ZNANOST

NASA-ina najnovija misija u orbitu će poslati balon veličine stadiona

• Autor: Damir Rukavina
  • Zadnja izmjena 24.07.2020 12:04
  • Objavljeno 24.07.2020 u 12:04
tportal

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA/JPL

Američka svemirska agencija planira istraživati svjetlost valne duljine koju nije moguće prepoznati sa Zemljine površine

Američka svemirska agencija NASA radi na novoj misiju u sklopu koje u stratosferu planira lansirati 2.6 metara dug teleskop zavezan za masivni balon veličine prosječnog stadiona. ASTHROS (Astrophysics Stratospheric Telescope for High Spectral Resolution Observations at Submillimeter-wavelengths) će promatrati valne duljine svjetla koje su na površini Zemlje nevidljive. Točan datum lasniranja je prosinac 2023., a mjesto lansiranja bit će Antarktik gdje će balon polako odlebditi nošen tamošnjim značnim strujama.

ASTHROS će, objašnjava NASA, promatrati infracrveni spektar svjetla, odnosno valnim duljinama nevidljivima ljudskom oku. Da bi to postigao, morat će se popesti na nadmorsku visinu od 40 km. Ovo je, podsjećamo, i dalje ispod visine koja se smatra svemirom, no i dalje dovoljno visoko za promatranje valnih duljina koje blokira zemaljska atmosfera.

Mjerni instrument na teleskopu mjerit će brzinu kretanja plina oko novonastalih zvijezda. Misija će promotriti četiri ključne mete, uključujući dva područja Mliječnog puta na kojima nastaju zvijezde. Također će tražiti trageove iona dušika koji mogu 'otkriti mjesta gdje vjetrovi iz masivnih zvijezda i eksplozija supernova mijenjaju oblke plina unutar tih regija' piše u službenoj objavi.

Let velikim balonom

Misije u kojima se koriste baloni jeftinije su od onih koje koriste rakete te također imaju kraće vrijeme pripreme i planiranja. Baloni, ukratko, mogu savladati izazove novih tehnologija koje se još nisu lansirale u svemir, uključujući 'nepoznate tehničke i operacijske izazove koji mogu utjecati na rezultate svemirske misije', citira Cnet.