električni romobili

Alarmantni podaci: 'Stalno je netko na intenzivnoj, ima djece s teškim ozljedama mozga'

11.07.2025 u 08:27

Bionic
Reading

Broj teških ozljeda djece na električnim romobilima u Hrvatskoj stalno raste, zbog čega je jasno da je jednokratna mjera – poput kazne – neadekvatna

Zato je za danas održana konferencija za medije na kojo su govorili liječnici i odgovorni iz Ministarstva unutarnjih poslova te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture: Stjepan Višnjić, predstojnik Klinike za dječju kirurgiju, Rok Kralj i Miroslav Gjurašin iz Referentnog centra i Zavoda za traumatizam dječje dobi, Nikola Milas iz Službe prometne policije te Dražen Antolović iz Uprave za cestovni promet.

"Brojke su se učetverostručile, a ozljede su značajno teže nego ostale ozljede u prometu. Posljedice su ozbiljne - ozljede kralježnice, glave... Mi smo u fazi gdje je pravi trenutak da uđemo u sljedeću fazu - naime u Australiji ima i smrtnih slučajeva", naveo je profesor Višnjić na press konferenciji.

Dr. Rok Kralj

"Svaki tjedan imamo nekoliko ljudi koji su pali s romobila. Poslije smo shvatili da svakog tjedna imamo i jednog na intenzivnoj. U usporedbi s prošlom godinom, to je dramatičan porast ozljeda.

"Analizirali smo podatke u odnosu na prošlu godinu i vidjeli da se radi o dramatičnom porastu.

  • Porast broja hospitalizacija (2024./2025.) za 285%
  • Porast ukupnog trajanja hospitalizacije za 143%
  • Peterostruko povećanje teških ozljeda mozga

Četrdeset posto hospitaliziranih je mlađe od najmlađe dopuštene dobi za vožnju električnih romobila (14 godina).

"14 djece je imalo težak potres mozga, jedno dijete prijeloma lica, jedno s prijelomom kralješka. Samo dvoje ih je reklo da su nosili kacige i često ih je bilo dvoje na romobilu pa su automatski nestabilniji", dodao je Kralj.

"Došlo je do gotovo trostrukog porasta ozljeda djece na električnim romobilima u odnosu na prošlu godinu. Jedno dijete s prijelomom u području lica koje je poslije operirano u KB Dubravu, a jedno je dijete bilo s prijelomom kralješka.

Definitivno je jedna od točaka koja zahtijeva akciju to što imamo pacijenata mlađih od 14 godina, a oni uopće ne bi smjeli voziti romobile.

Od samo dvoje pacijenata smo dobili potvrdan odgovor na pitanje jesu li nosili kacigu, a često se voze u paru. Nestabilniji su i to može završiti s teškim ozljedama.

Miroslav Gjurašin, voditelj Referentnog centra

"Imamo trostruki porast ozljeda djece na el. romobilu. U klinici se zbrinjavaju djeca do 18 godina iz Zagreba, okolice i ostalih krajeva RH u slučajevima ozljeda mozga. Svaki udarac u glavu ne mora biti koban, ali ozljeda na sljepoočnici može napraviti razdor i može nastati krvarenje - hematom koji može pritiskati mozak. Ta je kost tanka, posebno u dječjoj dobi.

Jedno dijete je operirano zbog toga. Ako se hematom povećava, to dovodi do pomaka mase mozga pa imamo slučajeva da se dijelovi mozga koji se mogu utiskuju u druge regije i izazivaju neurološke deficite.

Imali smo situaciju kad se kost zabila u tkivo mozga

Predstavnici Klinike za dječje bolesti o porastu broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila
  • Predstavnici Klinike za dječje bolesti o porastu broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila
  • Predstavnici Klinike za dječje bolesti o porastu broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila
  • Predstavnici Klinike za dječje bolesti o porastu broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila
  • Predstavnici Klinike za dječje bolesti o porastu broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila
  • Predstavnici Klinike za dječje bolesti o porastu broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila
    +8
Predstavnici Klinike za dječje bolesti o porastu broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila Izvor: Pixsell / Autor: Slavko Midzor

Najgori ishodi: Imamo jednom do dvaput godišnje situacija da dijete s ozljedom glave (najčešće kao pješaci gdje puno jače sile djeluju) ostane klinički mrtvo. Tada mi moraju postaviti najteže pitanje za roditelje - žele li donirati organe svoje djece.

Zasad, sva djeca koja su stradala prošla su relativno dobro – jedno dijete ima oštećenje sluha, jedno će ići na testiranje zbog poremećaja pažnje i razmišljanja, a ostala djeca su se relativno dobro oporavila.

"Važno je da roditelji razgovaraju s djecom i objasne im rizike. Vjerujem da još uvijek imamo priliku zaustaviti ovaj negativan trend na vrijeme", rekao je Gjurašin.

Policija: Iz dana u dan sve više nesreća

U šest mjeseci ove godine ukupno je evidentirano 257 nesreća. Na sreću nije bilo poginulih osoba, imamo 73 teško ozlijeđene osobe i 140 lakše ozlijeđenih osoba. Iz dana u dan tih nesreća ima sve više. Sve više sredstava na cesti. Pokušavamo maksimalno apelirati da se pridržavaju svih propisa, rekao je Nikola Milas, pomoćnik voditelja Službe prometne policije.

"Upućujemo jasan apel roditeljima: nemojte djeci kupovati električne romobile koje po zakonu ne smiju voziti – time ih izlažete ozbiljnom zdravstvenom riziku. Zabilježeno je 57 prometnih nesreća u kojima su sudjelovala djeca mlađa od 14 godina ove godine. U velikoj većini slučajeva djeca su sama skrivila prometne nesreće u kojima su i ozlijeđena – čak 16 ih je zadobilo teške tjelesne ozljede. Djeca najčešće ne poštuju prometne propise."

Neki voze do 80 km/h

Nesreće koje uključuju električne romobile postaju sve češći problem, a neki od njih mogu doseći brzine do 80 kilometara na sat. Liječnici iz splitskog KBC-a upozoravaju na nagli porast broja ozljeda uzrokovanih padovima s električnih romobila – posljednja dva mjeseca primili su 52 pacijenta.

Josip Mataija, voditelj Službe prometne policije MUP-a, izjavio je za središnji Dnevnik HTV-a da su u prvih šest mjeseci ove godine zabilježene 254 prometne nesreće u kojima su sudjelovali električni romobili. U tim nesrećama 65 osoba zadobilo je teže tjelesne ozljede dok su 123 lakše ozlijeđene.

Prema važećim propisima, maksimalna brzina električnih romobila iznosi 25 km/h, a vozači su dužni nositi zaštitne kacige. Romobili smiju voziti biciklističkim stazama, a kada takve staze nisu dostupne, dopuštena je vožnja po pješačkim stazama, no uz veliku pažnju. Vozači moraju biti stariji od 14 godina.

'Pozivam odrasle da ne kupuju ta vozila djeci', upozorio je Mataija, naglasivši ozbiljnost ozljeda koje mogu nastati u prometnim nesrećama s električnim romobilima.

Ozbiljne nesreće s teškim ozljedama

Kad se analiziraju širi podaci o prometnim nesrećama, vidi se da su se dogodile i one vrlo ozbiljne.

'Zaredale su se dosta teške prometne nesreće, tako da je situacija ove godine, rekao bih, jednostavno malo specifična', rekao je Mataija.

Maja Roso iz Trogira nedavno je prošla kroz vrlo teške trenutke jer je njezina maloljetna kći doživjela tešku ozljedu nakon pada s električnog romobila.

'Išla je na druženje i oko 10.30, kada se vraćala kući, izgubila je kontrolu i dogodilo se to što se dogodilo', ispričala je Roso, a zahvaljujući brzoj intervenciji neurokirurškog tima u Splitu sada može reći da je najgore prošlo. Javno upozorava na opasnosti koje predstavljaju električni romobili, napominjući da je većina djece u njezinoj okolini na njima.

Roditelji su loše informirani

'Kad dođem ispred škole, i osnovne i srednje, bar 50 posto djece to vozi - što ne znači da smo mi roditelji loši, nego da imamo premalo informacija koje su puštene u javnost. Loše smo informirani. Mislim da treba izaći sa slikama ozljeda koje se događaju djeci', rekla je Roso.

Iz splitskog KBC-a potvrđuju da se radi o pravoj epidemiji ozljeda uzrokovanih električnim romobilima, a tijekom svibnja i lipnja zadobile su ih 52 osobe.

'Od toga je njih 12 hospitalizirano na neurokirurgiji. Kod njih devet radilo se o moždanom krvarenju, a u pet osoba o prijelomu lubanje i kosti lica. Znači, radi se o teškim ozljedama s trajnim posljedicama, poput glavobolje i oštećenja pamćenja, koja mogu biti i doživotna', rekao je Vlatko Ledenko, pročelnik Zavoda za neurokirurgiju u KBC-u Split.