KRAJ BRODOGRADNJE U SPLITU?

[VIDEO] Debeljak u suzama: 'Za sve je kriva Rusija, čupajte mi prste ali spasite radnike i zlatni brod'

04.09.2025 u 13:55

Bionic
Reading

Vlasnik splitskog brodogradilišta 'Brodosplit' Tomislav Debeljak obratio se javnosti dan nakon sjednice Gradskog vijeća, na kojoj mu nije bilo dozvoljeno sudjelovati premda je bila posvećena njemu i njegovoj tvrtki. Pred kamerama je zaplakao

'Nikoga u Gradskom vijeću nije zanimalo što imam reći, kakva je to demokracija? Ako mislite da Debeljak laže, uzmite neku veliku revizorsku tvrtku pa sve provjerite. Mi ne želimo sudjelovati i gradnji kockarnica, ali ako netko na ovom prostoru želi marine, remontna brodogradilišta, škole, vrtiće, tehnološki park ili parkiralište za 15 tisuća automobila - neka se izjasni. Ljudi, recite što hoćete i uskladite želje građana, grada, županije, naroda i države', rekao je Debeljak, kojega su potom odnijele emocije:

'Izgubio sam brata i oca, ali ako sam ja problem - možete me rastrančirati, lomiti, mučiti i čupati prst po prst, a ja ću u tome guštati premda nisam takav nego alfa muškarac. Podnijet ću svu žrtvu ovog svijeta, ali ne smijemo dozvoliti da izgubimo ono što imamo najbolje na svijetu, a to su škverski radnici koji znaju napraviti najbolje brodove', rekao je.

Tomislav Debeljak završio u suzama Izvor: Cropix / Autor: Ante Cizmic / CROPIX

'Ako mi želite odrubiti glavu, odrubite je, ali nemojte gubiti radnike! I nemojte izgubiti ovaj zlatni brod koji je potreban hrvatskoj državi, hrvatskom narodu i hrvatskom radniku', dodao je Debeljak koji se u suzama potom otišao smiriti.

'Zlatni brod' o kojemu govori jest 'rezidencijalni kruzer' koji je navodno vrijedan milijardu eura i koji je navodno već ugovoren, odnosno već je prodano 40 posto od njegovih 530 'apartmana', no za samu gradnju potrebna su državna jamstva.

Gradsko vijeće Splita jučer je održalo tematsku sjednici sa koje je, između ostalog, Vlada pozvana da preispita eventualno kršenje koncesijskog ugovora i Brodosplitu oduzme koncesiju na vrijedno zemljište, koje bi potom bilo predano u vlasništvo Gradu Splitu.

Debeljak je pred novinarima održao dugačku prezentaciju koju je bio namijenio za jučerašnju sjednicu, iz koje je vidljivo da za poslovne poteškoće krivim smatra rat Rusije protiv Ukrajine, zbog čega mu je prije nekoliko godina prekinuto financiranje VTB banke te su svi projekti zaustavljeni.

Tvrdi da škver danas zapošljava 300 radnika, od čega su manje od deset posto stranci, no da bi pokretanjem već dogovorenih projekata brojka odmah narasla na 700 do 800, dok 'u kadrovskoj službi ima bazu od 10 tisuća imena voljnih raditi u Brodosplitu', kojima bi zbog neveselih ranijih iskustava možda trebalo isplatiti avans od 1000 eura.

Debeljak otkrio od kuda Brodosplitov dug prema državi

Debeljak tvrdi da konsolidirani dug svih poduzeća povezanih s Brodosplitom trenutno iznosi manje od 100 milijuna eura. Ima objašnjenje za nešto više od dva milijuna eura duga državi na ime koncesijske naknade, kao i za 1,8 milijuna eura duga Gradu Splitu za komunalnu naknadu.

'Godine 2103. godine smo preuzeli brodogradilište uz uvjet da se ne želimo baviti prošlošću nego budućnošću i 1,5 milijardu kuna isplaćeno nam je za pokrivanje starih dugova nastalih prije toga. Dobili smo potvrdu od šest ministarstava da je stanje duga nula, a potom nam je dvije godine kasnije država ovršila 2,5 milijuna eura na ime stare koncesijske naknade. To je taj iznos koji se neosnovano vuče', kaže Debeljak koji očekuje nagodbu kako bi se tih 2,5 milijuna eura prebilo s trenutnom obvezom.

'Što se tiče komunalne naknade, ona nam je obračunavana u višestruko većem iznosu nego drugim brodogradilištima, a pogotovo za vrijeme Covida kada komunalnu infrastrukturu nismo ni koristili', kaže Debeljak koji je potvrdio da je dug odlučio ne platiti - jer se, kako objašnjava, obratio Europskoj komisiji 'zbog narušavanja tržišnog natjecanja'.

Potom je, govoreći o ovom slučaju koji je razotkrio tportal, ustvrdio da se s bivšom gradskom vlasti pregovaralo da kao kompenzaciju ponudi 'neke radove na Poljudu', zatim da se dug mogao prebiti 'iznajmljivanjem nekih škverskih prostora Gradu u gradskim institucijama' i slično.

No i dalje tvrdi da se osobno nije sastajao s gradonačelnikom Ivicom Puljkom i njegovim zamjenikom Antonijem Kuzmanićem.

Sa sadašnjim gradonačelnikom Tomislavom Šutom je, otkrio je, razgovarao o tome da se u Brodosplitu obavljaju servisi turističkih brodova i manjih jahti.

'Mi smo se cijelo vrijeme bavili brodogradnjom i ničim drugim zato što imamo koncesiju za to i upravo kako nas se ne bi prozivalo da smo nešto uništili. No možemo se preorijentirati i na nešto drugo, ako nam se kaže', objašnjavao je Debeljak.

Tomislav Debeljak
  • Tomislav Debeljak
  • Tomislav Debeljak
  • Tomislav Debeljak
  • Tomislav Debeljak
  • Tomislav Debeljak
    +21
Tomislav Debeljak Izvor: Pixsell / Autor: Zvonimir Barisin/PIXSELL

Pronašao razloge za loše stanje u Brodosplitu

Ključan problem za katastrofalno stanje brodogradnje u Splitu, pored spomenutog prekida financiranja od strane VTB banke, po njemu je izostanak državnih avansnih jamstava i kreditnih linija koje su, tvrde, uobičajene u svakom brodogradilištu na svijetu. Debeljak napominje da bi samo odobrenje garancije HBOR-a za već dovršen brod 'Janssonius' dovelo do vraćanja državnog jamstva od 32 milijuna eura, te da bi samo na tome Brodosplit odmah zaradio 15 milijuna eura.

Ostala europska brodogradilišta, kaže, dobivaju iznimno povoljno financiranje i pokrivanje gubitaka proizašlih iz problema rata u Ukrajini.

'Iako su naši ugovori bili kvalitetni i pozitivno ocijenjeni, bez jamstvenog fonda u brodogradnji i avansnih jamstava postali su neodrživi', opisuje vlasnik škvera svoje poteškoće i objasnio da je zbog toga bio prisiljen kratkoročno se okrenuti poslovima izvan brodogradnje. Apelirao je za nastavak gradnje serije obalnih ophodnih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu 'uz pravičnu naknadu povećanih troškova gradnje'.

'U svijetu se avansna jamstva dobivaju u roku tjedan dana do mjesec dana, svaka država na ovaj način podržava svoju brodogradnju. Izloženost Norveške prema svojim brodogradilištima je 14 milijardi eura. Ja ne krivim ni premijera ni ministre, nego smo kao država i kao državni aparat naprosto tromi i spori', opisao je Debeljak.

Nova svađa s novinarima

U svojoj dugačkoj prezentaciji novinarima je predstavio da su Brodosplit, zajedno s njegovim DIV-om, u proteklih 15 godina prema državi, zaposlenicima, dobavljačima i drugim tijelima imali davanja od čak tri milijarde eura.

'Davno sam obećao Bogu da ću se boriti protiv korupcije, pa to i činim iako bi mi u suprotnom bilo puno lakše', rekao je teatralno, ne želeći otkriti koga je to trebao korumpirati da bi uspio.

'Ova ekipa je počistila nelegalnosti u škveru, donijela ugovore po kojima se moglo legalno raditi i mogućnost da pola Splita sada ponovno može živjeti od škvera. Ako ja nisam dobar, u redu, samo se nemojte vratiti ono što su 'Uljanik' i '3. maj' i što se nekada događalo u ovom škveru. Dovedite nekoga tko će se brinuti o njemu i voljeti ga', rekao je Debeljak još teatralnije.

S novinarima se danas ponovno prepirao, doduše u znatno pristojnijem tonu, a provokacijom je proglasio primjedbu da je 'pomeo' nekad zaposlene radnike. Inicijalno otpuštanje njih tri i pol tisuće, podsjeća, obavljeno je uz gotovo pa aklamaciju i samo jedan jedini suzdržani glas sindikalista, a kasnije su ljudi odlazili jer su škverske tvrtke propadale - tako da on, eto, nije otpustio nikoga 'osim možda dvadesetak onih koji su bili alkoholizirani'.