CYBER SIGURNOST

Ove novosti oduševit će vlasnike iPhonea, ali razbjesniti Facebook

08.06.2018 u 14:46

Bionic
Reading

Apple je tijekom nedavno održanog WWDC-a jasno dao do znanja da mu je stalo do privatnosti korisnika, potiho optuživši Facebook i Google zbog njihove politike te pohvalivši se dobrom reputacijom koju održava i s javnošću i s vladom SAD-a

Dok su neke najavljene značajke za nadolazeći mobilni operativni sustav iOS 12 bile relativno blage, pristup cyber sigurnosti i nadogradnjama sustava privatnosti bio je prilično agresivan. Najvažnija značajka je ono što Apple naziva blokiranjem inteligentnog praćenja, tehnologije koju je ugradio u svoj web preglednik Safari.

Ova značajka će vas upozoriti ako stranica ugrađuje sustav poput 'Likea' ili polja za komentare koji podržavaju Facebook. Kako stvari stoje 'ti gumbi se koriste kako bi Facebook pratio što radite, kliknuli vi na njih ili ne' rekao je Craig Federighi, potpredsjednik inženjeringa softvera u Appleu nadodavši da 'upravo zbog toga mi ih ove godine gasimo'.

  • +5
Ovako je bilo na otvorenju konferencije WWDC 2018 Izvor: Pixsell PXL Agencije / Autor: Christoph Dernbach/DPA/PIXSELL

Nakon što MacOS Mojave postane dostupan javnosti, Safari će vam dati daleko bolji uvid u načine na koje vas društvene mreže špijuniraju tijekom vašeg surfanja. Kada stignete do sajta koji vas prati, dobit ćete upozorenje.

Suzbijanje praćenja

Naravno, uvijek možete reći da praćenju, no ono što je bitno je da će vas preglednik puno bolje upoznati sa magnitudom praćenja i špijunaže kojom Facebook prati internaute. Nadalje, kolačići stranica koje niste posjetili 30 dana automatski će se brisati.

Apple nije stao na tome - čak idu tako daleko da će prilagoditi Safari kako ga marketinške agencije ne bi mogle pratiti stvaranjem 'otiska prsta' osobe koja surfa internetom. Fingerprinting je metoda kojom reklamne kompanije profiliraju korisnike bez korištenja kolačića. 'Dolaskom Mojavea vaš Mac će izgledati kao svačji tuđi Mac, što će automatski otežati kompanijama da vas prate prepoznavanjem vašeg uređaja'.

Prozivanje i upiranje prstom

Premda ova najava nije prozvala Facebook imenom, jasno je da cilja na njihov sustav zarade koji privatne korisničke informacije koristi kako bi milijunima marketinških kompanija omogućila personalizaciju reklama koje ciljaju specifične korisničke interese. Povlačenjem fingerprintinga uvelike će zagorčati život reklamnim kompanijama, a samim time i Facebooku.

OTEŽAJTE IM POSAO

Digitalni trag i lopovi: Pet savjeta kako im ne odati da ste otišli na godišnji

Pogledaj galeriju

Blokiranje kolačića i fingerprintinga je dosta velika stvar, no to ne dolazi niti blizu značajki koja je protresla WWDC, a to su App Limits (ograničenja aplikacija). Ova nova značajka smišljena je da podrži ljude da manje čačkaju po društvenim mrežama dajući im jako dobar uvid u to koliko vremena provode švrljajući news feedom. App Limits čak može ograničiti dnevno korištenje aplikacija, gaseći ih kada pređete prethodno definirani limit.

  • +7
Dvanaest najljepših iPhonea otkad postoje Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Zanimljiva stvar vezana uz cijelu priču o Appleu koji se sukobljava s Facebookom leži u njihovoj prošlosti kada su integraciju Facebooka u operativne sustave smatrali vrlo povoljnom okolnošću. Štoviše, u nedavnom skandalu vezanom uz Facebookovo davanje pristupa korisničkih podataka proizvođačima telefona (s Appleom na prvom mjestu), Apple je jasno rekao da te podatke nikad nije koristio ni za što, pa tako ni za profit.

Najgora stvar za Facebook je u tome što je Apple trendseter kojeg će slijediti mnoge druge kompanije. Prema svemu sudeći, došlo je vrijeme kada je in biti anti-Facebook.