STRAH OD LETENJA

Trebamo li se bojati udara munje u avion?

17.05.2012 u 11:15

Bionic
Reading

S približavanjem ljeta mnogi će ljudi početi planirati svoja putovanja na godišnje odmore, nerijetko zrakoplovom

Zračni transport danas je jedan od najsigurnijih, međutim, strah od letenja još je uvijek vrlo raširen. Statistike pokazuju da se u svakom redu od tri sjedala putničkog zrakoplova nalazi barem jedna osoba koja najradije ne bi bila u avionu.

Putnici se uglavnom najviše boje polijetanja, slijetanja i nevremena tijekom leta – turbulencija i munja. No koliko je stvarno opravdan strah od udara munje u avion?

Zrakoplov kojim je prošli tjedan putovao novoizabrani francuski predsjednik François Hollande prizemljen je nakon udara munje. Je li stvarno postojala neka ozbiljna opasnost?

Stručnjaci tvrde da nije! Prema profesoru Manuu Haddadu, koji radi na zaštiti aviona u tzv. 'laboratoriju munja' na Sveučilištu Cardiff, svaki putnički zrakoplov u prosjeku jednom godišnje udari munja. 'Rutinski zrakoplovi moraju sletjeti što prije nakon udara, međutim, to je samo mjera opreza', rekao je za Guardian prof. Haddad i objasnio: 'Munje su izuzetno vruće – dosežu temperature od oko 30.000 stupnjeva Celzijusovih. No tipična šteta koju uzrokuju je tek trag paljevine na mjestu udara, obično na vrhu krila. Elektronika zrakoplova danas je jako dobro zaštićena.'

Udari munja obično se događaju nedugo nakon polijetanja kada se zrakoplov još nalazi ispod olujnih oblaka koji se protežu na visini od dva do pet kilometara. 'Nije mi poznat primjer u suvremenom razdoblju u kojem je sam udar munje srušio zrakoplov. Avioni su zaštićeni po istom principu kao i automobili. Metalne kutije poput zrakoplova ili automobila poznate su kao Faradayevi kavezi koji štite ljude u unutrašnjost od električne struje. Zrakoplovi su danas tako građeni da mogu podnijeti udar od 250.000 ampera, dok prosječni udar stvara 32.000 ampera', kaže Haddad.

'Stvari postaju ozbiljne samo kada munja pogodi nos zrakoplova, jedini dio koji nije izgrađen od metala, a u kojem se nalazi radar. Međutim, upravo zbog toga oni imaju posebne gromobrane.'

A što se zbiva s ljudima u zrakoplovu? Prema prof. Haddadu putnici obično neće primijetiti ništa ili će tek vidjeti bljesak svjetlosti.