REAKCIJE STRUČNJAKA

Što je izgubljeni grad Maya koji je 'otkrio' tinejdžer?

23.05.2016 u 09:34

Brojni svjetski i hrvatski mediji prošli su tjedan prenijeli priču o kanadskom tinejdžeru genijalcu koji je pomoću majanske astronomije i satelita u džunglama Belizea otkrio dosad nepoznati, izgubljeni grad drevne srednjoameričke civilizacije

No svjetski stručnjaci tvrde da je ova senzacionalna priča, nažalost, samo to – senzacionalistička priča bez pravog znanstvenog uporišta.

William Gadoury, 15-godišnjak iz Saint-Jean-de-Matha u Lanaudièreu, zainteresirao se za arheologiju 2012. godine kada se po medijima puno pisalo o tome da kalendari Maja najavljuju skori smak svijeta. Proučavajući i uspoređujući astrološke karte majanskih zviježđa s kartama njihovih naselja uočio je neočekivano veliku podudarnost – najveća poznata naselja poklapala su se vrlo precizno s najvećim zvijezdama u konstelacijama.

'Nije mi bilo jasno zašto su Maje gradili svoja naselja daleko od rijeka na zabačenim mjestima i u planinama', objasnio je svoja razmišljanja tinejdžer za Le Journal de Montreal.

'Morali su imati neki razlog, a budući da su obožavali zvijezde, došao sam na ideju kako bih mogao potvrditi svoju hipotezu. Bio sam stvarno iznenađen i uzbuđen kada sam shvatio da najsjajnije zvijezde u zviježđima odgovaraju najvećim gradovima Maja.'

Nakon što je proučio 22 različita zviježđa, Gadoury je zaključio da se zvijezde u njima podudaraju sa 117 gradova Maja u Meksiku, Gvatemali, Hondurasu i Salvadoru. Tijekom analize 23. zviježđa primijetio je da postoje dva naselja koja odgovaraju položajima dvije zvijezde. No na lokaciji koja je odgovarala trećoj sjajnoj zvijezdi nije pronašao ništa. Stoga je kontaktirao Kanadsku svemirsku agenciju koja mu je dostavila NASA-ine i JAXA-ine satelitske snimke. Na njima je otkrio da usred džungle, na lokaciji koja ga je zaintrigirala, uistinu postoje neki pravilni geometrijski oblici. Zajedno sa stručnjakom za daljinsku detekciju dr. Armandom LaRocqueom s University of New Brunswick u Frederictonu zaključio je da bi pravokutni oblik mogao predstavljati veliku piramidu okruženu s 30 manjih građevina. Svoj novootkriveni grad nazvao je K’aak Chi, što u prijevodu s majanskog znači 'Vatrena usta'.

Smeće od znanosti

Nakon što je vijest obišla naslovnice brojnih svjetskih medija, javili su se neki stručnjaci za majanska nalazišta koji su demantirali i hipotezu o podudaranju naselja sa zviježđima i postojanje 'Vatrenih usta'.

Slovenski arheolog Ivan Šprajc (https://sl.wikipedia.org/wiki/Ivan_%C5%A0prajc), s Instituta za antropološke i prostorne studije u Ljubljani, koji je 2013. zajedno s kolegama na poluotoku Jukatan otkrio drevni grad Maja star oko 1400 godina s brojnim piramidama, svetištima i igralištima, izjavio je za Gizmodo da su Maje uistinu bili odlični astronomi, no da je skeptičan prema ideji da se njihove astronomske karte mogu upotrijebiti za lociranje naselja.

'Do sada je identificirano vrlo malo zviježđa Maja, a čak i u tim slučajevima ne znamo koje su točno zvijezde sačinjavale svako od njih. Stoga je nemoguće provjeriti postoji li ikakva podudarnost između zvijezda i lokacija gradova Maja. Budući da znamo za više okolišnih čimbenika koji su utjecali na smještaj majanskih naselja, ideja o njihovom podudaranju sa zvijezdama vrlo je nevjerojatna', pojasnio je Šprajc.

Na objavljenu vijest reagirao je i to prilično oštro i američki stručnjak za arheologiju Maja David Stuart. On je na Twitteru napisao:

'Nova medijska priča o otkriću drevnog grada Maja je krivotvorina. Pokušavao sam je ignorirati (kao i medijske upite koje sam dobivao), međutim budući da se sada pojavila i na stranici BBC-ja osjećam da moram nešto reći.

Cijela ideja je zbrčka – užasan primjer smeća od znanosti koja u slobodnom letu okupira internet. Drevni Maje nisu gradili svoja naselja u skladu sa zviježđima. Otkrivanje takvih uzoraka je smiješan proces jer se lokaliteti nalaze posvuda baš kao i zvijezde. Kvadratni uzorak otkriven na Google Earthu je doista ljudska kreacija, no riječ je o starom napuštenom polju kukuruza poznatom kao milpa.'

Neki komentatori smatraju kako postoji mogućnost da su arheolozi jednostavno ljubomorni zbog toga što ih je neki klinac pretekao, no čini se da je vjerojatnost za tako nešto minimalna. Za potvrđivanje hipoteze trebat će čvršći dokazi kako na majanskom nebu, u astrološkim kartama, tako i na majanskom tlu.