FUNKCIJE BEZ POKRIĆA

Zašto Marija Čačić već 13 godina nadzire Croatiju Airlines?

27.06.2014 u 16:01

Bionic
Reading

U seriji kadrovskih rošada Vlada je promijenila sedam nadzornika Croatije Airlinesa, no to je samo dio ovog trinaestočlanog NO-a koji je, osim po brojnosti, poseban i zbog činjenice da četvero članova, među kojima je i direktorica Coninga Marija Čačić, već više od desetljeća nadziru poslovanje nacionalnog avioprijevoznika kao zaslužni utemeljitelji tvrtke, bez obzira na to što je njihov vlasnički udio zanemariv

Kad Radimir Čačić zasjedne u NO Ine, postat ćemo zbog ministara-nadzornika europski raritet, a prvi potpredsjednik Vlade dostići će bračnu partnericu koja već nadzire jedno državno poduzeće. Mnogi su zaboravili da u NO-u državnog avioprijevoznika Croatije Airlinesa već trinaest godina sjedi direktorica Coninga i supruga potpredsjednika Vlade Marija Čačić, koja je na tom mjestu, prema podacima iz baze podataka Poslovna Hvatska, 1999. godine zamijenila supruga. U toj državnoj tvrtki vlasnici povlaštenih dionica, tzv. 'utemeljitelji' među kojima je i Coning Inženjering, imaju pravo na članstvo u nadzornom odboru bez obzira na to što je njihov vlasnički udio mizeran. Riječ je o tvrtkama koje su osnovale nekadašnji Zagal, pravnog prethodnika CA, i koje je kasnije država ulaskom u vlasničku strukturu tvrtke gotovo istisnula. No bez obzira na realan odnos snaga, predstavnici 'utemeljitelja', iako su kao vlasnici povlaštenih dionica formalno bez upravljačkih prava, godinama sjede u NO-u.

CA je u prošloj godini prepolovio gubitak na 'samo' 74,6 milijuna kuna, koji je u 2010. iznosio 156 milijuna kuna. U prvom ovogodišnjem kvartalu gubitak je iznosio 93,1 milijun kuna. Prema podacima koje su iznijeli sindikati, tijekom kratkotrajnog štrajka upozorenja, u deset godina CA je proizveo gubitak od oko milijardu kuna.

Krajem ožujka Milanovićeva vlada smijenila je sedam članova NO Croatije Airlinesa, no nije dirala, a po statutu nije ni mogla, šestero starih članova. Među njima je, uz predstavnika radnika, čak četvero spomenutih 'utemeljitelja', a jedan od njih je i Marija Čačić. I dok s jedne strane ministri žele u NO Ine, tvrdeći da će tamo ojačati državni interes, u nacionalnom avioprijevozniku olako su prepuštena nadzornička mjesta nad državnim vlasništvom mikrodioničarima. Temeljni kapital tvrtke iznosi 989,9 milijuna kuna, a kroz povlaštene dionice upisano je tek 5,1 milijuna kuna, pa oni drže tek 0,5 posto vlasništva nasuprot državnih 98 posto. Među 'utemeljiteljima' su, osim Coninga - Enikon, Tankerkomerc, Tankerska plovidba i Zračna luka Zagreb. 

Povlaštene dionice Croatije Arlinesa izdavane su u pet serija, u osnovnoj seriji Coning Inženjering ih ima 5.214, a kad mu se pribroje i udjeli koji se vode na Čačićeva odvjetnika Ratka Žurića, taj broj se penje na 11.940 dionica, što predstavlja tek 0,1 posto vlasničkog kapitala u CA.

'Croatia Airlines kao dioničko društvo ima dvije vrste dionica – povlaštene dionice utemeljitelja i redovite dionice. Dioničari utemeljitelji imenuju četiri člana Nadzornog odbora, a prema Zakonu o trgovačkim društvima, broj izabranih članova NO-a koje imenuje Vlada RH treba biti dvostruko veći od imenovanih, što je, dakle, osmero članova. Ukupno je to 12 članova, no zbog potrebe da se glasuje većinom (također u skladu s odredbama Zakona o trgovačkim društvima), Nadzorni odbor Croatije Airlinesa ima 13 članova', odgovorili su tportalu iz tvrtke. Iz CA nam nisu htjeli odgovorilti postoji li plan smanjivanja glomaznog NO-a, premda bi država kao odgovoran vlasnik to mogla učiniti vrlo jednostavno - promjenom statuta koji 'utemeljiteljima' jamči prava koja prelaze okvire uobičajene poslovne prakse. 

Trinaest članova najvećeg hrvatskog nadzornog odbora mjesečno dobiva 2.000 kuna, nakon što im je Vlada srezala u kolovozu 2009. naknadu sa znatno viših 5.000 kuna, a uz naknadu imaju i povlasticu besplatnih letova. Na primjeru najdugovječnijih članova čije pozicije nisu ugrozile promjene vlasti, poput direktora Coning Inženjeringa, može se jasno dočarati isplativost tog posla: Marija Čačić od 1999. do danas zaradila je od naknada oko 700.000 kuna. Prema podacima Poslovne Hrvatske, Radimir Čačić je bio u NO-u od 1997. do 1999. godine, za što mu je moglo biti isplaćeno oko 100.000 kuna. O vrijednosti besplatnih putovanja može se, pak, samo nagađati. 

A uz Čačiće, među rekorderima u zaradi od desetljeća dugog nadziranja CA su Božo Jusup iz Tankerkomerca i Ratimir Andrijanić iz Enikoma, poslovni registar bilježi njihovo članstvo od davne 1997. godine. Ukratko, država je spiskala milijune za nadzor državnog gubitaša, plaćajući ne samo 'svoje' članove NO-a (među desecima njih spomenimo samo Tončija Vrdoljaka i Miomira Žužula), nego i zaslužne 'utemeljitelje', koji bi prema stvarnom odnosu snaga u svakoj drugoj tvrtki bili zasigurno istisnuti.

Povlašteni dioničari CA uspjeli su sačuvati svoje vlasničke pozicije, iako država tvrtki kontinuirano pokriva gubitke i kredite. Koliko država inače ima sluha za male dioničare, pokazuje slučaj PIK-a Vrbovec, u kojem su osnivači, mahom radnici tvrtke, bezobzirno istisnuti prilikom saniranja gubitaka.

191148,34765,178413,89751
Čačić: Država je dokapitalizirala Zagal kako ne bi gubila vrijeme

'Coning inženjering, tadašnji DP CONING jedan je od osnivača tvrtke Zagal ( Zagreb Airlines ) koja je osnovana 25.5.1989. godine kao privatna kompanija za usluge avioprijevoza i koja je pravni prednik današnjeg Croatia Airlinesa. Nastankom samostalne Hrvatske, poslije prvih demokratskih izbora u Hrvatskoj, država je odlučila osnovati nacionalnu zrakoplovnu kompaniju, a kako ne bi gubila vrijeme za dobivanje svih potrebnih dozvola za osnivanje i rad zrakoplovne kompanije, odlučila je provesti dokapitalizaciju tvrtke Zagal, te time dobila 'gotov proizvod' i kompaniju koja može odmah početi s radom.

Privatni osnivači, u tada provedenoj dokapitalizaciji sveli su svoje udjele na minimum čime su svjesno smanjili vrijednost svoje imovine, a jedini uvjet pritom je bio da trajno imaju svog člana u Nadzornom odboru kako bi mogli pratiti poslovanje kompanije. 

Stoga oni svoje pravo na članstvo u Nadzornom odboru Croatia airlinesa ne crpe iz veličine udjela već iz činjenice da su dragovoljno smanjili svoja osnivačka prava bez naknade. Napominjem također, da u proteklim godinama nije isplaćena niti jedna kuna dividende.

Coning inženjering d.d. prodao je 10.10.2002. godine Radimiru Čačiću 6.762 komada povlaštenih dionica koje daju pravo na imenovanje za člana NO. Radimir Čačič te je dionice prenio 2.2.2004. godine na povjerenika Ratka Žurića iz Zagreba,' stoji u priopćenju koji nam je u ime Radimira Čačića poslala I&MC agencija.