SIVA ZONA DO POČETKA KAMPANJE

HDZ i Kukuriku već potrošili po dva milijuna kuna

31.10.2011 u 07:00

Bionic
Reading

HDZ i Kukuriku koalicija zasad su, prema vlastitom priznanju, potrošili oko dva milijuna da bi uvjerili birače diljem Hrvatske da su baš oni ti kojima trebaju dati svoj glas na parlamentarnim izborima koje je upravo danas raspisao predsjednik Ivo Josipović

Nakon što predsjednik raspiše izbore, stranke i kandidati u roku 14 dana trebaju Državnom izbornom povjerenstvu podnijeti kandidacijske liste, a DIP ih potom ako su pravovaljane, objavljuje u roku dva dana i tek tada počinje službena predizborna kampanja, koja će trajati dva tjedna i dva dana.

Međutim, dodvoravanje biračima traje već nekoliko mjeseci, a posebno se zahuktalo u proteklih nekoliko tjedana, tijekom kojih su i HDZ i Kukuriku bili u ophodnji Hrvatskom, pri čemu su jedni svoje stranačke napore u borbi za izbornu pobjedu uporno, ali bezuspješno nastojali kamuflirati kao redovite političke aktivnosti unutar svojih dužnosti, dok su drugi ovaj put bili bez takve povlaštene startne pozicije koja, doduše, HDZ-u s teretom crnih fondova na plećima u ovoj izbornoj utakmici gotovo ništa ne znači.

Ipak, budući bi zakonodavac na to trebao obratiti pažnju jer takav način trošenja novca poreznih obveznika, kao što smo već upozoravali, predstavlja sivu zonu koja omogućava različite manipulacije.

Dok nema televizijskih spotova, plakati vladaju ulicama

Kukuriku koalicija svoj je Plan 21 predstavila u 11 gradova kroz 11 javnih prezentacija u dijalogu s građanima i potrošila milijun i 200 tisuća kuna, a sve je provedeno na posebnom računu za kampanju otvorenom 26. rujna, kazali su tportalu u Kukuriku koaliciji, koja se u ovom trenutku oglašava na 280 billboarda ili jumbo plakata i 120 city light plakata, a do kraja izborne kampanje taj će broj porasti na maksimalno 600 billborda i 400 city light plakata, na što će biti utrošeno oko 1,7 milijuna kuna.

HDZ je održao 10 mini sabora u svim gradovima izbornih jedinica, potrošio oko 670.000 kuna i postavio oko 600 plakata, kazali su tportalu poslovično suzdržani oko informacija u toj stranci, pri čemu su 'zaboravili' na veliki sabor u zagrebačkoj Areni, čija se cijena, prema procjenama, kreće oko najmanje milijun kuna, a sve pravdaju redovitim političkim aktivnostima.

Prisjetimo li se proteklih kampanja za parlamentarne izbore, 'u onim prvima najvažniji instrumenti bili su veliki skupovi, novinski oglasi i obični plakati, dok su glavna oruđa posljednjih nekoliko kampanja televizijski spotovi i veliki plakati, a najutjecajniji medij u svim kampanjama bila je upravo televizija', zabilježili su sociolozi Dražen Lalić i Suzana Kunac u svojim studijama o izbornim kampanjama u Hrvatskoj.

Premda su stručna mišljenja o tome kako i koliko političko oglašavanje utječe na birače podijeljena, pogotovo zato što predizborna kampanja nije čarobni štapić, valja podsjetiti da je, s obzirom na to da kampanja službeno nije započela, dotad strankama zabranjeno jedino se oglašavati u elektroničkim medijima. Plakati su, dakle, još jedna svojevrsna siva zona, kako su već upozoravali iz GONG-a, u kojem smatraju da bi se plakate trebalo financirati s posebnih računa otvorenih za kampanju.

Međutim, u odgovoru koji je tportal dobio od DIP-a zatraživši njihovo tumačenje ove problematike, jasno se vidi još jedna zakonska rupa. Naime, 'u ukupan iznos utrošenih sredstava za financiranje izborne promidžbe uračunat će se i promidžbeni materijal izbornih sudionika iz razdoblja prije objave izbornih listi (početka službene kampanje – op. a.) ukoliko će se taj promidžbeni materijal koristiti i u vrijeme trajanja izborne promidžbe. Tako utrošena sredstva će se izračunati u iznos dozvoljenih sredstava (milijun i pol kuna po izbornoj jedinici – op.a.) u omjeru u kojemu će taj materijal biti korišten u izbornoj promidžbi', ističe DIP.

Uskoro na scenu stupa Etičko povjerenstvo

Plakat Stipe Petrine, načelnika Općine Primošten

Hoće li HDZ i Kukuriku koalicija koristiti i u službenoj kampanji plakate kojima su već oblijepili gradove te preko i oko njih nastavili međusobna prepucavanje, u tim se strankama nisu izjasnili, kao ni oko svojih prijedloga članova Etičkoga povjerenstva koje bi trebalo brinuti da službena kampanja, za razliku od dosadašnjeg neformalnog dijela, prođe bez ili barem sa što manje međusobnih uvreda i podmetanja. Iz DIP-a su samo podsjetili na 'važnost kulture dijaloga te etičkih i demokratskih načela komuniciranja u svako doba', a iz Ustavnog suda su tportalu poručili da su 'poduzeli odgovarajuće aktivnosti za imenovanje Etičkog povjerenstva odmah po donošenju odluke o raspuštanju Sabora'.

Smije li sud blokirati HDZ-ov račun za kampanju?

U međuvremenu, uslijed problema koji muče HDZ zbog istraga oko crnih fondova u sam osvit izbora jest i pitanje financiranja kampanje, stoga valja podsjetiti na odgovor koji smo dobili nakon što smo pitali Državno izborno povjerenstvo s obzirom da je ono zaduženo za nadzor financiranja kampanje, smije li se sudskom odlukom blokirati i poseban račun koji su stranke dužne otvoriti prema Zakonu o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, a na kojemu trebaju biti položena sredstva namijenjena isključivo za predizbornu kampanju.

Iz DIP-a su tportalu odgovorili
da bi 'nadležna tijela pri predlaganju i odlučivanju o načinu osiguranja oduzimanja imovinske koristi trebala cijeniti posebnu namjenu tih računa propisanu Zakonom o financiranju, kao i njihovo značenje u postupku izborne promidžbe, koji je ograničenog vremenskog trajanja'. Čini se da tako razmišljaju i u USKOK-u pa su od zagrebačkog Županijskog suda (zasad) zatražili samo blokadu HDZ-ove stranačke središnjice u Zagrebu da bi osigurao sredstva kojima bi ova politička stranka obeštetila državu ako bude proglašena krivom u kaznenom postupku.