TPORTAL NA OTVARANJU OI-ja U SOČIJU

Povijesnim spektaklom Rusi poslali sportaše u borbu za medalje

  • +101

Otvaranje Zimskih olimpijskih igara u Sočiju

Izvor: Reuters / Autor: Phil Noble

Bionic
Reading

Ako uzmemo u obzir strast Rusa za vatrometima, zatim za cirkus, koji u toj državi ima status gotovo pa umjetnosti te naposljetku sklonost kiču kao jedno od obilježja postsovjetske maskulture, moglo bi se reći da je ceremonija otvaranja Zimskih olimpijskih igara u Sočiju izrazila neku autentičnost i samim time uspjela

Ako je ustav po definiciji 'ono što neka država za sebe tvrdi da jest', otvaranja olimpijskih igara mogla bi biti nekakav 'pop ustav', gdje država megaspektaklom pokušava zadiviti i uvjeriti gledatelje u neki narativ o sebi.

Za razliku od Londona 2012., koji kao da je pokušavao sebe i druge podsjetiti koliko je Velika Britanija zadužila svjetsku kulturu (i uvjeriti da ju još uvijek zadužuje, mada više ne stvara Beatlese i Monty Python FC), spektakl u Sočiju pokušao je spojiti proturječne, a često i masovnim stradanjima obilježene epohe svoje teške povijesti.

U tom smislu imao je nekog efekta niz scena koje je otvorio 'Prvi bal Nataše Rostove', sa stotinama plesača kostimiranih u stilu ruske aristokracije devetnaestog stoljeća. Sjetna romantična glazba jasno je sugerirala dubioznu, ali u današnje vrijeme propagiranu nostalgiju za tim vremenima 'prave kulture'.

A onda je zaigrane mlade plemiće sa scene doslovce otjerala historijska crvena sila predvođena golemom letećom lokomotivom, iza koje su prostor osvajali simboli industrije i Maljevičevi geometrijskih likovi dok su po tlu jurili čudni, pomalo mehanizirani crveni ljudi. Potom su za epohu sovjetskog urbanog proletarijata dvoranom projurcali rado viđeni sovjetski automobili i motori, da bi se prizor u nekom trenu bez puno drame transformirao u suvremenu, užurbanu poslovnu Moskvu i njezin doista autentičan entuzijazam za veliki biznis, što god o tome mislili.

Naravno da u ovakvoj vrsti narativa nije bilo mjesta ni za potlačene kmetove i radnike,
ni za desetke milijuna mrtvih u gulazima i rovovima Drugog svjetskog rata iz kojih je SSSR izvojevao epohalnu pobjedu nad Hitlerovom Njemačkom, ni za mafiju 90-ih i tranzicijske tajkune. Bio je to vjerojatno najuspjeliji izraz davne Putinove direktive da se povijest mora predavati tako da se kod mladih naraštaja izaziva ponos, a ne depresija i beznađe.

No i tako koncipirana promenada ruskih motiva teško može proći bez dirljivih trenutaka. Osim općih mjesta svjetske baštine poput 'Labuđeg jezera', gledatelji su mogli čuti i 'Siberijadu' Eduarda Artemjeva, jednog od pionira elektronske glazbe u svijetu. Nešto kasnije zasvirala je Artemjevljeva etno-elektronska varijacija na temu iz filma 'Stalker' Andreja Tarkovskog u čijem je stvaralaštvu, doduše, teško naći dodirnu točku s ovakvim sega-mega spektaklima.

Domaćoj perspektivi mogao je biti zanimljiv detalj kada je dvoranom prolazila hrvatska ekipa predvođena barjaktarom Ivicom Kostelićem, a u inače zanimljivi glazbeni set uletio remiks kultne pjesme 'Grupa krvi' kultne sovjetske rock skupine Kino, s repetiranim stihom 'Poželi mi sreću u borbi'.

U samoj dvorani bilo je vrlo hladno, neočekivano u kontrastu s toplom, suptropskom sočijskom večeri nekoliko sati ranije. Vjerojatno se zbog toga kod drugog dijela ceremonije moglo vidjeti praznih stolica u prethodno krcatom 'Fištu', zdanju od 40 tisuća mjesta za koje je jedan američki kolega konstatirao 'The building is f**** big' ('Ova zgrada je j**** velika').

Atmosfera u publici uglavnom je bila, sportskom frazeologijom rečeno, 'kazališna' - izuzev par momenata moćnog tribinskog huka od kojeg prođu trnci, kao kada su se pojavili ruski olimpijci, ili kada je u dvoranu ušla prva žena u svemiru, Valentina Tereškova.

Publika našeg doba, osim što je razmažena i zasićena spektaklima, umjesto da aktivno prisustvuje događaju, drži pred glavom tablete i pametne telefone da bi prilično glupo snimala ono što će ionako zabilježiti nekoliko tisuća kamera te će u svakom trenu biti dostupno na društvenim mrežama. Pasivizaciju modernog gledatelja/građanina razumio je i tehnički mozak sočijske režije: gledatelji su pod stolicama dobili nekovrsni pop-libreto, tumač scena koje se pred njima zbivaju, ali i plastičnu medalju za ovjesiti oko vrata, koja je zapravo raznobojna lampa. Ona prima signal iz centralnog računala, tako da je cijeli stadion slao svjetlosne signale po dirigiranom scenariju - nekad unisono, nekad sporadično. Na takvu pasivnu, insektoidnu participaciju danas je sveden prosječni gledatelj. Eho davne olimpijske publike većinom su poticale stotine, možda i tisuće entuzijastičnih olimpijskih volontera, pomno raspoređenih po dvorani.

Jutro nakon otvaranja, lampice-medalje eno gore, u hotelskoj sobi, 20-ak kilometara od Olimpijskog parka. I na neku čudnu foru, još uvijek povremeno zasvijetli...