SVE ZA MARKETING

Prikupljanje informacija: Zaštitite se od praćenja kroz e-mail

  • Autor: D. J.
  • Zadnja izmjena 19.06.2017 13:37
  • Objavljeno 19.06.2017 u 13:37
Samo kroz 2015. je 'prošlo' više od 205 milijardi email poruka, a danas se oni koriste i za narušavanje privatnosti

Samo kroz 2015. je 'prošlo' više od 205 milijardi email poruka, a danas se oni koriste i za narušavanje privatnosti

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Kad god se govori o e-mailu, prosječan korisnik će pomisliti da je njegova era već odavno na zalasku. No, podaci prikazuju drugačiju sliku. Prema istraživanju Radicati Group, do 2019. godine razmijenit će se rekordnih 246 milijardi e-mail poruka. E-mail svih ovih godina polako evoluira, no pored svih zgodnih značajki počela se narušavati i privatnost onih koji čitaju poruke

Činjenica da je e-mailu moguće pristupiti odasvud i s bilo koje platforme čini ga izvrsnom arhitekturom za ciljano oglašavanje i sl. stvari. Stoga su pošiljatelji sve učestalije počeli koristiti tzv. 'objekte za praćenje', kako na web stranicama, tako i u e-mail porukama. Ti objekti znaju biti slike veličine 1 puta 1 piksel, poznate još i kao 'clear GIF' u nekom segmentu e-mail poruke. Oni imaju tek jednu svrhu - prisiliti e-mail klijente i internetske preglednike da učitaju sliku s kakvog poslužitelja, koji pak proguta informacije o primatelju - njegovoj lokaciji, datumu, uređaju koji ga je otvorio, trajanju pregleda poruke, koliko je puta uopće otvarana itd. 

Posrijedi je pravo invazivno praćenje korisnika, a stvar postaje samo gora ako korisnici odluče pratiti neke od linkova smještenih unutar poruka - pa sve i da je posrijedi 'Unsubscribe' link, koji bi trebao smanjiti razinu smeća u pretincu. 

Umetanje clear GIF datoteke nije jedina metoda za ovakve prljave igre. Tu su još i 'canvas fingerprinting', 'cookie sync', 'super cookies' i druge. Bez posebnog ulaska u tehnikalije oko cijele priče, sve ove metode služe kako bi se prikupili dodatni podaci od čitatelja poruke, a idu sve do toga da se mogu analizirati korisnikove navike i povijest posjećenih stranica...

Najgore od svega - ovo je potpuno legalno

Marketingaši koji se služe ovakvim trikovima za prikupljanje informacija nisu uopće dužni objasniti korištenje svih tehnologija za praćenje korisnika, a IT divovi poput Googlea zapravo imaju i vodiče za postavljanje takvih stvari. E-mail menadžeri poput HubSpota, MailChimpa, Streaka i drugih, mogu kreirati posebne izvještaje o praćenju za korisnike koji plaćaju tu uslugu. 

Prema istraživanju mlade tvrtke One More Company, otkriveno je kako više od 40 posto e-mail poruka njihovim klijentima u tekućoj godini sadrži objekte za praćenje. Uz to su se uobičajeni razgovorni mailovi također upecali u praćenje, koje je skočilo s pet posto u 2015. na 16 posto u 2017. godini.

Jasno, osnovni apologetski stav u srži svega je to da marketingaši smatraju kako praćenjem potrošačima mogu pružiti relevantnije oglase i proizvode, no ne osjeća svatko potrebu za takvim pristupom.

Zaštiti se ipak moguće - korištenjem različitih dodataka koji su osvanuli na tržištu paralelno s evolucijom maila za potrebe tracking marketinga

Gmail primjerice pita korisnika prije nego prikaže slikovne datoteke u mail porukama, a slično čini i Outlook.com ako uoči sumnjiv sadržaj. Ako korisnik ne želi vidjeti slike, neće se učitati niti objekti za praćenje. Mail aplikacije na iUređajima primjerice pružaju i opciju 'load remote images', čijim će gašenjem rezultat biti onemogućavanje praćenja. 

Oni koji e-mail pretincima pristupaju s računala imaju još više izbora. Dodatak za internetski preglednik Chrome, nazvan PixelBlock, može prikazati i blokirati sve vrste praćenja kroz e-mail poruke. Sličnu stvar čini i Ugly Email, koji služi za Gmail.

Zbog eksplozije praćenja kroz mailove niknuli su i kompletni servisi poput Sendersa (One More Company). Oni služe kao posrednik email porukama, koje češljaju naprednim algoritmima i blokiraju sadržaj namijenjen praćenju korisnika. Nakon što 'očiste' e-mail poruku od vanjskih izvora, proslijede je korisniku koji može pročitati sadržaj bez straha od gubitka privatnosti. 

S obzirom da e-mail servisi ne idu nikamo i zbog činjenice da su sveprisutni, velika je vjerojatnost kako će se u godinama koje slijede neke vlade odlučiti na regulacije ili barem to pokušati. Dok se to ne dogodi, tu su servisi koji će korisnicima pomoći u očuvanju privatnosti. 

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi