SVS

Pepeljara nestaje, ručna kočnica se mijenja

03.07.2010 u 10:00

Bionic
Reading

Nekoć sastavni dio osnovne opreme, danas se naziva Pušački paket i dolazi kao dodatna oprema koju nerijetko morate nadoplatiti. No jeste li se ikada zapitali zašto je i kako točno pepeljara iščezla iz automobila?

'Molim te, nemoj pušiti u autu', rečenica je koju često čuju pušači kada sjednu nepušaču u auto. Isto tako, osim sintagmi 'prvi vlasnik', 'kao nov', 'uredno servisiran' itd., jedna od češćih crtica koju vlasnici auta u oglasnicima navode kao važnu jest i 'nepušač'. Prije svega želimo reći da ne podržavamo pušenje, a kako bi stvari bile potpuno transparentne, ako bilo tko želi znati, potpisnik ovog teksta je pušač, ali i vozač. No kako bi bilo tko u automobilu pušio, osim cigareta potrebna mu je pepeljara. Obično je riječ o plastičnoj kutijici koja je locirana negdje blizu ručice mjenjača i služi upravo onome čemu i svaka druga pepeljara na ovom svijetu - primarno pohranjivanju pepela i opušaka, a sekundarno svega drugog otpada. Dakle, krajnje rudimentarnoj napravi za koju bi u današnje vrijeme, kad svaki automobil ima u sebi dva računala (putno i središnje), bilo normalno očekivati da se nalazi u svakom automobilu. No je li to baš tako?

Pušački paket

Na veliku žalost pušača, a dijelom i nepušača, pepeljara polako nestaje iz automobila. Ako se i uspije održati u interijeru, više nije riječ o onoj velikoj, nekadašnjoj pepeljari. Sada je samo riječ o maloj plastičnoj kutijici. Velike pepeljare, kakve neki od nas pamte iz automobila prošlog stoljeća, pa dijelom i iz nekih automobila koji su se proizvodili do prije pet, šest godina, više ne postoje. Razlog je vrlo jednostavan - trend. Tijekom osamdesetih pušenje je u većini svijeta bilo dozvoljeno, rigidne su zabrane pušenja krenule tek u devedesetima, prvo u SAD-u, a potom su se proširile i ostatkom zapadnog svijeta. Jednostavno, u zapadnoj civilizaciji cigareta je danas nešto prljavo i nije više u trendu biti pušač, već nepušač.

U Velikoj Britaniji su se čak pojavili apeli liječnika koji traže od države da zabrani pušenje u privatnim automobilima s ciljem zaštite zdravlja djece. Bez obzira na Kinu, zapad je još uvijek najveće tržište automobila, stoga je logično da je smanjenje broja pušača među općom populacijom pratilo i smanjenje dimenzija pepeljare u novim automobilima. Stoga su pepeljare danas male, a i njihov je položaj sve nepristupačniji. Ne samo to, nego ih u nekim automobilima uopće nema. Odnosno, moguće ih je dobiti, ali za to morate posebno platiti. Barem u određenim autima. U nekima je dodatna oprema, ali se ne plaća.

Takav je slučaj, npr.,  kod BMW-a serije 3 i Audija A3, gdje je tzv. Pušački paket (eufemizam za pepeljaru i 12V utičnicu koja dolazi s upaljačem, a ne samo ‘čepom’ koji pokriva punjač mobitela i ostalih gadgeta) dio dodatne opreme po cijeni od 0 kuna. Naravno, zaboravite li ga naručiti, zaboravite na pušenje. Osim trenda, i proizvođači automobila imaju svoj motiv – profit. Izbace li pepeljaru iz cca 100.000 automobila godišnje i na svakoj uštede 2 eura, ostvarili su značajnu uštedu. A poneki su i  zaradili – ovisno o kome je riječ. Naime, kod nekih brendova Pušački paket se dodatno naplaćuje. Tako će vas on kod, npr., Fiat Brava i Grande Punta stajati točno 219,75 kuna, a kod Seat Ibize nešto malo manje - 211,44 kune.

Paralelno s pepeljarom, još se jedna stvar počela smanjivati i nestajati iz automobila – ručna kočnica. Klasičnu konstrukciju ručne kočnice polako mijenja elektronska, kojom se operira pomoću male ručke, zapravo prekidača. Zasad je takvo nešto još relativno rijetko, no za nekoliko godina će postati standard. Svima nama će uštedjeti prostor u automobilu i pružiti dizajnerima priliku da rade skladnije interijere, a jedini koji će biti na gubitku bit će ljudi koji se koji put vole okrenuti pod ručnom.