NOVO OTKRIĆE

Najudaljenija i najstarija supermasivna crna rupa krije tajne o postanku svemira

08.12.2017 u 14:16

Najnovije otkriće prikazat će nam kako je svemir izgleda 'dok je još bio mali'

Astronomi su nedavno opazili kozmičku pojavu koju prema svemu sudeći možemo nazvati kapitalcem. Supermasivna crna rupa udaljena čak 13.1 milijardu svjetlosnih godina milijardu je puta veća od našeg Sunca. Što je najbolje od svega, radi se o aktivnom kozmičkom fenomenu. Supermasivna crna rupa je kvazar okružen aurom super-svijetlog energijom nabijenog diska kojeg sastavljenog od plinova i prašine, piše The Verge

Nekad davno

Njegovo otkriće moglo bi znanstvenicima pomoći da nauče više o stanju svemira prije trinaest milijuna godina.

S obzirom da se supermasivna crna rupa o kojoj pričamo nalazi 13.1 milijardu svjetlosnih godina udaljenosti od Zemlje, to znači da je svjetlost koju snimamo do nas putovala 13.1 milijardu godina. Prema procjenama astronoma, Veliki prasak se dogodio prije 13.8 milijardi godina, što znači da prizor kojemu svjedočimo na snimci prikazuje rane slike svemira.

Konkretno - gledajući tu crnu rupu mi gledamo svemir dok je bio star jedva 690 milijuna godina, odnosno na kozmološkoj skali - dok je bio klinac.

Od ovoga možemo naučiti jako puno

Znanstvenici trenutno nisu sigurni kada su prve zvijezde točno nastale, no proučavanje plinova koji okružuju ovaj kvazar može nam otkriti puno toga o svemiru koji je postojao neposredno nakon Velikog praska. Čim više kvazara pronađemo, veći uvid ćemo imati u rane godine našeg svemira.

'Od ovog kvazara već možemo naučiti puno o 'mladom' svemiru, no zašto stati samo na tome?' zapitao se Bram Venemans, istraživač crnih rupa na Institutu za astronomiju Max Planck, jedan od ljudi odgovornih za ovo monumentalno otkriće.

Pratite svjetlo

Znanstvenici kvazare traže pažljivo prateći svjetlo u infracrvenom ili blizu infracrvenog spektra. Crveno svjetlo ima puno dulju valnu duljinu od onog vidljivog, a moguće ga je 'uhvatiti' pomoću specijalnih teleskopa. Proučavanjem ovog svjetla znanstvenici mogu otkriti koliko je kvazar udaljen, a s obzirom da se svemir širi, udaljeni kvazari se od nas udaljavaju zajedno s njime. Čim su oni dalje, njihovo se svjetlo čini 'crvenijim'. Ovaj fenomen znanstvenici mogu iskoristiti da točno procjene koliko je kvazar udaljen od Zemlje.

Prekrasne slike svemira Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA/JPL