Ryanair je poručio da će potražiti alternativnog dobavljača zrakoplova umjesto Boeinga ako 'loše promišljeni' tarifni režim administracije Donalda Trumpa dovede do povećanja cijena aviona
Boeing je američki proizvođač zrakoplova od kojeg Ryanair redovito kupuje avione već 27 godina.
Međutim, taj dugogodišnji odnos mogao bi doći kraju jer je izvršni direktor Ryanaira Michael O’Leary, uputio pismo američkom demokratskom kongresmenu Raji Krishnamoorthiju, zaprijetivši da će se okrenuti kineskom proizvođaču zrakoplova COMAC ako njegova kompanija bude prisiljena plaćati više za kupnju zrakoplova, piše irski The Journal.
Nećemo preuzeti 25 aviona
Ryanair, najveća europska zrakoplovna kompanija prema broju prevezenih putnika, treba preuzeti 25 Boeingovih aviona u kolovozu, ali O’Leary je ranije izjavio kako im ti zrakoplovi zapravo nisu potrebni prije 'ožujka ili travnja 2026.'
Avio-kompanija sa sjedištem u Dublinu obično kupuje svaku novu varijantu modela 737 u velikim količinama uz značajne popuste, uključujući i narudžbu do 300 modela MAX 10 čija se isporuka očekuje od 2027. godine.
'Ako se uvedu carine na te zrakoplove, vrlo je vjerojatno da ćemo odgoditi njihovu isporuku', rekao je Michael O’Leary.
Carine od 25 posto na čelik i aluminij koji se uvoze u SAD iz Europske unije stvorile su veliki pritisak i povećale troškove proizvodnje proizvođačima zrakoplova poput Boeinga, zbog čega su ti proizvođači neizbježno morali povisiti prodajne cijene svojih proizvoda.
Prije nego što je administracija Donalda Trumpa uvela nove carine, američka proizvodnja zrakoplova uživala je status oslobođen od carina zahvaljujući Sporazumu o civilnim zrakoplovima iz 1979. godine, koji je štitio industriju ukidanjem carina na civilne zrakoplove, motore, simulatore letenja i srodne dijelove i komponente.
Pismo demokratskom kongresmenu
U pismu, O’Leary je prema pisanju Reutersa naveo da će njegova kompanija ‘preispitati’ svoj odnos s Boeingom ako dođe do značajnog povećanja cijena.
'Ako američka vlada ustraje na svom loše promišljenom planu o uvođenju carina i ako te carine materijalno utječu na cijenu izvoza Boeingovih zrakoplova u Europu, tada ćemo svakako preispitati i naše postojeće narudžbe od Boeinga i mogućnost da te narudžbe preusmjerimo drugdje', napisao je O’Leary.
Njegovo pismo uslijedilo je kao odgovor na raniju prepisku s Krishnamoorthijem, koji je upozorio O’Learyja na kupovinu zrakoplova od kineskog proizvođača COMAC, za kojeg kongresmen tvrdi da je profitirao od krađe intelektualnog vlasništva, koju je, kako navodi, omogućila kineska vlada – tvrdnju koju Kina odbacuje.
'S dužnim poštovanjem, američke i europske aviokompanije ne bi smjele ni razmatrati mogućnost buduće kupovine zrakoplova od kineskih vojnih kompanija', napisao je Krishnamoorthi 30. travnja.
O’Leary je pojasnio da Ryanair od 2011. godine nije vodio nikakve pregovore s COMAC-om, ali da bi ih svakako razmotrio ako bi se pokazalo da su njihove cijene 10 do 20 posto niže od cijena glavnog Boeingovog konkurenta – Airbusa.