jatahy, ovogodišnjom dobitnicom Zlatnog lava na Biennalu u Veneciji koju je zagrebačka publika upoznala među prvima u Europi s originalnim čitanjem Čehovljevih Triju sestara.

Njezina predstava Poslije tišine izvest će se 7. i 8. rujna na sceni KUC-a Travno a govori o suvremenome ropstvu. Promatra njegov utjecaj na današnji svijet i na milijune ljudi u vječitoj potrazi za životnim teritorijem. Inspirirana romanom Itamara Vieire Juniora Torto Arado (2019.) smještena u ruralno središte države Bahia u Brazilu, ova izmišljena priča na uznemirujući način kombinira glasove žena koje se bore za svoju zemlju i svoju zajednicu. Predstava miješa fikciju i dokumentarno, kazalište i film, a kroz intimnu priču govori o nerazriješenoj prošlosti koja se neprestano ponavlja u suvremenome Brazilu.

Christoph Marthaler jedan je od najvećih kazališnih umjetnika današnjice koji je dosad dva puta gostovao u Zagrebu svojom novom, duhovitom i pametnom predstavom Nemam pojma koja će se odigrati na sceni Zagrebačkog kazališta mladih 20. rujna dokazuje više nego ikada kako pripada vrhu. Zamislite glumca koji je zaboravio tekst ili govornika koji iznenada izgubi nit svoje teme. Jaz se nastoji ugnijezditi posvuda. Često ga ni ne vidimo. Jaz nije uvijek lako uočiti, stoga mu treba pristupiti s taktom. Sa svojim dugogodišnjim prijateljem, škotskim izvođačem Grahamom Valentineom, Marthaler se pita o razlozima jaza. Sve to na različitim jezicima i, naravno glazbom u čemu je doista genijalan. Predstavi je pridružen svirač viole da gamba i barokni violončelist Martin Zeller.

Milo Rau s predstavom Ispitivanje koja će se odigrati 24. rujna u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu orkestrirao je izvanrednu mimetičku izvedbu kako bi još jedanput istražio granicu između kazališta i stvarnosti. Pod pogledom Edouarda Louisa, prisutna na videu, glumac Arne De Tremerie kopira ikonički stil odijevanja pisca; bijelu trenirku, traperice, tenisice i ruksak, ali i njegove riječi, odnosno njegovu autobiografiju. Opsesije mladoga autora su siromašno socijalno podrijetlo, homoseksualnost, obožavanje Titanica, godine u kazalištu koje su mu spasile život, susret s Didierom Eribonom koji ga je usmjerio intelektualnoj sceni, otkriće Pierrea Bourdieua, promjena imena, prvi koraci koje je napravio kao romanopisac, njegova bol klasnoga izdajice.

Autorski dvojac Gabriela Carrizo i Franck Chartier stvaraju uznemirujuć, čaroban i tajanstven svijet — tipičan za rad skupine Peeping Tom u predstavi Diptih: Vrata koja nedostaju i izgubljena soba koju publika može gledati 29. i 30. rujna u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu. U ovoj predstavi idu još dalje od onih koje su oduševile zagrebačku publiku na dosadašnjim gostovanjima u okviru Festivala svjetskoga kazališta. Pokrete koriste kao polazište kako bi plesači postali istinski dramski karakteri.