ISTRAŽIVANJE SVEMIRA

Nasljednik Hubblea dobio je novi datum lansiranja

• Autor: Miroslav Wranka
  • Zadnja izmjena 20.07.2020 09:59
  • Objavljeno 20.07.2020 u 09:59
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: NASAex F / Shutterstock Editorial / Profimedia

Znanstvenici očekuju kako će svemirski teleskop James Webb donijeti revoluciju u naše razumijevanje svemira

Američka svemirska agencija NASA objavila je odluku o lansiraju svemirskog teleskopa James Webb, temeljenu na nedavno završenoj procjeni rizika preostale integracije i testnih aktivnosti, računajući i na probleme zbog širenja pandemije koronavirusa.

Novi svemirski teleskop, koji je trebao biti lansiran u ožujku 2021. godine, u orbitu će biti poslan 31. listopada iste godine na raketi Ariane 5, s uzletišta u Francuskoj Gvajani.

Pri određivanju novog datuma polijetanja uzeti su u obzir čimbenici poput povećanih mjera opreza, manje raspoloživog osoblja i tehničkih problema.

Testiranje svemirske zvjezdarnice i dalje teče prema planu u pogonima tvrtke Northrop Grumman u Redondo Beachu u Kaliforniji. Ta je tvrtka glavna NASA-ina industrijska partnerica na ovom projektu.

Do kraja godine trebali bi biti obavljeni zadnji složeni testovi cjelokupne zvjezdarnice, nakon čega će uslijediti postavljanje teleskopa i zaštite od Sunca.

Sudjeluje i ESA

Znanstvenici očekuju kako će nasljednik svemirskog teleskopa Hubble donijeti revoluciju u naše razumijevanje svemira. Webb bi trebao bilježiti svjetlo prve generacije zvijezda i galaksija, kao i atmosfera nastanjivih egzoplaneta.

Europska svemirska agencija s Webbom šalje dva važna znanstvena instrumenta - spektograf NIRSpec i MIRI za proučavanje srednjeg dijela spektra infracrvenog svjetla - a i raketa kojom će zvjezdarnica biti lansirana djelo je europskih stručnjaka.

Europski znanstvenici su sudjelovali u razvoju novog svemirskog teleskopa i imat će ulogu u istraživanjima koja će biti njime obavljana. U projektu također sudjeluje i Kanadska svemirska agencija.

Tijekom iduće godine Webb će biti sklopljen kako bi bio spreman za transport do uzletišta i smješten u dio rakete u kojem će putovati, širok oko pet metara. Bit će to prva misija u sklopu koje će biti obavljen niz složenih i tehnički zahtjevnih operacija postavljanja.

Kružit će oko Zemlje na visini od oko milijun i pol kilometara, gdje će raširiti osjetljivi petoslojni štit od Sunca sve dok ne postane veličine teniskog igrališta. Potom će postaviti svoje glavno zrcalo, promjera 6,5 metara, pipše SciTech Daily.