intervju

Aleksandar Gavrilović, deklarirani socijalist u IT sektoru: Kod nas nema otkaza, a kad nam stigne velika investicija - svima podižemo plaće

22.03.2023 u 13:38

Bionic
Reading

U novoj epizodi 'Crne rupe' - zajedničkog projekta Yammat FM-a i tportala - dočekali smo Aleksandra Gavrilovića iz Gamechucka, domaće gejmerske kompanije u kojoj nema otkaza, a 20 zaposlenika ima jednake plaće i skraćeno radno vrijeme

Gavrilovića u medijima često tituliraju "prvim hrvatskim IT socijalistom", što njega ne smeta, ali i što - kako nam je otkrio u "Crnoj rupi" - nije sasvim točno.

Ono što je točno jest da Gavrilović, kao deklarirani socijalist u IT sektoru, ima pomalo drugačije shvaćanje poslovanja i rada. U njegovom Gamechucku programeri, pisci, crtači i menadžeri imaju jednake plaće, kolektivni ugovor (kojime im je zagarantirano i povećanje plaće u inflaciji), skraćeno radno vrijeme... Gavrilović je, kako kaže, u Gamechucku htio stvoriti svoj mali svijet u kojemu će pokazati da je moguće poslovati i po drugačijim principima. Želja mu je bila stvoriti kompaniju u kojoj nitko neće moći dobiti otkaz, u kojoj će ljudi dolaziti sretni na posao i u kojoj dobit neće biti namijenjena isključivo vlasniku kompanije.

I uspio je u tome. Danas Gamechuck zapošljava 20 ljudi, surađuje s američkim i japanskim izdavačima video-igara, a u 2021. godini izdavač Chorus Worldwide izdao je za PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One i PC njihov najveći dosadašnji hit, akcijsku igru "Speed Limit".

O socijalizmu u IT-u, sadašnjosti i budućnosti rada te gaming industrijii razgovarali smo s Aleksandrom Gavrilovićem u novoj "Crnoj rupi".

Što ste htjeli postići svojom kompanijom socijalističke orijentacije?

Ja sam htio kompaniju u kojoj, ako se radnik taj dan osjeća malo lošije, ako ima probleme doma - ne mora još brinuti i o otkazu. Kod nas, ako ljudi taj dan nisu dobro, oni ne dolaze na posao. Da, to se odražava na produktivnost - zato su i plaće, možda, malo niže - no to što dobivam zauzvrat, tu ljudsku pristojnost, to me motivira i osjećam se bolje. Mi smo mala firma, krenuli smo bez zaleđa u smislu velikih investicija, dakle od nule - no dosegli smo jednu pristojnu radnu okolinu, gdje nema kvota i nitko nikada nije dobio otkaz.

Kod vas svi imaju jednake plaće?

Da, bitan dio cijele priče su jednake plaće i potpuno ravna struktura. Naime, ako senior programer ima istu plaću kao i junior, njegova interna motivacija više nije da se dokaže šefu, već da pomogne junioru da postane bolji te da oboje u tom smislu napreduju.

Zašto bi neki programer ostao raditi kod vas, ako može zaraditi veću plaću na nekom drugom mjestu?

Razloga je puno, no izdvojio bih stabilnost. U modernom IT svijetu jako je važno da imaš uvid u stanje na računu kompanije, a mi tu imamo potpunu transparentnost. Kada dođe neka investicija, neka lova, svi odlučujemo što ćemo s njom. Znate, danas postoje mnogi start-upovi gdje se zaposliš, i čini ti se da je sve super, da imaju milijune, a onda se odjednom već sutra pojavljuje priča o restrukturiranju i ti dobivaš otkaz. Toga kod nas nema.

Što misle kolege u IT-u o vašem modelu upravljanja kompanijom?

Ljudi nam ne vjeruju, misle da ćemo propasti. Kad nas je bilo pet u firmi, govorili su kako takav model može biti održiv do pet ljudi u kompaniji. Isto su govorili i kad smo imali deset zaposlenih, a isto čujem i sada, kada nas je dvadeset. Bilo kako bilo, Gamechuck očito potvrđuje da je u ovom trenutku u vremenu, takav poslovni model ipak održiv.

Sad kad smo utvrdili model vašeg upravljanja kompanijom, možemo li čuti i nešto o vašim proizvodima?

Prošle godine radili smo igru "Speed limit", imala je japanskog izdavača i bila je mali hit. Inače, mi funkcioniramo tako da napravimo demo igre te ga šaljemo izdavačima u nadi da će nekoga privući te da će financijskom injekcijom omogućiti njezino završavanje. Tako smo zainteresirali i Japance, pa su izašli s našom igrom za sve konzole. "Speed limit" je imao 86% pozitivnih recenzija korisnika, a igra je ukupno zaradila oko 60 tisuća dolara. Nije to puno, riječ je o malom uspjehu i mi ne možemo živjeti od samo jedne igre, pa uvijek razvijamo nekoliko njih usporedno.

Na čemu još trenutno radite?

Upravo razvijamo igru "Midwinter", našli smo američkog izdavača, a dobili smo i puno veću cifru za razvoj. Radimo i igru inspiriranu Profesorom Baltazarom, a nastavno na uspjeh s igrom "Speed limit", javio nam se i jedan holivudski studio s idejom da u istom điru napravimo igru inspiriranu Jay i Silent Bobom.

Što se događa s plaćama u kompaniji kad dobijete neku investiciju?

Kad dođe puno love na račun, mi jednostavno podignemo plaće.

Kako reagiraju investitori kad čuju da je vaša kompanija - socijalistička? Znamo da su oni obično drugačijih političko-ekonomskih svjetonazora.

Moraš pronaći investitore s kojima se slažeš. Jedan naš investitor je čak išao i na sastanke sa sindikatom. Na prijedlog sindikata da se plaće dižu 2% godišnje, on je upozorio na inflaciju, i kako danas vidimo - bio je u pravu. Njegov prijedlog za kolektivni ugovor je bio da plaće prate inflaciju. Tako je i bilo, i mi smo sada svima povećali plaće 13 posto...

Čitav razgovor s Gavrilovićem poslušajte u nastavku: