ELINA GARANČA, HABANERA, DG

Carmen za 21. stoljeće

06.10.2010 u 11:09

Bionic
Reading

'Plava Carmen' ili 'Carmen novog milenija', kako su je u svojoj tipičnoj maniri svjetski mediji prozvali nakon uloge Bizetove Carmen u njujorškom Metropolitanu, hvaljena latvijska mezzosopranistica Elina Garanča otvara sezonu gostovanja u dvorani Lisinski

Elina Garanča nije samo jedna od eksponiranijih opernih pjevačica današnjice, koja bilježi nastupe na većini relevantnih svjetskih pozornica, od njujorškog Metropolitana, londonskog Covent Gardena do pariške i bečke opere, već je i jedna od rijetkih pojava koja je u relativno kratkom vremenu jasno oblikovala svoju scensku i umjetničku personu u lirskom teatru.

Stekla je naklonost publike i kritike, mahom u bel canto repertoaru i ulogama u Mozartovim djelima, no njen nadolazeći zagrebački koncert prilika je da se opernu divu u usponu čuje u zasebnom, pa i relativno raritenom repertoaru.

Njen se premijerni nastup u Hrvatskoj, kojim dvorana Lisinski otvara seriju zvučnih sezonskih gostovanja, poklapa s izlaskom novog albuma 'Habanera' u izdanju Deutsche Grammophona. Repertoarni program nadolazećeg zagrebačkog koncerta, uz oprobanog Donizettija i Ponchiellija, uvelike se poklapa s novim albumom.

Ambicija albuma 'Habanera' je, prema Garančinim riječima, evocirati Španjolsku i španjolski temperament, a stilski se jasno naslanja na njenu hvaljenu interpretaciju Bizetove Carmen. Uloga fatalne i ponosite Ciganke jedna je od onih uloga kojoj rijetko koja pjevačica odoli, i to neovisno o vokalnom fahu. Hrvatska publika imala je već priliku gledati Elinu Garanču kao Carmen u prošlosezonskom prijenosu uživo iz Metropolitana, koji je u međuvremenu izdana u zasebnom DVD formatu (DG).

Iako njena Carmen ne spada među tradicionalne vokalno prodorne Bizetove heroine, Garanča pruža nijansiranu i vokalno sigurnu interpretaciju na pomno održavanom balansu izmeđa seksipila i zavodljivosti u Metovoj klasičnoj produkciji. Album 'Habanera', uz očiti odabir ulomaka iz glasovite Bizetove opere, pruža široki stilski raspon od tradicionalne španjolske zarzuele, preko operete Franza Lehara, do Bernsteinove Candide. Španjolski repertoar otkriva se kao najintrigantniji segment albuma, s autorima kao što su De Falla, Montsalvatge i Obradors, te pruža sjajan uvid u bogat i nedovoljno poznat repertoar.

Uvodna skladba na albumu je poletna 'Cancion de Paloma' i daje jasni pečat glazbenoj cjelini, koja održava povišeni emocionalni angažman španjolskog repertoara. Glazbeni kuriozitet svakako predstavlja i prva Bizetova verzija Habanere za Carmen, koja otkriva mnogo mekšu i zaigraniju heroinu od one na koju je publika već odavno navikla.

Uz suptilnu pratnju Simfonijskog orkestra RAI-ja pod ravnanjem Karela Marka Chichona i unesenu gitarsku pratnju Josea Marie Gallarda del Reya, autora jedne od skladbi, album se u cjelini otkriva kao spretna i dopadljiva (u boljem smislu te riječi) antologija glazbene literature inspirirane hispano zvukom.

Nakon gostovanja Cecilie Bartoli u ožujku ove godine, dolazak Eline Garanče čini zagrebačku dvoranu, barem za jednu večer, posve referentnim mjestom i izvan lokalnog konteksta. Koncert je zakazan za nedjelju, 10. listopada.

Elinu Garanču pratit će Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije kojim će dirigirati Karel Mark Chichon.