zemlja u fazi Antropauze

Seizmografi očitali neobične posljedice zaključavanja: Val tišine proširio se svijetom tijekom pandemije koronavirusa

• Autor: Mladen Smrekar
  • Zadnja izmjena 24.07.2020 12:17
  • Objavljeno 24.07.2020 u 11:55
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: ZSOLT CZEGLEDI

Buka visokih frekvencija prepolovila se otkako su zbog mjera zatvaranja zrakoplovi prizemljeni, ceste opustjele, a škole, tvrtke i trgovine zatvorile svoja vrata, otkrili su seizmolozi

Kako su zbog pandemije širom svijeta zaustavljene mnoge inače svakodnevne ljudske aktivnosti, Zemlja je postala nevjerojatno tiha, tiša nego ikad otkako su ljudi razvili tehnologiju osluškivanja zvukova.

Seizmolozi su analizirali skupove podataka s 268 seizmoloških stanica širom svijeta i otkrili da je buka zbog ljudske aktivnosti, takozvani antropogeni šum, dramatično smanjena.

Znanstvenici su ga prozvali 'antropauzom' jer je riječ o dosad najdužem i najistaknutijem smanjenju antropogene buke. Otkrivena je ne samo u gradovima, već i na nekim najudaljenijim mjestima planeta, uključujući subsaharsku Afriku.

Lokacije seizmoloških stanica s korisnim podacima. Učinak zaključavanja uočen je na 185 od 268 stanica

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Thomas Lecocq et al.

Podaci seizmoloških stanica širom planeta pokazuju da se buka visokih frekvencija koju uzrokuju industrijska postrojenja, promet i druge aktivnosti doslovno prepolovila otkako su u brojnim državama uvedena razna ograničenja kojima su prizemljeni zrakoplovi, ispražnjene ceste te zatvorene trgovine i tvrtke.

'Ova tišina širi se kao val', opisuje Stephen Hicks, seizmolog s Imperial Collegea u Londonu. 'Možete vidjeti kako se seizmička tišina širi s vremenom, počevši od Kine krajem siječnja i zatim se nastavlja u Italiji i dalje u ožujku i travnju.'

Globalne promjene u seizmičkoj buci

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Thomas Lecocq et al.

Znanstvenici su analizirali tragove iz mreže seizmičkih senzora u 117 zemalja i otkrili su znatan pad buke koju stvara čovjek na 185 mjesta. Najveće razlike zabilježene su u gradskim središtima poput New Yorka i Singapura, ali čak su i udaljene stanice u njemačkom Schwarzwaldu i u namibijskoj pustinji postale tiše otkako su prigušene ljudske aktivnosti.

Oko sveučilišta i škola u Velikoj Britaniji i SAD-u seizmičke vibracije pale su za oko 20 posto više od uobičajenih padova tijekom praznika. Na Barbadosu je buka visokih frekvencija pala za 50 posto jer su zaustavljeni letovi, a posljednji turisti napustili su otok, piše The Guardian.

Mjere zaključavanja provedene su širom svijeta, pa tako i u Azerbajdžanu

Izvor: Sputnik / Profimedia / Autor: Murad Orujov

'Riječ je o događaju bez presedana, barem otkako se kontinuirano prate seizmički podaci', kaže Thomas Lecocq, prvi autor studije iz Kraljevskog opservatorija u Belgiji. Digitalni zapisi o seizmičkim aktivnostima postoje od sedamdesetih godina prošlog stoljeća, a oni papirnati i puno duže.

Nalazi, objavljeni u časopisu Science, otkrivaju da su se vibracije ljudskih aktivnosti širile dalje nego što su znanstvenici očekivali, dosežući seizmometre u udaljenim stanicama ili instalirane duboko pod zemljom. Seizmometri se naime obično postavljaju na tihim mjestima, ali to samo pokazuje koliko se teško odvojiti od buke.

Globalne promjene seizmičke buke u usporedbi s trendovima mobilnosti stanovništva

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Thomas Lecocq et al.

Iznenadno globalno zatišje pruža neočekivane prilike istraživačima. Globalnim porastom stanovništva, sve je više ljudi u opasnosti od potresa, erupcija vulkana i raznih klizišta. Ljudska aktivnost sve više maskira slabe seizmičke valove koji ukazuju na pomake duž linija geoloških rasjeda ili na upozoravajuću tutnjavu u vulkanu. Tijekom zaključavanja takvi se signali lakše uoče.

Seizmolozi sad mogu lakše uočiti 'mikropotrese', proučiti ih i donijeti zaključke o kakvim je procesima riječ. Isto vrijedi i za nadzor vulkana u blizini urbanih središta.

Porastom ljudskog šuma opet ćemo sve teže uočavati te male signale', rekao je Hicks. 'Nadamo se da će ovo zatišje pokrenuti niz studija.'