SKANDAL RASTE

Ovih devet stvari trebate znati o frci oko Facebooka

24.03.2018 u 08:09

Bionic
Reading

O skandalu oko zlorabe korisničkih podataka i tvrtci Cambridge Analytica napokon se oglasio šef Facebooka osobno. Evo razmjerno kratkog pregleda onog što se dosad doznalo

Ni dosad nije bila tajna kako Facebook prikuplja naše podatke i prodaje ih. No, zbog nelegalnog prikupljanja i korištenja podataka više od 50 milijuna korisnika, čime se bavila tvrtka Cambridge Analytica (CA), treba se zapitati koliko su sigurni naši osobni podaci na najvećoj društvenoj mreži svijeta.

FRKA JE

U kakav se to skandal upetljao Facebook i šest stvari koje morate o tome znati

Pogledaj galeriju

Facebook je u međuvremenu toj tvrtki i njenoj vlasnici, kompaniji Strategic Communication Laboratories, zabranio pristup podacima. Ali, pošto je CA bila uključena u predizbornu kampanju američkog predsjednika Donalda Trumpa i referendum o izlasku Velike Britanije iz Europske unije, za očekivati je kako će istraga biti nastavljena. Tko zna što ćemo još imati prilike doznati.

Nakon podulje šutnje o ovom skandalu Facebookov suosnivač i šef Mark Zuckerberg napokon se oglasio u srijedu, 21. ožujka. Dao je svoje viđenje razvoja događaja i naveo što poduzimaju kako se nešto slično ne bi ponovilo.

U CA tvrde kako nisu ništa loše napravili. Čini se kako zasad surađuju s pokrenutim istragama.

Što svi mi, kao korisnici Facebooka, moramo znati o nelegalnom prikupljanju i korištenju podataka?

1. Korisnici nisu morali dati dozvolu aplikaciji kako bi njihovi podaci bili prikupljeni i korišteni

Do dijela korisničkih podataka o kojima je riječ pristup je bio omogućen time što je dana dozvola aplikaciji thisisyourdigitallife (iza koje stoji Global Science Research), u kojoj se tvrdilo kako podatke prikuplja anonimno za potrebe psihološkog istraživanja.

Davanje dozvole odvija se putem skočnog (pop-up) prozora na kojem je navedeno kojim podacima će aplikacija moći pristupiti te od korisnika traži pristanak prije no što omogući korištenje aplikacije. Aplikacija je navodno dobila vjetar u leđa putem programa Amazon Turk, u sklopu kojeg korisnici bivaju plaćeni za sudjelovanje u istraživanjima.

Global Science Research navodno je prodao te podatke CA. Autori aplikacije i CA nisu zbog toga u problemima. Tek je oko 270 tisuća ljudi doista koristilo aplikaciju. Ali, aplikacija se nije zaustavila na njima, već je nastavila prikupljati podatke o njihovim prijateljima i prijateljima njihovih prijatelja, sve dok nije došla do podataka o više od 50 milijuna korisnika. To znači kako ogromna većina podataka prikupljena bez znanja i dozvole.

2. Aplikacije vanjskih dobavljača više ne mogu do podataka vaših prijatelja

U Facebooku tvrde kako aplikacijama vanjskih dobavljača više ne dozvoljavaju da od vaših prijatelja prikupljaju iste podatke kao i od vas. Do promjene je navodno došlo 2014. godine. Zuckerberg nas pokušava uvjeriti kako će otići i nekoliko koraka dalje.

Aplikacije vanjskih dobavljača prestat će biti aktivne nakon tri mjeseca ako ih ne koristite, ne bi li se spriječilo praćenje i prikupljanje podataka putem aplikacija koje ste samo jednom koristili. Također su pokrenuli i provjeru svih aplikacija koje su koristile podatke prijatelja prije 2014. i namjeravaju ukloniti sve koje zlorabe podatke ili odbiju surađivati. Osim toga, postavit će nam svima u News Feed alat pomoću kojeg možemo provjeriti kojim sve podacima aplikacije pristupaju.

3. U Facebooku su 2015. znali za problem s podacima

Novinari su bili ti koji su još 2015. prvi upozorili Facebook na zlorabu njihovih podataka. Tvorac sporne aplikacije Aleksandr Kogan tvrdio je kako ih koristi za akademsko istraživanje. I dalje tvrdi kako nije znao da krši pravila korištenja.

U Facebooku navode kako su te iste godine od Global Science Researcha zatražili brisanje podataka te kako su mislili da su udovoljili njihovom zahtjevu. Kad su čuli kako se to možda nije dogodilo zabranili su im pristup i pokrenuli istragu. U tužbi koju su podigli investitori navedeno je kako je Facebook trebao objaviti tu informaciju.

4. Facebook gubi novce i vrijednost, što nije nužno loše

Skandal s CA ima negativan utjecaj na vrijednost Facebooka. U prva dva dana dionica te tvrtke izgubila je oko 60 milijardi američkih dolara tržišne vrijednosti. Loša vijest za dioničare, potencijalno dobra za nas korisnike. Gubitak novca vjerojatno je najbolji način kako brzo natjerati tvrtku na odgovornije ponašanje. Google je munjevito promijenio politiku oglašavanja na YouTubeu kad su oglašivači pokrenuli bojkot nakon što su vidjeli oglase u video zapise koji su promicali govor mržnje.

ZA ANDROID

Znate li na što pristajete? Na ovih pet odobrenja za aplikacije treba posebno paziti

Pogledaj galeriju

5. Facebooku ovo nisu prvi problemi zbog zaštite privatnosti

Tijekom 2011. Facebook je zaprimio sedam prigovora američkog regulatornog tijela Federal Trade Commission vezanih uz zaštitu privatnosti korisnika. Među njima je bila i zamjerka zbog toga što su aplikacije vanjskih dobavljača imale pristup gotovo svim podacima korisnika, umjesto samo onima koje trebaju. Regulatori su također upozorili kako 'odabir opcije Friends Only nije onemogućilo dijeljenje podataka s aplikacijama vanjskih dobavljača koje su koristili njihovi prijatelji'.

U Facebooku su tada tvrdili kako provjeravaju jesu li aplikacije vanjskih dobavljača sigurne, u FTC-u kako to nije bila istina. Facebook se nagodio s regulatornom agencijom i pristao na uvođenje korisničkog pristanka za pristup podacima te provjeru mehanizama zaštite privatnosti.

Tijekom prošle godine Facebooku su odrezane globe u Francuskoj i Nizozemskoj zbog kršenja zakona o zaštiti privatnosti. Optuživalo ga se kako ne dozvoljava dovoljnu razinu upravljanja zaštitom privatnosti te kako koristi povijest surfanja internetom bez dozvole korisnika.

Facebook je nakon toga najavio novi Privacy Center, osmišljen kako bi korisnici bolje razumjeli kako se njihove podatke koristi. Trebao bi se pojaviti tijekom svibnja ove godine.

6. Facebook je pod istragom u SAD-u i Velikoj Britaniji, a istražuju ga i regulatori

Istraga skandala već je pokrenuta na nekoliko razina. Američki zakonodavci pozvali su Marka Zuckerberga na javno svjedočenje, američki FTC i britanski Information Commissioner’s Office pokrenuli su vlastite istrage, a neće biti čudno ako i Europska unija krene u tom smjeru.

7. Facebook se brani kako je prevaren

Mark Zuckerberg i glavna operativka Facebooka Sheryl Sandberg obično se vrlo brzo javno ispričaju kad dođe do incidenta. U ovom slučaju bili su neuobičajeno dugo tihi. Službeni stav je kako su bili obmanuti te kako poduzimaju korake kako bi zaštitili korisničke podatke. Iako podaci nisu ukradeni u hakerskom napadu, Zuckerberg je zlorabu podataka nazvao kršenjem povjerenja, kako između Facebooka i dobavljača, tako i između Facebooka i korisnika.

8. Nije ovo jedini skandal u koji je CA upletena

Britanski novinari snimili su glavnog direktora CA Alexandera Nixa dok je predlagao stvaranje seksualnog skandala radi diskreditacije protivnika. CA tvrde kako nikad nisu planirali taj prijedlog ostvariti.

9. Možete povući dozvole koje ste dali aplikacijama vanjskih dobavljača

Iako čak i bivši vlasnik aplikacije WhatsApp poziva na brisanje korisničkih profila na Facebooku, prije no što se na to odlučite provjerite postavke pomoću kojih bi trebali moći ograničiti dijeljenje podataka i pregledati kojim se sve aplikacijama vanjskih dobavljača omogućili pristup, piše Digital Trends.

foto pregled

Burni događaji koji su obilježili tjedan

Pogledaj galeriju