troškovi i donacije

Skupa utrka za županije: Postojeći župani ulažu enorman novac da ostanu u foteljama, no ni izazivači nisu pretjerano štedljivi. Najviše je potrošio Zmajlović, a ostali?

  • Autor: Damir Petranović
  • Zadnja izmjena 24.05.2021 15:25
  • Objavljeno 24.05.2021 u 15:04
SDP-ov kandidat za zagrebačkog župana Mihael Zmajlović (na fotografiji sa suprugom Marijom Presečki) rekorder je s potrošenih 424 tisuće kuna

SDP-ov kandidat za zagrebačkog župana Mihael Zmajlović (na fotografiji sa suprugom Marijom Presečki) rekorder je s potrošenih 424 tisuće kuna

Izvor: Pixsell / Autor: Luka Stanzl/PIXSELL

U četrnaest hrvatskih županija koje u drugom krugu izbora ove nedjelje biraju svoje župane postoji jedna pravilnost: Kandidati stranaka koje su na vlasti na predizbornu kampanju troše znatno više od konkurencije, a i donacije koje su primili uglavnom su obilatije. Iznimka je Zagrebačka županija, koja je očito postala bojno polje HDZ-a i SDP-a i u koju dvije stranke 'pumpaju' najviše novca

Po izvješćima o financiranju kampanje, koja su kandidati bili dužni podnijeti sedam dana prije drugog kruga, SDP-ov kandidat za zagrebačkog župana Mihael Zmajlović rekorder je s potrošenih 424 tisuće kuna, mahom na oglašavanje. Njegov protukandidat i aktualni župan Stjepan Kožić (HDZ) neznatno zaostaje s 375 tisuća kuna prijavljenih troškova, no zanimljivo je to da se nijedan od njih ne može pohvaliti uspjehom na prihodovnoj strani. Zmajlović je prijavio tek 15 tisuća kuna donacija, a Kožić - čistu nulu.

Dosta novca troši se i u Istarskoj županiji, u kojoj IDS-ov kandidat Boris Miletić pomalo neočekivano mora ići u drugi krug izbora: on je dosad potrošio čak 420 tisuća kuna, pet puta više od protukandidata Danijela Ferića iz SDP-a. Ni jedan ni drugi nisu prijavili nikakve donacije.

Tko je štedio u dalmatinskim županijama

Iz pregleda podnesenih izvješća kandidata za župane vidljivo je da je Nikola Dobroslavić iz HDZ-a, koji se natječe za novi mandat dubrovačko-neretvanskog župana, jedan od tek dvojice kandidata koji su u dosadašnjem dijelu kampanje potrošili manje nego što su uprihodili: na rashodovnoj strani prijavio je 120 tisuća kuna, a na prihodovnoj 147,5 tisuća kuna. Mahom se radi o manjim donacijama lokalnih tvrtki i obrta, među kojima prednjači tvrtka Podvodni d.o.o., a s pet tisuća kuna podržao ga je i stranački kolega Branko Bačić. S druge strane, predsjednik Mosta Božo Petrov potrošio je samo 53 tisuće kuna dok je njegovu kandidaturu s tri tisuće kuna dosad podržala tek tvrtka Frigo Bonsai.

U Splitsko-dalmatinskoj županiji, u kojoj HDZ također brani mandat župana, situacija je slična: Blaženko Boban dosad je utrošio 304 tisuće kuna, uz tek 23 tisuće kuna donacija više fizičkih osoba, dok se SDP-ov Ranko Ostojić zaustavio otprilike na trećini tog iznosa, odnosno na 105 tisuća kuna.

Izazivači u drugom krugu utrke za dalmatinske županije: Božo Petrov, Ivica Žuvela, Marko Jelić, Ranko Ostojić

Izazivači u drugom krugu utrke za dalmatinske županije: Božo Petrov, Ivica Žuvela, Marko Jelić, Ranko Ostojić

Izvor: Pixsell / Autor: Montaža: Neven Bučević/tportal

U Ostojićevu slučaju kuriozitet jest podatak da, osim što nije prijavio donacije, ni njegova stranka nije prijavila nikakve dosadašnje troškove u kampanji, za razliku od one za Antu Franića kao kandidata za gradonačelnika Splita, koju su obilato financirali. To se poklapa s neslužbenim informacijama da je SDP poslao Ostojića u bitku koju je unaprijed smatrao izgubljenom, ali i da njihov kandidat za župana uopće ne komunicira s velikim dijelom stranačkih kolega u Splitu. Ulazak u drugi krug stoga je prije svega njegov osobni uspjeh.

Dosadašnji gradonačelnik Knina Marko Jelić u prvom krugu izbora potukao je dugogodišnjeg šibensko-kninskog župana Gorana Pauka iz HDZ-a premda je uložio upola manje novca u kampanju, tek 48,5 tisuća kuna. Među prikupljenih 38 tisuća kuna donacija nezavisnom Jeliću ističe se ime Sena Kwadzo Ayenu, kojega se na poslovnim servisima može pronaći kao direktora konzultantske tvrtke bazirane u SAD-u, ali i vlasnika tvrtke Afrika Nostra registrirane u Kninu. On je podržao Jelića s dvije donacije od po 7,5 tisuća kuna, s time da je još 7,5 tisuća donirao njegovoj nezavisnoj listi.

S druge strane, Pauk je bez ikakvih prihoda potrošio 100 tisuća kuna na promidžbu.

Njegov zadarski kolega Božidar Longin znatno je rastrošniji: troškovi njegove kampanje zasad iznose 305 tisuća kuna, ali tu je i 205 tisuća donacija više tvrtki i građana, među kojima se najvećim iznosom od 50 tisuća kuna ističe Stanić grupa iz Splita. Upravo u Zadarskoj županiji najočitiji je nesrazmjer između vlasti i oporbe: liječnik i nezavisni kandidat za župana Ivica Žuvela naime prijavio je tek osam tisuća kuna troškova i jednako toliko donacija od tvrtke Antenna d.o.o., pa je evidentno da se radi o besplatnom radijskom oglašavanju.

U Lici štedljivo

U utrkama za župana najmanje novca troši se u stanovništvom najmanjoj Ličko-senjskoj županiji (HDZ-ov Ernest Petry - 21 tisuću kuna, Darko Milinović - 53 tisuće), a u Primorsko-goranskoj županiji kandidati na vlasti ponovno su znatno rastrošniji od oporbe. Zlatko Komadina (SDP) prijavio je 322 tisuće kuna plaćenih računa, a Gari Cappelli (HDZ) samo 134 tisuće kuna. Današnji župan ima i 79,5 tisuća kuna donacija, od čega čak 50 tisuća kuna otpada na prijevozničku tvrtku Seifert i Bogolin d.o.o., dok izazivaču Cappelliju zasad nitko nije donirao ništa.

Zlatko Komadina (SDP) prijavio je 322 tisuće kuna plaćenih računa

Zlatko Komadina (SDP) prijavio je 322 tisuće kuna plaćenih računa

Izvor: Pixsell / Autor: Nel Pavletic/PIXSELL

U Karlovačkoj županiji kandidatkinja HDZ-a Martina Furdek Hajdin potrošila je pet puta više od SDP-ova i HSLS-ova Stjepana Mikulandrića (219 naprema 42 tisuće kuna), no svoje troškove gotovo u potpunosti pokriva donacijama više lokalnih tvrtki u ukupnom iznosu od 179 tisuća kuna. U Sisačko-moslavačkoj županiji omjer je gotovo jednak (Ivan Celjak iz HDZ-a 183 tisuće kuna, Daniel Berdais iz SDP-ove koalicije 42 tisuće kuna), s time da je Celjak prikupio 145 tisuća kuna donacija - i to redom od fizičkih osoba.

Kandidat za varaždinskog župana iz redova HDZ-a Anđelko Stričak u prvom krugu izbora gotovo je sustigao Radimira Čačića, ali ovu bitku stranka po svemu sudeći smatra unaprijed izgubljenom jer se u kampanji svejedno nije puno trošilo - tek 68 tisuća kuna - što je gotovo u potpunosti pokriveno sa 64 tisuće kuna donacija. Od tog iznosa na tvrtku Bistra d.o.o. otpada čak 30 tisuća kuna.

Radimir Čačić pak dosad je investirao 197 tisuća kuna, a od donacija se pohvalio s tek 32,5 tisuća kuna od prijevozničke tvrtke Vincek d.o.o.

Radimir Čačić dosad je investirao 197 tisuća kuna

Radimir Čačić dosad je investirao 197 tisuća kuna

Izvor: Pixsell / Autor: Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL

Koprivničko-križevački župan Darko Koren (HDZ) potrošio je dvostruko više od izazivača Mladena Kešera iz SDP-a, 157 tisuća nasuprot 82 tisuće kuna, ali je osigurao i donacije u iznosu od 80 tisuća kuna, među ostalim čak 50 tisuća kuna od tvrtke Hidroing d.d. iz obližnjeg Varaždina.

Vukovarska Kvaliteta za dva HDZ-ova kandidata

Građevinska tvrtka Kvaliteta d.o.o. iz Vukovara s po 50 tisuća kuna podupire HDZ-ove kandidate u dvjema županijama: Marka Marušića u Bjelovarsko-bilogorskoj i Damira Dekanića u Vukovarsko-srijemskoj. Upravo Dekanić drugi je kandidat za župana koji je uprihodio više nego što je potrošio, 135 tisuća nasuprot 68,5 tisuća kuna, dok je nasuprot njemu nezavisni Josip Dabro prijavio donaciju tvrtke McElit d.o.o. - bliske Miroslavu Škori - u iznosu od 37,5 tisuća kuna. To mu je dovoljno da pokrije otprilike polovinu dosadašnjih troškova.

Na koncu, u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji troškovi kandidata izjednačeni su otprilike kao i izborni rezultati u prvom krugu: Damir Bajs prijavio je 176 tisuća kuna, a izazivač Marko Marušić iz HDZ-a 173 tisuće kuna, no on je otprilike toliko skupio i donacijama, redom manjih tvrtki izuzev spomenute Kvalitete iz Vukovara. Po iznosu uloženom u kampanju, čini se, i ova županija jedna je od onih u kojima je moguć prevrat - odnosno oporba barem pokazuje ozbiljne (financijske) ambicije.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!