HRVATSKA SUPROTNOST

Gradeći ceste Poljaci štednjom 'masakrirali' građevinske tvrtke!

27.10.2013 u 09:55

Bionic
Reading

Kada je Poljska prije pet godina počela dodjeljivati ugovore za gradnju cesta vrijedne milijarde eura očekivalo se da će svi od toga imati koristi

Poljska će svoju oronulu cestovnu mrežu uvesti u 21. stoljeće, europske građevinske tvrtke dobit će u recesiji vrijedne ugovore, a Europska unija moći će se hvaliti kako njezin novac koristi državama članicama.

Poljska je dobila svoje ceste, barem u većini slučajeva. No, s druge strane, taj pothvat, jedan od najvećih građevinskih projekata u Europi, ozbiljno je podbacio, piše Reuters

Nekoliko izvođača radova vodi pravne bitke kako bi naplatili milijarde eura od poljske države. Deseci poljskih tvrtki su u stečaju, a multinacionalne tvrtke za gubitke krive poljske ugovore koji nisu bili sukladni očekivanjima. Šest europskih vlada uputilo je prigovor Poljskoj zbog načina na koji se postupa s njihovim tvrtkama, a Europska komisija istražuje što je pošlo po zlu.

No, ovo nije priča toliko o korupciji koliko o pretjeranom rezanju troškova. Poljska se strogo pridržavala proračuna i cijena dogovorenih u ugovorima i u tome leži problem. U industriji u kojoj tvrtke redovito nude što je moguće niže cijene radova a troškovi budu redovito veći, Poljska je često odbijala popustiti glede troškova. U želji da oni budu niski, također je zanemarila upozorenja, čak i nekih neovisnih inženjera koje je angažirala sama država, da nacrte i planove treba mijenjati.

Inzistiranje na štednji ponovilo se u desecima projekata, objašnjavaju industrijske skupine i čelnici građevinskih tvrtki, što je mnogima prouzročilo poteškoće.

Jedan od najvećih gubitnika je Alpine Holding GmbH, austrijski ogranak španjolske grupe FCC, koji je u lipnju proglasio stečaj, što je najveći austrijski korporativni krah od Drugog svjetskog rata.

Projekt koji je trebao biti zlatni rudnik za Europu pretvorio se u 'klaonicu za poljske i europske tvrtke', ocijenio je Jaroslaw Duszewski, bivši Alpineov čelnik, u pismu čelniku poljske državne agencije za ceste (GDDKiA) u lipnju ove godine. Glasnogovornik FCC-a odbio je komentirati slučaj.

Pet drugih tvrtki kazalo je da još vode sporove s poljskom agencijom za ceste oko isplate svojih potraživanja: austrijski Strabag, poljski ogranak njemačkog Bilfingera, irski SIAC, irski joint venture Johna Siska i Roadbridgea pod nazivom SRB, i Budimex, poljski ogranak španjolskog Ferroviala. Sve osim jedne podigle su tužbe protiv poljske agencije za ceste koje još nisu riješene. Bilfingerova podružnica kazala je da spor nastoji riješiti izvan suda.

Poljski premijer Donald Tusk stao je u obranu svojih dužnosnika i poručio da Poljska neće pokleknuti pred stranim pritiskom. Njegov ured novinare je uputio na ministarstvo prometa, koje brani agenciju za ceste, tvrdeći da ona postupa u okviru ugovora sklopljenih s izvođačima.

Poljski sustav razlikuje se od načina na koji se projekte vodi u ostatku Europe u dva bitna elementa, objašnjava Frank Kehlenbach, direktor lobističke skupine European International Contractors. Kao prvo, čelnici nekoliko građevinskih tvrtki kazali su da poljska agencija u više slučajeva nije željela pojasniti pojedinosti projekata kada je to od nje bilo zatraženo. Tvrtke su mogle samo birati hoće li riskirati i natjecati se s nepotpunim informacijama ili okrenuti leđa i otići.

'U Njemačkoj i drugim europskim državama kažete: 'Želim pojašnjenje.' Tada imate sastanak i svi sudionici natječaja dobiju pojašnjenja', rekao je Kehlenbach, koji radi za tu organizaciju od 1997. 'U Poljskoj... kažu: 'Ako imate problem s natječajnom dokumentacijom, nemojte davati ponudu.' Ministarstvo prometa kazalo je da se tvrtke koje smatraju da nemaju odgovarajuće informacije mogu žaliti neovisnom arbitražnom tijelu, no to nije učinila nijedna tvrtka.

Uz to, kada su izvođači koji su počeli s radovima naišli na nepredviđene probleme, primjerice bombe iz Drugog svjetskog rada na gradilištu, ili pogrešku u nacrtima, zbog kojih su morali prilagoditi troškove projekata, agencija je dosljedno odbijala bilo kakve promjene, kazali su čelnici građevinskih tvrtki koje su poslovale s GDDKiA-om. Poljske vlasti nisu željele pregovarati o novim troškovima i izvođače su umjesto toga upućivale na sudove.

'Nikada nisam doživio ništa slično ovome što se događa u Poljskoj', rekao je Kehlenbach.

Jan Biliszczuk, poljski inženjer koji je radio kao konzultant za Alpine na jednom od projekata, kazao je da su pregovori o troškovima s agencijom nalikovali na 'ruski rulet'. Agencija je redovito uskraćivala isplate uz objašnjenje da izvođači ne ispunjavaju dogovoreno, a nekoliko tvrtki je ostalo bez svojih višemilijunskih jamstava.

Čelnik agencije Lech Witecki rekao je da je njegova agencija pokazala fleksibilnost u pogledu ugovora i odobrila izmjene u mnogim slučajevima, ali samo kada je to bilo opravdano. Istaknuo je da su postupali sukladno poljskim zakonima i samo nastojali provesti ugovore koje su izvođači potpisali.

Kao primjer loše suradnje s poljskom agencijom navodi se nedovršeni viseći most kod Mszane, nedaleko poljske granice s Češkom, zbog kojeg je austrijski Alpine Holding završio u stečaju.

'Država je odgovorna za stečaj stotina građevinskih tvrtki i vojsku tisuća nezaposlenih Poljaka koji su donedavno radili u građevinskoj industriji', optužile su u srpnju u pismu poljskoj vladi lobističke skupine poljske građevinske industrije.

Veleposlanici Austrije, Francuske, Njemačke, Irske, Nizozemske i Portugala žalili su se u lipnju potpredsjedniku poljske vlade Januszu Piechocinskiju. U pismu su poručili da bi vlada trebala intervenirati kako bi 'izbjegla negativne implikacije za ugled poljskog poslovnog okruženja'. Potraživanja od agencije za ceste, koje građevinske tvrtke traže na sudovima, iznose oko 2,35 milijarda eura, po pismu.

Shirin Wheeler, glasnogovornica Europske komisije u Bruxellesu, kazala je da Komisija istražuje jesu li ti ugovori bili provođeni u skladu s europskim pravilima.