PRVI PUT NA ENGLESKOM

Buljanu odlične kritike u New Yorku za režiju Pasolinija

20.12.2015 u 20:14

• +2

Pasolinijev Pilad u režiji Ivice Buljana

Izvor: Promo fotografije / Autor: Theo Coté

U čuvenom newyorškom kazalištu La Mama, premijerno je početkom prosinca izvedena predstava Piera Paola Pasolinija 'Pilad' u režiji Ivice Buljana, a 18. prosinca završena je prva serija izvedbi. Hrvatski redatelj prvi je nakon smrti Ellen Stewart, utemeljiteljice La Mame, koji režira njezinu slavnu kompaniju The Great Jones

'Pilad' je drama koja se izravno nastavlja na događaje iz Eshilove 'Orestije' i opisuje prijelaz iz mitskog vremena i krvnih osveta u doba suvremene demokracije. Božica Atena osnovala je prvi sud slobodnih građana koji oslobađaju Oresta krivnje za ubojstvo majke i tako se iz tmine legendi i mitova oblikovala suvremena civilizacija. Orest predstavlja labavu socijaldemokratsku opciju sklonu kompromisu sa starim režimom, a njegov prijatelj Pilad radikalnu viziju komunističke utopije.

'Pasolinijeva riječ danas je aktualnija nego ikad, kritički ispituje odnos prošlosti, odnosno fašizma, s nezrelom demokracijom koja svoju degeneraciju doživljava u apoteozi potrošačkog društva', navodi Ivica Buljan koji je dosad režirao Pasolinijev 'Svinjac' u Moskvi i u Trstu, te dramu 'Ribica' s Lucijom Šerbedžijom.

U Buljanovoj newyorškoj predstavi Pilada glumi prvak Drame Slovenskog narodnog gledališča Marko Mandić, njegov stalni glumac, u ulogama Oresta i Elektre nastupaju perspektivni mladi glumac Tunde Sho i Mia Yoo, korejsko-američka poznata glumica. U predstavi glumi Perry Yung iz popularne serije 'The Knick' režisera Stevena Soderbergha. Kostimografkinja je Ana Savić Gecan, a autori plakata Mirko Ilić i Nicky Lindeman. Ovo je i prvo izvođenje nekog Pasolinijeva dramskog teksta na engleskom jeziku.

Kritičar Randy Gener objavio je 'Pilad' Piera Paola Pasolinija, u zapanjujućoj inscenaciji redatelja Ivice Buljana i glumačke družine kazališta La MaMa Great Jones Repertory Company (GJRC), jednostavno su najvažniji kazališni događaj njujorške kazališne sezone 2015/16.

'Jedna objava nije dovoljna da nahvali delikatnu animalnost i hiperseksualiziranu ljepotu ovog Pilada.'

'Pogledati ga jednom nije ni dobar izbor. Trebate mu se vraćati ponovno kako biste u potpunosti mogli veličati njegov radikalan politički senzacionalizam.'

Joe Solis iz Stagebuddyja piše: 'Usredotočivši se na Pasolinijev humanizam bez premca, redatelj Ivica Buljan stvara vrstu djela za koju možete biti sigurni da će opsjedati svaku osobu koja ga vidi. Bilo zbog svojeg eksplicitnog seksualnog sadržaja, hladnog sociopolitičkog diskursa ili snage glumačkih kreacija, ovaj Pilad je tvar od koje su sazdani mitovi.'

Kritičar JK Clarke zapisao je: 'To bi vrlo lako mogao biti materijal za kolegij u trajanju od 10 tjedana, no u sjajnoj režiji i izvrsnim glumačkim kreacijama – pogotovo Marka Mandića u glavnoj ulozi – isto tako pruža intenzivnu i zabavnu (iako ponekad teško probavljivu) večer u kazalištu.'

'Dopustimo li si vrijeme za probavljanje njezina potpunog značenja i bezvremenskog socio-političkog značaja, ovo je vrsta predstave koja će ostaviti trajan utisak na sve koji su je imali sreće vidjeti.'

Rachel Kerry iz New York Theatre review bilježi 'Marko Mandić je jedan od najhrabrijih glumaca u gradu. Istina, on je Slovenac, ali davao se do kraja u svakom prizoru, svakoj gesti, svakoj orgiji, svakoj bitci bez straha ili zabrinutosti. Možda bi nam dobro došlo još slovenske hrabrosti na pozornicama u ovom gradu. The Great Jones Repertory Company sastoji se od fascinantnog i čudesnog ansambla talentiranih umjetnika. Redatelj Ivica Buljan kao majstor ceremonije oblikuje kaos tako da vrhuncima radnji doseže visine ludila.'

La Mama

Kazalište La Mama osnovano je 1961. na East Villageu kao najpropulzivnije mjesto off Broadwaya, tik uz kuću Andyja Warhola. U početku je funkcioniralo kao alternativna pozornica koja je izražavala političke i estetske stavove drugačije od službene američke scene, a danas je La Mama umjetnički pogon s četiri zgrade, četiri pozornice, s nekoliko studija za probe i galerijom. U La Mami su karijere započeli Robert Wilson, Robert De Niro, Sam Sheppard, Patti Smith, a prvi put su izvan Europe u La Mami svoje radove prikazali Jerzy Grotowski, Tadeus Kantor i Bernard-Marie Koltes.

Kritičar Mateus Ciucci Ferreira naglašava pak kako 'jasnoća Grka, sirove Pasolinijeve intelektualnosti i odvažnost kazališta La MaMa čine neprocjenjivo vrijedan spektakl u New Yorku'.

'Uspostavljajući dijalog s Pasolinijevom estetikom i to gol u toj artikulaciji, kao i većina glumaca na pozornici, Mandić je krajnja i najveća personifikacija gole istine koju već dugo vremena nisam vidio na pozornici. Buljan uspijeva pretvoriti vulgarnost u snažni podsjetnik na to kako naši politički umovi mogu biti selektivni i kako naš moral može biti pristran.'

'Pilad je divan i snažan primjer kazališta ostvarenog u dijalogu s onima koji su ovdje bili prije nas, koji su bili svjesni duha vremena i koje nije bilo strah zaprljati se, unerediti se i biti sirov u svrhu kompleksnog cilja koji nadmašuje kazališnu predstavu: buđenja.'

Zachary Stewart iz Theatremanie sumira političke dosege predstave: 'Pilad je tragedija neumjerenog ponosa liberalne elite i nihilizma onih kojima je oduzeto pravo glasa – tragedija koju naš svijet trenutačno opet proživljava dok se ljudi posvuda sve više okreću ekstremističkim ideologijama.'