VODANOVIĆ O NEBU IZNAD HRVATSKE

Dramatična ispovijest o incidentima u zračnom prostoru

27.03.2014 u 07:36

Bionic
Reading

Zašto je najpoznatiji hrvatski istražitelj zrakoplovnih nesreća dobio otkaz u Agenciji za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, zašto su na čelo Agencije izabrani ljudi bez odgovarajućeg stručnog iskustva te zašto misli da je sigurnost prometa u Hrvatskoj ugrožena, Dinko Vodanović progovorio je za 'Karte na stol' Osječke televizije

U istragu nestanka malezijskog zrakoplova Boeing 777, koji je 8. ožujka poletio sa 239 putnika i članova posade iz Kuala Lumpura za Peking, uključio se i National Transportation Safety Bord SAD-a. Stručna je to služba države proizvođača tog tipa aviona, jednog od tehnološki najnaprednijih u svijetu.

U toj su agenciji zaposleni vrhunski stručnjaci za istraživanje nesreća u zračnom prometu, u čemu upravo Amerikanci imaju najdulju tradiciju. Naime, još su 40-ih godina prošlog stoljeća prvi počeli s nezavisnim tehničkim istragama zrakoplovnih nesreća, a 60-ih godina takav način istraga preuzele su i najrazvijenije europske zemlje. Na čelu su svih tih institucija osposobljeni bivši istražitelji, piloti, kapetani, inženjeri i ljudi usko povezani sa zračnim prometom, u čemu imaju velika iskustva.

Način ustroja i rad hrvatske Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu postao je posebno zanimljiv posljednjih tjedana, nakon što je s mjesta njezina ravnatelja smijenjen dugogodišnji glavni istražitelj i neosporni međunarodni autoritet Dinko Vodanović, a na čelo Agencije postavljeno dvoje nedovoljno stručnih ljudi bliskih političkim vlastima – Bojan Šenjug, dipl. inž. strojarstva i odvjetnica Anita Koprivnjak.

Šenjuga se smatra kadrom Siniše Hajdaša Dončića s kojim je nekad bio i u zabočkom HDZ-u, a Anita Koprivnjak kći je HNS-ova pomoćnika ministra obrane Viktora Koprivnjaka.

'Istražitelji' za 15 dana…

Dinko Vodanović u zrakoplovstvu je aktivan 41 godinu i ima 36 godina radnog staža. Za istražitelja je imenovan 1. veljače 2002. godine, a posljednjih petnaestak godina uspješno je provodio istrage 150-200 zrakoplovnih nesreća.

'U ovom se poslu ne može raditi politikantski i mi moramo slijediti pozitivne primjere država s puno većim iskustvom u istraživanju nesreća. U jednoj, nama bliskoj državi, kada su na čelo takve institucije postavili diplomiranog pravnika, svi su je istražitelji napustili. On sada ne može pronaći ljude koji će kvalitetno obavljati posao. Jer za provođenje istrage u željezničkom, pomorskom ili zrakoplovnom prometu nije dovoljno imati visoku stručnu spremu. To je zanat koji morate dugo učiti. Dva 'vrla stručnjaka' u našoj Agenciji rekla su da će zaposliti ljude sa završenim fakultetom i poslati ih na 15-dnevni tečaj i oni će tako postati istražitelji. Žao mi je što tu izjavu nisam proslijedio u Europu, jer takvog čuda nema', kaže Vodanović.

Navodi i kako je Upravno vijeće Agencije u natječaju za izbor njezinih čelnika tražilo da kandidati imaju istaknute rezultate u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, a dvoje izabranih ne zadovoljavaju te uvjete natječaja.

'Šenjug se bavio sportskim zrakoplovstvom i znam ga iz viđenja. Ali to je rekreativno bavljenje zrakoplovstvom', kaže za izabranog ravnatelja Agencije.

Otkaz zbog 'narušavanja ugleda'

'Ravnatelj se može u svakom trenutku uplitati u sve i nisu slučajno Nijemci – u čijoj Agenciji radi 90 ljudi, ili Francuzi u čijoj Agenciji radi 105 ljudi – postavili na čelo svojih agencija iskusnog vrhunskog stručnjaka. Ako je u natječaju stajalo da kandidati moraju imati određene uvjete, onda oni to moraju imati. Reagirao sam obavijestivši stručna tijela i službe EU-a ne samo zato što sam legalist, nego i zato što sam zabrinut za budućnost Agencije i sigurnost zračnog prometa u Hrvatskoj', navodi Vodanović i objašnjava:

'Budući da sam vidio da je novinar Večernjeg lista otkrio te nepravilnosti, a novinski članci svima su dostupni te se prate i izvan naše zemlje, poslao sam taj tekst na neke važne adrese kako bih im dodatno skrenuo pozornost na taj problem i komentirao što tamo piše. Naši mjerodavni službenici u Ministarstvu prometa i Upravi zračnog prometa ne znaju da je Hrvatska prva na popisu nadzora europskih istražitelja, jer je zadnja ušla u EU. Godišnje se nadziru po tri nacionalne agencije', upozorava Dinko Vodanović na probleme koje bismo mogli imati ako ne uredimo stanje u Agenciji prema traženim standardima.

Otkaz je dobio upravo zbog slanja te elektronske pošte i upozorenja na nepravilnosti pri izboru čelnika Agencije. Zamjereno mu je to da je time narušio ugled Agencije i Republike Hrvatske.
'Nasmijao bih se na to, ali neću jer sam profesionalac. Ja sam sve to stvorio i proširio ugled Agencije. Organizirao sam prvu svjetsku radionicu i ona se nalazi na web-stranicama međunarodne organizacije i svih drugih relevantnih tijela Europe. Kako mogu za dva dana narušiti ugled nečega što sam godinama stvarao i izgrađivao', retorički se pita najpoznatiji hrvatski istražitelj zrakoplovnih nesreća.

Incidenti se ne prijavljuju!

'Ta interesna skupina znala je da nikada neću raditi po diktatu, nego po savjesti i pravilima struke i zato sam im smetao. Znam imena odgovornih za to, ali ih još neću javno navoditi.
Ne daj Bože da se išta velikoga sada dogodi. Tamo postoje dva stručnjaka, jedan je magistar zrakoplovstva i on bi mogao voditi istrage, ali je pitanje koliko će pritom biti sputan', kaže Vodanović i priznaje da je pokrenuo privatnu istragu malformacija u zakonu, a svoje nalaze će postupno objavljivati i nitko ga, kaže, neće spriječiti da istina iziđe u javnost.

Ističe i činjenicu koja mnogo govori o stanju u Agenciji.

'Stara je Agencija prestala postojati 27. srpnja i osnovana je nova. Toga sam trenutka smijenjen, a formalno me nikad nisu razriješili. Do kraja godine broj prijava događaja koji bi mogli ugroziti sigurnost pao je za 20 posto. Od početka godine do moga nedavnog odlaska, broj prijava pao je za 80 posto. Događaji se moraju prijavljivati i ako ih ne prijavljujete, osnovana je sumnja da nešto zataškavate. To su činjenice i one govore da neki incidenti koji su se dogodili nisu prijavljeni. Zašto? To znaju oni koji ih nisu prijavili! Osobno su mi poznati neki slučajevi, jer mi privatno i dalje moji kolege s terena to dojavljuju, ali o tomu još ne mogu javno govoriti.

Postoji vrlo zanimljiv slučaj na koji sam upozoravao i o kojem sam tražio podatke, ali mi nikad nisu dostavili informacije. Ako i ovo dvoje stručnjaka ode iz Agencije, doći će do opasnog ugrožavanja sigurnosti, jer neće nitko moći kvalitetno provesti istrage. U željezničkom prometu od osnivanja Agencije nije prijavljen nijedan incident, u pomorstvu nijedan, ne postoji nijedan istražitelj za nesreće u pomorstvu…', zaključio je Dinko Vodanović.

Karte na stol položio Vodanović